مشاهده مطلب

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۵      ۰             13007      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور تشریح شد؛

از جمع آوری ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده تا اجرای مدیریت یکپارچه در ۴۴۰ مرکز معاینه فنی کشور

تهران- ایرنا- رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه به گفته رییس جمهوری، دولت یازدهم دولت محیط زیست است گفت: در 3.5 سال گذشته دولت تدبیر و امید با اقدامات مناسب و ویژه خود کیفیت هوا را در کلانشهرهای کشور بهبود بخشی

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری شامگاه سه شنبه در مراسم دومین جشنواره پوستر و عکس نفس های شهر که در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد افزود: از فعالیت دولت تدبیر و امید ۳٫۵ سال می گذرد و در این مدت دولت در شرایط دشوار با همکاری مدیران حفاظت محیط زیست و همچنین مدیران دستگاههای اجرایی اقدامات ویژه ای برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور انجام دادند.
وی ادامه داد: بازسازی ساختارهای متلاشی در حوزه محیط زیست و برگزاری کارگروه های آلودگی هوا بصورت منظم در سطح استانی و برگزاری این کارگروه ها بصورت ملی هر ماه و در برخی مواقع هر ۲ هفته یکبار با همکاری و مشارکت ۱۶ دستگاه اجرایی از جمله نیروی انتطامی و شهرداریها در حال برگزاری است.
ابتکار تصریح کرد: در سال ۱۳۷۹ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دولت اصلاحات شروع شد و اعلام کردیم این طرح ۱۵ سال زمان می برد تا مردم بتوانند در یک هوای بهتر نفس بکشند اما این طرح در سال ۸۴ از اولویت دولت خارج شد و در شهریور ۹۲ آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به یک بحران تبدیل شد.
وی ادامه داد: در شهریور ۹۲ این طرح در دولت تدبیر و امید شروع شد و در اولین اقدام بنزین از چرخه سوخت پتروشیمی ها خارج و عرضه بنزین یورو ۴ در تمامی کلانشهرهای کشور و از جمله شهرهای خوزستان؛ آبادان و خرمشهر اجرا شد.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در حال حاضر در ۱۵ کلانشهر به همراه ۱۰ مرکز استان کشور بنزین یورو ۴ عرضه و در سال ۹۶ تمامی مراکز استان و در سال ۹۹ کل کشور بنزین یورو ۴ عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کلانشهرهای کشور ۳۵ میلیون شهروند از بنزین یورو ۴ استفاده می کنند و به جای اینکه این طرح باید در سال ۸۶ اجرا می شد بدلایلی این طرح با تاکیدات دولت یازدهم در سال ۹۳ به اجرا رسید.
ابتکار یادآور شد: در دولت تدبیر و امید مراحل تولید خودروها از لحاظ زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می گیرد و همچنین تمامی موتورسیکلت های کاربراتوری جمع آوری و با توجه به اینکه موتورهای کاربراتوری ۵ برابر یک خودرو آلودگی تولید می کنند امسال تمامی موتورسیکلت ها به سیستم انژکتوری مجهز شدند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این ۳ سال گذشته ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۶۰ هزار تاکسی فرسوده جمع آوری شد و تاکسی های گاز سوز تبدیل به تاکسی های فرسوده شد.
وی تاکید کرد: در این دولت مراحل تولید ۲ خودرو و ۲ موتورسیکلت برقی به مرحله اجرا در آمد.
ابتکار افزود: در سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پالایشگاههای کشور از سوخت خطرناک مازت استفاده می کردند که امسال این میزان به زیر ۸ درصد رسیده و تلاش می کنیم‌ در سال آینده این رقم به صفر درصد برسد.
وی با بیان اینکه ترویج استفاده از انرژی های خورشیدی مورد تاکیدات دولت یازدهم است گفت: در همه استان های کشور استفاده از انرژی پاک مورد تاکید است و با سرمایه گذاری شرکت بخش خصوصی در استان همدان یک کارخانه تولید انرژی های خورشیدی راه اندازی شده است.
رییس سازمان محیط زیست، بازرسی خطوط تولید خودرو و اجرای نظام یکپارچه معاینه فنی را از دیگر اقدامات دولت در راستای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و افزود: این طرح توسط وزارت کشور به اجرا در آمده و در قالب این طرح ۴۴۰ مرکز معاینه فنی از طریق شماره پلاک خودرو مراحل معاینه فنی های به دوسیله دوربین کنترل و نظارت می شوند.
وی خارج کردن مینی بوس های فرسوده در کلانشهرهای کشور از جمله تهران از دیگر اقدامات زیست محیطی دولت اعلام کرد و گفت: میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مورد نطارت و ارزیابی قرار می گیرند و در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرها و شهرهای مراکز استان نصب شده است.
ابتکار تصریح کرد: از طریق این دستگاهها میزان آلودگی هوا بصورت لحظه ای رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا تنها مربوط به کشورمان نیست گفت: امسال شهرهای پاریس؛ آتن؛ مادرید؛ لندن؛ دهلی نو؛ پکن و ۲۰ شهر چین بدلیل آلودگی هوا چند روز تعطیل شدند.
رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: در روز ۱۶ اسفندسال ۹۲ شهر تهران ۱۹۶ روز هوای سالم و پاک داشته اما امسال در چنین روزی به ۲۴۶ روز رسیده و این آمار نشان می دهد که از سال ۹۲ تا ۹۵ کلانشهر تهران‌۷۰ روز هوای سالم بیشتری داشته است.
وی تاکید کرد: در سایر کلانشهرهای کشور میزان روزهای سالم و پاک از سال ۹۲ تا امسال بیشتر شده به
عنوان مثال شیراز امثال حتی یک روز هم هوای ناسالم نداشته و کلانشهر اصفهان تعداد روزهای سالم ۳ برابر افزایش داشته و در شهر اهواز نیز میزان روزهای هوای سالم افزایش داشته است.
ابتکار با بیان اینکه اقدامات دولت نتیجه داده و برای استمرار برنامه های دولت مردم نیز باید مشارکت کنند گفت: سازمان حفاظت محیط زیست دست یاری به همه مردم از جمله هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر دراز می کند تا با خلق آثار هنری و قلم توانای خود پیام حفاظت محیط زیست را در کشور گسترش دهند.
به گفته وی، ارتقا سطح آگاهی و جلب مشارکت مردمی در این مسیر را مهم دانست و گفت: در روز درختکاری نیز دکتر روحانی ریاست جمهوری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر خواست تا با موضوع محیط زیست به خلق آثار بپردازند و ما برای کاهش آلودگی هوا با این افراد و سایر مردم هم پیمان می شویم.
در این مراسم از افراد برگزیده در دومین جشنواره پوستر و عکس نفس های شهر تقدیر شد.

منیع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: