- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

از جمع آوری ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده تا اجرای مدیریت یکپارچه در ۴۴۰ مرکز معاینه فنی کشور

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری شامگاه سه شنبه در مراسم دومین جشنواره پوستر و عکس نفس های شهر که در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد افزود: از فعالیت دولت تدبیر و امید ۳٫۵ سال می گذرد و در این مدت دولت در شرایط دشوار با همکاری مدیران حفاظت محیط زیست و همچنین مدیران دستگاههای اجرایی اقدامات ویژه ای برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور انجام دادند.
وی ادامه داد: بازسازی ساختارهای متلاشی در حوزه محیط زیست و برگزاری کارگروه های آلودگی هوا بصورت منظم در سطح استانی و برگزاری این کارگروه ها بصورت ملی هر ماه و در برخی مواقع هر ۲ هفته یکبار با همکاری و مشارکت ۱۶ دستگاه اجرایی از جمله نیروی انتطامی و شهرداریها در حال برگزاری است.
ابتکار تصریح کرد: در سال ۱۳۷۹ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دولت اصلاحات شروع شد و اعلام کردیم این طرح ۱۵ سال زمان می برد تا مردم بتوانند در یک هوای بهتر نفس بکشند اما این طرح در سال ۸۴ از اولویت دولت خارج شد و در شهریور ۹۲ آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به یک بحران تبدیل شد.
وی ادامه داد: در شهریور ۹۲ این طرح در دولت تدبیر و امید شروع شد و در اولین اقدام بنزین از چرخه سوخت پتروشیمی ها خارج و عرضه بنزین یورو ۴ در تمامی کلانشهرهای کشور و از جمله شهرهای خوزستان؛ آبادان و خرمشهر اجرا شد.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در حال حاضر در ۱۵ کلانشهر به همراه ۱۰ مرکز استان کشور بنزین یورو ۴ عرضه و در سال ۹۶ تمامی مراکز استان و در سال ۹۹ کل کشور بنزین یورو ۴ عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کلانشهرهای کشور ۳۵ میلیون شهروند از بنزین یورو ۴ استفاده می کنند و به جای اینکه این طرح باید در سال ۸۶ اجرا می شد بدلایلی این طرح با تاکیدات دولت یازدهم در سال ۹۳ به اجرا رسید.
ابتکار یادآور شد: در دولت تدبیر و امید مراحل تولید خودروها از لحاظ زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می گیرد و همچنین تمامی موتورسیکلت های کاربراتوری جمع آوری و با توجه به اینکه موتورهای کاربراتوری ۵ برابر یک خودرو آلودگی تولید می کنند امسال تمامی موتورسیکلت ها به سیستم انژکتوری مجهز شدند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این ۳ سال گذشته ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۶۰ هزار تاکسی فرسوده جمع آوری شد و تاکسی های گاز سوز تبدیل به تاکسی های فرسوده شد.
وی تاکید کرد: در این دولت مراحل تولید ۲ خودرو و ۲ موتورسیکلت برقی به مرحله اجرا در آمد.
ابتکار افزود: در سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پالایشگاههای کشور از سوخت خطرناک مازت استفاده می کردند که امسال این میزان به زیر ۸ درصد رسیده و تلاش می کنیم‌ در سال آینده این رقم به صفر درصد برسد.
وی با بیان اینکه ترویج استفاده از انرژی های خورشیدی مورد تاکیدات دولت یازدهم است گفت: در همه استان های کشور استفاده از انرژی پاک مورد تاکید است و با سرمایه گذاری شرکت بخش خصوصی در استان همدان یک کارخانه تولید انرژی های خورشیدی راه اندازی شده است.
رییس سازمان محیط زیست، بازرسی خطوط تولید خودرو و اجرای نظام یکپارچه معاینه فنی را از دیگر اقدامات دولت در راستای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و افزود: این طرح توسط وزارت کشور به اجرا در آمده و در قالب این طرح ۴۴۰ مرکز معاینه فنی از طریق شماره پلاک خودرو مراحل معاینه فنی های به دوسیله دوربین کنترل و نظارت می شوند.
وی خارج کردن مینی بوس های فرسوده در کلانشهرهای کشور از جمله تهران از دیگر اقدامات زیست محیطی دولت اعلام کرد و گفت: میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مورد نطارت و ارزیابی قرار می گیرند و در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرها و شهرهای مراکز استان نصب شده است.
ابتکار تصریح کرد: از طریق این دستگاهها میزان آلودگی هوا بصورت لحظه ای رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا تنها مربوط به کشورمان نیست گفت: امسال شهرهای پاریس؛ آتن؛ مادرید؛ لندن؛ دهلی نو؛ پکن و ۲۰ شهر چین بدلیل آلودگی هوا چند روز تعطیل شدند.
رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: در روز ۱۶ اسفندسال ۹۲ شهر تهران ۱۹۶ روز هوای سالم و پاک داشته اما امسال در چنین روزی به ۲۴۶ روز رسیده و این آمار نشان می دهد که از سال ۹۲ تا ۹۵ کلانشهر تهران‌۷۰ روز هوای سالم بیشتری داشته است.
وی تاکید کرد: در سایر کلانشهرهای کشور میزان روزهای سالم و پاک از سال ۹۲ تا امسال بیشتر شده به
عنوان مثال شیراز امثال حتی یک روز هم هوای ناسالم نداشته و کلانشهر اصفهان تعداد روزهای سالم ۳ برابر افزایش داشته و در شهر اهواز نیز میزان روزهای هوای سالم افزایش داشته است.
ابتکار با بیان اینکه اقدامات دولت نتیجه داده و برای استمرار برنامه های دولت مردم نیز باید مشارکت کنند گفت: سازمان حفاظت محیط زیست دست یاری به همه مردم از جمله هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر دراز می کند تا با خلق آثار هنری و قلم توانای خود پیام حفاظت محیط زیست را در کشور گسترش دهند.
به گفته وی، ارتقا سطح آگاهی و جلب مشارکت مردمی در این مسیر را مهم دانست و گفت: در روز درختکاری نیز دکتر روحانی ریاست جمهوری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر خواست تا با موضوع محیط زیست به خلق آثار بپردازند و ما برای کاهش آلودگی هوا با این افراد و سایر مردم هم پیمان می شویم.
در این مراسم از افراد برگزیده در دومین جشنواره پوستر و عکس نفس های شهر تقدیر شد.

منیع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا