مشاهده مطلب

      ۱۱ دی ۱۳۹۱      ۰             1341      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
در پی سخنرانی روز گذشته احمدی نژاد در خصوص موضوع گزینش،روزنامه کیهان در ستون یادداشت روز خود مقاله ای به قلم حسين شريعتمداري  با این مضمون منتشر کرد:
كم لطفي به گزينش
ديروز آقاي دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور محترم كشورمان در همايش «سي امين سالروز تنقيح گزينش به فرمان امام(ره)» كه با حضور هيئت هاي مركزي گزينش سراسر كشور تشكيل شده بود، درباره جايگاه گزينش و چگونگي انجام آن سخن گفت و ضمن انتقاد شديد از روال جاري گزينش ها، براي آنچه كه از نگاه ايشان، اصلاح روش هاي گزينش تلقي مي شود، پيشنهاداتي ارائه كرد.
 اظهارات ديروز آقاي رئيس جمهور درباره گزينش و جايگاه و چگونگي آن اگرچه با طرح معروف «حذف گزينش» كه از سوي مدعيان اصلاحات در مجلس ششم ارائه شده بود، بي شباهت نيست كه اين شباهت ها مي تواند تصادفي و ناشي از كم توجهي به اصل ماجرا باشد ولي صرفنظر از اين همخواني، نگاه آقاي رئيس جمهور در اين باره -با عرض پوزش و برخلاف آنچه از ايشان انتظار مي رود- خالي از خدشه نيست و ابهاماتي را در پي دارد كه به مواردي از آن اشاره خواهيم كرد؛
۱- آقاي احمدي نژاد نه فقط اصل گزينش را نفي نكرده اند بلكه بر ضرورت آن نيز تاكيد و اصرار ورزيده اند و برخي از روش هاي گزينشي را هم كه در آن، شخصيت افراد متقاضي خدشه دار مي شود، ناشايسته ارزيابي كرده اند كه قابل تقدير است و صدالبته بايد از اين نمونه ها اجتناب شود ولي راه كارهايي كه براي گزينش ارائه مي دهند، مبهم، تعريف ناپذير و در مواردي مي تواند كمرنگ شدن گزينش را تا مرز نفي و حذف آن در پي داشته باشد.
 به عنوان مثال مي گويد «براي آدم ها دو حقيقت وجود دارد، يكي درون آنها و اعتقادها و باورهاي عميقشان و دوم ظاهري كه گاهي اين دو با هم ارتباط ندارد. به طور مثال در طب سنتي داريم كه گاهي در سر افراد بلغم زياد مي شود، خواب آلوده مي شوند وپرت و پلا مي گويند در حالي كه آن فرد خوب و مومني است. اما پرت و پلا مي گويد و گاهي اگر مواد ديگري در بدن زياد شود، فرد خيلي زود عصباني مي شود.
 پس بايد رفتار ظاهري را از حقيقت وجودي افراد تفكيك كنيم و البته كم هستند كساني كه اصل و باورشان خراب باشد و از درون پوسيده باشند».همانگونه كه ملاحظه مي شود از اين مثال- و برخي نمونه هاي مشابه ديگر در اظهارات ديروز ايشان- راه كار و فرمول
تعريف شده اي براي گزينش و اطمينان از صلاحيت افراد به دست نمي آيد.
يعني مشخص نمي شود كه «پرت و پلاگويي» فلان متقاضي يك پست و يا مسئوليت در نظام را بايد به حساب«غلبه بلغم» در «سر» او تلقي كرده و به گفته آقاي احمدي نژاد مطمئن بود كه «اگر غذايش عوض شود، اخلاقش خوب مي شود» و يا بايستي پرت وپلاگويي وي را ناشي از شخصيت غيرقابل اعتماد وي دانست؟!
مثلاً؛ توضيح نمي دهند كه اگر كسي در عصر بيداري اسلامي، «دوران اسلامگرايي را تمام شده»! معرفي كرد و اصرار داشت كه «مكتب ايراني» بايد جايگزين «مكتب اسلام» شود، بايد اين پرت و پلاگويي را ناشي از «غلبه بلغم» در سر او تلقي كرده و ايشان را با اين اميد كه «اگر غذايش عوض شود» ديگر پرت و پلا نمي گويد، در پست هاي حساس نظام به كار گرفت و يا به خاطر حفظ حرمت نظام و پاسداري از امانت مردم، عطاي احتمالي او را به لقاي خسارت آفرينش بخشيد و…؟!
۲- آقاي رئيس جمهور به چند نمونه از پرسش هايي كه در جريان گزينش افراد مطرح شده اشاره مي كند كه بر فرض صحت- و چنانچه مانند برخي موارد ديگر اطلاعات غلط به ايشان نداده باشند- نمونه هايي عجيب و دور از انتظار است.
مثلاً مي فرمايند «از يك دختر ۱۶ ساله در رابطه با مراحل ماترياليسم تاريخي سؤال مي كردند و آن دختر جوابي براي پاسخ دادن نداشت و در نهايت در پرونده او نوشته مي شد؛ سؤال كردم، مي دانست و كتمان كرد و صلاحيت او رد مي شد … و شايد برخي موارد پيدا مي شدند كه مطالعه مي كردند و مي آمدند و در پرونده آنها نوشته مي شد؛ سؤال كردم، توضيح داد و مسلط بود، پس معلوم است كه صلاحيت ندارد»!
 و به چند نمونه مشابه ديگر از همين دست نيز اشاره مي كنند كه بايد از ايشان پرسيد؛ اين چه تصوير سياهي است كه از گزينش ها ارائه مي دهيد؟! و بر فرض كه چنين افراد «ديوانه» و يا منافق و نفوذي در فلان دفتر گزينش حضور داشته و پرسش هاي ياد شده را از مراجعه كنندگان پرسيده باشند؟!
 آيا روال و نحوه گزينش در جمهوري اسلامي ايران اينگونه بوده است كه جنابعالي ترسيم مي كنيد؟ يعني حتي يك نمونه از گزينش دقيق و منطقي نيز در تاريخ گزينش ها وجود نداشته است كه حضرتعالي به آن هم اشاره بفرمائيد؟! كاش جناب احمدي نژاد براي نمونه هاي مورد اشاره خود، شاهد و سندي ارائه مي فرمودند و يا توضيح مي دادند كه بعد از مشاهده ديوانگي آن مسئول گزينش، براي اعزام وي به تيمارستان چه اقدامي كرده اند؟!
آيا همين مراكز گزينش نبودند كه مانع نفوذ بسياري از دشمنان مردم و بدكاران و مفسدان اخلاقي و مالي به مراكز حساس نظام شدند؟! و آيا نبايد از آنهمه تلاش خالصانه آنان قدرداني شود؟! و در مقابل زبان اعتراض به سوي كساني دراز شود كه فلان شخص اخراجي فلان وزارتخانه را در پست هاي حساس به كار مي گيرند و فلان متهم- هر چند عفو شده ولي مجرم- را بدون توجه به عدم صلاحيت وي در مسئوليت هاي كليدي جاي مي دهند؟!
 بديهي است كه اگر به نظر و گزارش هاي مستند مراكز گزينشي اهميت داده شود، كانون هاي حساس نظام از وجود اينگونه افراد بي صلاحيت پالايش خواهد شد، حتي اگر برخي از مسئولان بلندپايه بدون توجه به امانت مردم و منافع نظام، مدافع و پشتيبان آنها باشند! گفتني است آقاي احمدي نژاد مي فرمايند «حكومت نبايد به گونه اي رفتار كند كه مردم در برابر آن مجبور به رفتار دوگانه شوند» كه اين سخن قابل قبولي است ولي بايد پرسيد؛ اولاً؛ چه رفتار دوگانه اي در توده هاي مردم ديده شده است!
و ثانياً ؛ درباره رفتار دوگانه برخي از مسئولان چه نظري داريد؟ مثلاً، آيا سردادن شعار شايسته سالاري از سوي برخي مسئولان و در همان حال به كارگيري افرادي كه عدم صلاحيت و ناشايستگي آنها بر همگان آشكار است و سپردن پست هاي كليدي به آنان را، از جمله رفتار دوگانه اي كه به آن اشاره فرموده ايد نمي دانيد؟!
۳- و اين سؤال نيز -با عرض پوزش- از جناب رئيس جمهور محترم پرسيدني است كه چرا حضرتعالي علي رغم آنهمه تأكيد و سفارش به مدارا و تحمل نظرات مخالف، كمترين اختلاف سليقه را در كنار خود تحمل نمي فرمائيد؟! كه نزديكترين نمونه آن بركناري دو وزير كابينه در فاصله اي كوتاه است. آنهم در حالي كه به عملكرد يكي از آنها نمره ۲۰ داده ايد و براي بركناري آن ديگري توضيح روشني نداده ايد؟! و…
۴- در خبرها آمده بود كه هيئت وزيران طي مصوبه اي به آقاي بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور اجازه داده است كه ۱۵۰۰ نفر را خارج از ضوابط قانوني استخدام كند و از آنجا كه يكي از اين ضوابط قانوني، تاييد صلاحيت و شايستگي داوطلبان استخدام از سوي مراكز گزينشي است، ممكن است خداي نخواسته اين توهم پديد آيد كه كم لطفي آقاي احمدي نژاد به گزينش ها با اين مصوبه رابطه اي داشته باشد؟
تغییر در محاسبه  قيمت طلا و سکه، عطاءا… ناصري را بر آن داشت تا در ستون یادداشت روز روزنامه خراسان مقاله ای با این عنوان به چاپ برساند:
تبعات طرح جديد قيمت گذاري طلا و سکه
اعلام محاسبه قيمت طلا و سکه بر مبناي نرخ مبادلاتي ارز (دلار ۲۵۰۰ توماني) به رغم ظاهر زيبايش، آثاري جبران ناپذير براي اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. شايد مهمترين اثر آن افزايش نرخ ارز و قيمت دلار باشد و در خوشبينانه ترين حالت نيز، نتيجه اين عمل چيزي جز قاچاق طلا و سکه به خارج از کشور نخواهد بود.
بگذاريد از حالت خوشبينانه شروع کنيم؛ به واقع اگر دولت بخواهد در شرايط کنوني قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار را به زير ۱۰۰هزار تومان برساند و نرخ سکه را زير يک ميليون تومان اعلام کند، بايد آنقدر سکه و طلا با همين نرخ به بازار عرضه کند تا بازار اشباع شده و در همين قيمت به ثبات نسبي برسد.
 در اين حالت، با فرض ثابت ماندن قيمت دلار، فقط ارزش طلاي موجود در يک عدد سکه بهار آزادي در خارج از مرزهاي ايران در حدود يک ميليون و ۲۵۰هزار تومان خواهد بود(با فرض دلار آزاد ۳۲۰۰ تومان) و يک گرم طلاي ۱۸عيار بيش از ۱۲۸هزار تومان ارزش خواهد داشت.
اين اختلاف قيمت و حمل آسان اين کالاي ارزشمند، حاشيه سود بالايي را براي قاچاقچيان خرد و کلان به همراه دارد و در شرايطي که به هزار مشقت، پول حاصل از فروش نفت و گاز کشورمان با تهاتر طلا به وسيله کشور وارد کننده پرداخت مي شود، سيل قاچاق طلا و سکه به خارج از مرزها، سرمايه هاي کشور را به باد خواهد داد.
اين فرضيه که دولت به عرضه طلا و سکه با نرخ مبادله در بازار اقدام کند دور از انتظار است. بنابراين شايد در کوتاه مدت شاهد تاثير بازار ارز از بازار طلا و سکه باشيم و تحت تاثير کاهش قيمت طلا و سکه قيمت ارز کاهش يابد، اما در ميان مدت اين امر موجب رشد فزاينده قيمت ارز خواهد شد.
در اقتصاد هر کشور پديده اي وجود دارد با نام پديده «بازارهاي موازي»، اين بازارها به نوعي رقيب يکديگر بوده و بر هم اثر مي گذارند. در اقتصاد ايران بازارهاي موازي شامل بازار پول، بازار سرمايه، بازار مسکن و بازار طلا و ارز است. نقدينگي در اين بازار ها در گردش بوده و با توجه به بازدهي و قوت و ضعف اين بازارها، از يکي به ديگري در جريان است. شاهد اين مدعا رکود بازار مسکن و منفي شدن شاخص بازار سرمايه و خروج منابع پولي از بانک ها در هنگام جهش قيمت ارز و طلا است.
به رغم همسويي بازار «ارز» و «طلا و سکه» به جهت وابستگي قيمت طلا به دلار و اونس جهاني، اما باز هم در موقع جهش قيمت ارز، بخش قابل توجهي از نقدينگي هاي جاري به سمت بازار طلا و سکه مي رود و اين امر از جهش مضاعف نرخ ارز جلوگيري مي کند.
در سال گذشته، پس از اولين جهش قيمت ارز، با پيش فروش سکه توسط بانک مرکزي(که اين عمل در جاي خود قابل نقد است) حجم بازار طلا و سکه افزايش يافت و بخشي از نقدينگي جذب اين بازار شد.
 پس از آن دولت با فيلترينگ سايت هاي اعلام نرخ لحظه اي ارز از شفافيت بازار ارز کاست و با پرريسک ساختن معاملات و دلالي هاي ارزي به وسيله افزايش بگير وببندها در اين حوزه، ريسک معاملات سفته بازانه را افزايش داد و در مقابل با شفاف نگاه داشتن بازار طلا و سکه، آرام آرام براي مدتي قيمت ارز را کاهش داد.
اما هم اکنون دولت با فيلترينگ سايت هاي اعلام قيمت لحظه اي طلا و سکه و غيرشفاف ساختن اين بازار و همچنين اعلام اينکه ازاين پس قيمت طلا و سکه بر مبناي نرخ مبادلاتي خواهد بود، موجبات خروج نقدينگي از اين بازار را فراهم کرده است. با توجه به چالش هاي بين المللي پيش رو، اين نقدينگي به بازار ارز سرازير شده و شرايط جهش قيمتي مضاعفي را در اين بازار ايجاد خواهد کرد.
«آهن سرد کوبیدن»عنوان سر مقاله امروز روزنامه آرمان نوشته مصطفی ایزدی را می خوانید:
بعضی‌ها را عقیده بر این است که همه حرف و حدیث‌ها و کنش و واکنش‌های چند ماه قبل از انتخابات یک سرش به انتخابات وصل است. تصمیمات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اداری و ایضا فعالیت‌های دیپلماتیک و سیاسی، نوعی زمینه‌سازی تبلیغاتی برای انتخابات است.
 معمولا احزاب و گروه‌ها، به ویژه جناح سیاسی در خط دولت، این عقیده را مردود می‌شمارند و موضوع انتخابات را منفک از رخدادهای مثبت و منفی ماه‌های پیش از انتخابات می‌دانند. در حال حاضر، دو جریان سیاسی در ایران وجود دارد که درون هر یک از این دو، دیدگاه‌های متفاوتی پیرامون عقیده فوق‌الذکر دیده می‌شود.
 یک جبهه یا جریان که احمدی‌نژاد را با رای و نظر خود رئیس‌جمهور ایران کرد و جبهه منتقد آن، یعنی اصلاح‌طلبان که فعلا دستشان از رسانه‌های فراگیر رسمی کوتاه است و به اندازه جبهه دیگر یعنی مدعیان اصولگرایی، زمینه انتقال همه دیدگاهشان به آحاد جامعه را ندارند.
 اکنون جناح راست است که گروه گروه و دسته دسته شده بیش از آن که به فکر حل مشکلات ناشی از عملکرد خود باشند، با بهره‌مندی از نشریات و سایت‌ها و تریبون‌های رسمی و غیررسمی فراوانی که دارند، درصدد پیدا کردن رقیبانی غیر از اصلاح‌طلبان هستند تا شرایط پیش آمده را با آنها توجیه کنند.
آیا می‌‌توان این رفتار سیاسی گروه‌های متعدد و بعضا متضاد درون محافظه‌کاران را به انتخابات آتی ریاست جمهوری وصل نکرد؟ در این دو سه سال خیلی از رخدادها را به گردن اصلاح‌طلبان انداختند تا آنان را از حضور مجدد در مدیریت جامعه بازدارند، اما با صبوری و متانت نیروهای دلسوز و کاردان اصلاح‌طلب روبه‌رو شدند به گونه‌ای که خود را در این دوئل سیاسی و رسانه‌ای بازنده می‌بینند.
 لذا از روی ناچاری با طرح مسائل جدید و بعضا با تغییر زمین بازی، می‌خواهند مسئولیت خود را از زیر بار سنگینی که عملکردشان در جامعه رقم زده کمرنگ جلوه دهند. گاهی اوقات سخن از فتنه اقتصادی به زبان می‌رانند، گاهی اوقات شرایط گوناگون اجتماعی و فرهنگی موجود را ناشی از اقدامات برون مرزی یا نیروهای مزاحمی که هرگز نام آنان را به زبان نیاورده‌اند می‌دانند.
 ظاهرا عملکرد سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک بعضی از چهره‌های شناخته شده دولتی -که مسئولیت رتق و فتق امور اجرایی را به عهده دارند- چنان شفاف و سودمند است که گویی هیچ‌گونه تاثیری در وضع اقتصادی کشور نداشته است! به یقین این تلاش رسانه‌ای که برای تبرئه کردن خود و کل جبهه اصولگرایان صورت می‌گیرد، نمی‌تواند مربوط به انتخابات سال۹۲ نباشد.
امروزه مردم بیدارتر از دوران گذشته‌اند. این مردم اگرچه جنگ هشت ساله را با همه گرفتاری‌هایش دیده و تحمل کرده‌اند اما اکنون که رسانه‌های دیداری و شنیداری و به ویژه رسانه‌های مجازی به طور غیرقابل تصور گسترش یافته و همگان قادر به بهره‌گیری از انواع و اقسام آن هستند مسائل را بهتر می‌فهمند.
 لذا نمی‌توان به فرافکنی تمایل پیدا کرد.در هر صورت ۵ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری را داریم، جناح‌های سیاسی حق دارند که وارد معرکه آن شوند، اما اگر پایه و اساس گفتارها و رفتارها از صداقت و یکرنگی و قبول مسئولیت بنا نشده باشد، فهم مردم به صاحبان آنان، جواب مثبت نخواهد داد.
برخی وعده‌ها را نادیده انگاشتن امروزه در میان مردم خریدار ندارد. بدیهی است که جناح راست اعم از آنان که با دولت دهم موافقند یا منتقد؛ مسئولیت مسائل ریز و درشت جامعه خصوصا در حوزه اقتصاد را به عهده دارند و ردیف کردن یکسری توجیهات در میان مردم نه تنها پذیرفته نیست بلکه بیش از پیش باعث جدایی موافقان و هواداران جناح راست خواهد شد.
 شک نباید کرد که اگر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش نداشتیم؛ مدعیان اصولگرایی همچنان بر طبل موفقیت می‌کوفتند و سراغ پیدا کردن پدیده‌ای که گناهان را بر دوش آنها بار کنند، نمی‌رفتند. این مدعیان بهتر است به درمان درد کهنه شده اختلافات فزاینده‌ای که آنان را از مواضع قدرت دور می‌کند، بپردازند؛ شاید اقبالی به آنها روی آورد.
حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه نماینده سابق مجلس مقاله ای انتقادی برای ستون یادداشت روز روزنامه تهران امروز نوشت:
ساختارشکنی چرا؟
مباحث رئيس‌جمهور در چند ماه اخير اين شائبه را ايجاد خواهد كرد كه چگونه چنين گفتارهايي در گذشته دررفتارهاي ايشان و اطرافيان‌شان ديده نمي‌شده ولي اكنون اين مباحث عنوان مي‌شود. مهم‌ترين ملاك براي ارزيابي شعار‌هاي امروز حلقه انتخاباتي دولت، نحوه قدرت گيري آنها و مديريت جامعه طي هشت سال گذشته است.
از نظر كارشناسان مطالعات علوم سياسي در دنيا،طرح يكسري از مباحث كه با اخلاقيات جامعه همخوان نباشد وارائه يكسري از وعده‌ها كه با منابع و توان و مولفه‌هاي اقتصادي جامعه هماهنگ نباشد، خيانت در حوزه مديريتي است.
 يعني ايجاد يكسري خواسته‌هاي‌كاذب در جامعه، خواسته‌هايي كه قابل تامين نيست و صرفا منجر به شكل‌گيري يك فضاي احساسي و پوپوليستي مي‌شود كه بارهاي مختلفي را بر دوش مملكت ايجاد خواهد كرد. دولت وارد فضاي ساختار شكنانه‌اي از اين نوع شده و در مسيري گام بر مي‌دارد كه مسير انحرافي است. خيلي از نخبگان منصف در كشور سعي كردند مانع حركت دولت در اين مسير شوند.
در بحث مسائل فرهنگي، نوعي ساختارشكني در حال صورت گرفتن است كه قبلا تحت عنوان اصول، از طرف آقاي رئيس‌جمهور و اطرافيان‌شان مطرح مي‌شده است و الان به عنوان نخستين جنبه ساختار شكنانه در گفتارشان متبلور است به عبارتي اين ساختارشكني را در حوزه‌هاي فرهنگي و عقيدتي در جامعه شروع كرده‌اند. ساختارهايي كه خودشان از آن برآمده بودند و از امكانات آن استفاده كرده و در شرايط مختلف يا در زمان‌هاي انتخابات از آن بهره گرفته‌اند.
دومين حوزه‌اي كه به گونه‌اي خطرناك ورود پيدا كردند حوزه اقتصادي است. طرح يكسري مباحث كه با منابع اقتصادي كشور و اهداف چشم‌انداز بيست ساله مغاير است. آسيب‌هاي جدي به اقتصاد مملكت وارد مي‌كند چرا كه به چالش كشيدن نهادهايي است كه زماني براي به قدرت رسيدن افرادي در اين دولت نقش داشته‌اند. اين موضوع يك دوگانگي را نزد سياستمداران ايجاد مي‌كند.
بيش از ۴۰۰هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان در كشور، يعني آسيبي جدي كه فقط از مسير سياست‌هاي پوپوليستي اقتصاد دولت بر كشور وارد شده است. آسيبي كه با وعده‌هاي تازه جدي‌تر خواهد شد.اكنون دولت به سختي مي‌تواند ۱۰درصد اعتبارات عمراني را تخصيص دهد.پ
يش‌بيني مي‌شود عملكرد كلي دولت در حوزه عمران در سال جديد به سختي به ۱۰ هزار ميليارد تومان برسد. در چنين شرايطي طرح اين ادعا كه دولت مي‌تواند در سال بيش از ۲۰۰هزار ميليارد تومان يارانه نقدي بدهد صرفا ادعايي غيركارشناسي است كه فراتر از شعار انتخاباتي،عاملي آشوب‌ساز در حوزه اقتصادي است.
حبيب الله عسكراولادي سر مقاله امروز روزنامه رسالت را به این عنوان اختصاص داد:
سخني با برادرم رسايي
برادر عزيز و ارجمند حجت الاسلام والمسلمين رسايي
با سلام و ادب ويژه چند نكته را كه شما بهتر از بنده مي‌دانيد متذكر مي‌شوم. خداوند در قرآن كريم فرموده است: و ذكر فان الذكري تنفع المومنين( ذاريات ۵۵).اميدوارم تذكر برادرانه و صميمانه سودمند باشد. ان‌شاء الله
۱- جنگ نرم دشمن عليه ملت ايران كه پس از پايان جنگ ۸ ساله دشمنان اسلام و ايران عليه موجوديت انقلاب آغاز شد، مختصات و ويژگي‌ها وعلائم خاص خود را دارد كه اگر نتوانيم آنها را درست شناسايي كنيم ممكن است بي‌آنكه بخواهيم در زمين دشمن بازي كنيم و آنها ما را بازي دهند.
۲- وقايع تلخ ۱۸ تير ۷۸ نشان داد استعدادهايي در درون جمهوري اسلامي وجود دارد كه دشمن طمع كرده تا آنها را به سربازي بگيرد.
 دشمن با هوشمندي اين استعداد را ضميمه كينه‌توزي‌هاي منافقين، سلطنت طلب‌ها ، بهائيان و كمونيست‌هاي از خدا بي‌خبر كرد و براي نظام يك تهديد امنيتي ساخت. اما مردم عزيز ما اين تهديد را به فرصت تبديل كردند و تست دشمن را با قيام تاريخي و حماسي ۲۳ تير سال ۷۸ با موفقيت پشت سر گذاشتند و نشان دادند كه جلوتر از برخي نخبگان بي‌توجه به فريب دشمن حركت مي‌كنند و كوتاهي‌ها و احيانا خواب آلودگي‌هاي آنها را با بصيرت خود و با حضور در صحنه جبران مي‌كنند.
۳- دشمن با اين شكست تاريخي به پستوهايي خزيد و ۱۰ سال روي يك فتنه ديگر سرمايه‌گذاري كرد و براي انتقام از شكست خود در۲۳ تير ۷۸ به بهانه رقابت‌هاي سياسي انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸ به ميدان آمد. آنها از قبل شروع كردند به سربازگيري و متاسفانه برخي بي‌توجه به نيرنگ‌هاي دشمن از خيمه ولايت و انقلاب عملا خارج شدند و از روي غفلت به سربازي در پادگان حريف گرفتار شدند.
۴- اينكه ما با ساده انديشي فكر كنيم دراردوگاه ما كسي مفتون فتنه‌گري‌هاي دشمن نشد و همگي پاك و صالح ماندند، درست نديدن كل معادله فتنه است. نقشه دشمن اين بود كه به شكاف رقابت‌هاي سياسي وارد شود، آنها را فعال نگه دارد و هر دو را به سمت افراطي‌گري ببرد. آنها بستر منازعات را براي نشستن شتر فتنه مهيا ديدند.
 از غفلت ، جهل منجر به لجاجت، عصبانيت وخشم و كينه‌توزي برخي بهره‌ها بردند و شد آنچه نبايد مي‌شد. ترديدي نيست كه مي‌بايست با اين شرارت در دو بعد حقوقي و سياسي بر خورد مي شد وفتنه‌گران سرجاي خود مي‌نشستند .
 در بعد حقوقي دادگاه‌ها برگزار شد و كساني كه اهل فتنه بودند به زندان و مجازات‌هاي مشخص محكوم شدند. دربعد سياسي مردم شرارت منافقين،سلطنت طلب‌ها و ضد انقلاب وغفلت زدگان را نيز رصد كردند و در قيام تاريخي ۹ دي در برابر آنها ايستادند و كار را يكسره كردند.
دراين معركه عمارهاي تاريخ معاصر به ميدان آمدند و به نداي تاريخي “اَين عمار”هاي رهبري معظم انقلاب پاسخ دادند و نگذاشتند توطئه دشمن درغلبه نبرد نرم عليه ملت عملي شود.برادر عزيز آقاي رسايي، نطق شما در مجلس در واكنش به فرايند رسيدگي به جرايم مهدي هاشمي را در دو نوبت خواندم . اينجانب نمي‌خواهم وارد نقد حقوقي ماهيت نطق شما بشوم.اما چند نكته را از باب مختصات جنگ نرم ياد آوري مي‌كنم.
الف- موضوع اصلي جنگ نرم سربازگيري از دشمن است و  ما نبايد در اين جنگ دشمن را در اين سربازگيري ياري رسانيم. براي پرهيز از اين غفلت بايد بدانيم در آن سوي نبرد آمريكاي جنايتكار و رژيم صهيونيستي روسياه و انگليس مكار قرار دارند و در اين سوي نبرد، رهبر مظلوم انقلاب هدايت، رهبري ومديريت نبرد  نرم را به عهده دارند.
ما بايد گوش به فرمان ايشان باشيم  واگر تندتر از ايشان حركت كنيم همرديف مارقين مي‌شويم كه دراين صورت احتمال خروج از دين وجود دارد و كندتر از ايشان هم حركت بكنيم ، اين فاصله ما را به دره نابودي مي‌كشاند و بي‌ترديد اگر كسي همراه ايشان باشد به حق خواهد رسيد.
المتقدم لهم مارق، و المتاخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق .
اگر در جنگ جمل ونهروان پيروان علي (ع) به اين قاعده عمل مي‌كردند شايد در صفين در دو قدمي فتح خيمه معاويه ترديدها باعث نمي‌شد كه جنگ “سخت” بُرده را به يك جنگ “نرم” فريبكارانه ببازند.لحن شما در اين دو نطق حكايت از اين دارد كه  قدرت خارق العاده رهبري در مهار نبرد نرم دشمن را دقيق و روشن در محاسبه نداريد.
ب- نقد شما به مهدي هاشمي يك مسئله است و تسري آن به آيت الله هاشمي رفسنجاني و خانواده‌اش كه اكنون با حكم رهبري در درون خيمه نظام و در مسند رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام نشسته است مسئله‌اي ديگر. اين لحن نشان مي‌دهد شما از اين حضور( درخيمه نظام و رهبري) خشنود نيستيد. اين درست جايي است كه ممكن است در اثر يك غفلت انسان در راهبرد دشمن در جنگ نرم عمل كند.
ج- ما اكنون در پيچ تند وحساس وخطير تاريخ قرار داريم. در نقد فتنه و انحراف بايد دقت كنيم اولي را مظلوم نكنيم و دومي را تا مرز سياه نمايي عملكرد دولت وحتي نقد رئيس جمهور جلو نبريم. ما بايد درخط روشنگري حركت كنيم .
خط روشنگري و بصيرت افزايي، رهبري را در اقتدار و مسلط به اوضاع و نقشه‌هاي دشمن مي‌نشاند.   د- البته تمام شخصيت‌هاي نظام در معرض نقد مردم و نخبگان هستند و خود را بايد براي پاسخگويي آماده كنند. اما ما هم بايد جانب انصاف و عدالت را رعايت كنيم ودر نقد آيت الله هاشمي رفسنجاني حريم گفته‌هاي امام(ره) و رهبري را در مورد ايشان نگاه داريم. بويژه اين وصيت امام(ره) كه: ” ميزان حال فعلي افراد است” .
و- مراقبت شما در سخن گفتن و نطق در مجلس به‌عنوان روحاني، نماينده مجلس وعضو كميسيون اصل ۹۰ بايد مبتوني بر رعايت دقيق موازين شرعي و قانوني باشد. قبل از محكوميت و راي نهايي دستگاه قضائي در مورد فرد متهم سخن گفتن مبناي قانوني ، انساني و اخلاقي ندارد و فضاي كشور را در آستانه انتخابات ملتهب و متشنج كردن با اصول راهبردي مقام معظم رهبري سازگار نيست.
هـ – همچنين لحن شما در نقد نهادهاي قانوني نظام در پيگيري فرايند حقوقي جرايم مهدي هاشمي نبايد به‌گونه‌اي باشد كه دشمنان نظام را شاد كند و همان رفتاري را كه اشرار اهل فتنه در نقد دستگاه قضائي يا ديگر نهادهاي نظام داشتند در ذهن‌ها تداعي كند. ما و شما به نظام و رهبري وفا داريم و اين وفاداري بايد در موضع‌گيري‌ها و رفتار سياسي ما و حتي لحن نقدهايمان تجلي داشته باشد.
صبح امروز روزنامه سیاست روز مقاله ای با این عنوان منتشر کرد:
تجربه گزينش
همه ما شايد به گونه‌اي با گزينش سروکار داشته‌ايم. گزينشي که ما را براي ورود به جايي، اداره‌اي و…
همه ما شايد به گونه‌اي با گزينش سروکار داشته‌ايم. گزينشي که ما را براي ورود به جايي، اداره‌اي و سازماني مي‌پذيرد يا نمي‌پذيرد. خاطرات جالبي را مي‌توان از اين اتفاق که ممکن است در ميان بسياري از مردم افتاده باشد، جمع‌آوري کرد.
حتي هنگامي که جواني قصد داشت به جبهه برود، گزينش راهي بود براي ورود او به دفاع مقدس. هر چند آن را بايد لازم و واجب بدانيم اما همواره نوع پرسش‌ها و محتواي آنها از مسائل مهمي بوده است که بسياري را شايد رنجانده باشد.آنهايي که در فضاي گزينش قرار گرفته و با حال و هواي آن آشنا هستند مي‌دانند چه مي‌گويم.
بنده هم هنگامي که عزم رفتن به جبهه کردم با چنين مصاحبه و گزينشي روبه‌رو شدم. پرسشي که از آن سال تاکنون در ذهن من مانده اين است. «حلبي کيست؟» نوجوان ۱۵، ۱۴ ساله‌اي بيش نبودم که بايد به اين پرسش پاسخ مي‌دادم و آن را چند سال بعد يافتم.
پرسش‌هاي بسيار ديگري هم شد. نماز جمعه مي‌روي؟ روزه مي‌گيري؟ حلال و حرام، مبطلات و … الي آخر.نکته‌اي را که آقاي رئيس‌جمهور در سخنان خود مطرح کرده است، نکته به جا و خوبي است. «نبايد در گزينش روي دينداري افراد تمرکز کرد.»اما همين نکته باعث مي‌شود که از اين جمله برداشت‌هاي گوناگوني صورت گيرد.
جمهوري اسلامي ايران، يک نظام ديني براساس قوانين اسلام و تشيع است.به همين خاطر هسته گزينشي در اکثر سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها شکل گرفت تا از ميان افراد جامعه، تعهد و تخصص درهم‌آميزد و گزينشي صورت گيرد تا بتواند براي پيشبرد امور کشور راهگشا باشد.
صداقت حرف اول را در گزينش مي‌زند.
 رفتار شخص گزينش کننده نبايد به گونه‌اي باشد که باعث گردد، طرف مقابل به رياکاري روي آورد و دروغ تحويل گزينش کننده دهد. اين موضوع معضل اساسي است که استخدام و گزينش دچار آن است.
همانگونه که رئيس‌جمهور گفته است، بايد به گونه‌اي رفتار شود که دوگانگي در جامعه ايجاد نشود. چه بسا آن فردي که صداقت داشته و بگويد مثلا در نماز جمعه شرکت نمي‌کند از آن فردي که به دروغ گفته است که هر هفته به نماز جمعه مي‌رود، قابل اعتماد‌تر باشد.
اما با همه اينها بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که گرچه همه افراد جامعه حق دريافت شغل مناسب براساس داشته‌هاي خود را دارند، اما باز هم براي جذب افراد در مناصب حساس تعهد حرف نخست را مي‌زند و سپس تخصص است که مي‌تواند در کنار تعهد، به عنوان مکمل، فرد مورد نظر را گزينش کند.
 اما پس از گزينش مديريت و نگهداري نيروي انساني و استفاده مناسب از آن فرد در آن سازمان و اداره است. بخش مهمي که در بيشتر مواقع مغفول واقع شده و باعث گرديده که امور بر روي زمين بماند.
مشکل و معضل ديگر اين دوگانگي و رياکاري ظاهرسازي و ظاهرفريبي است که شايد خود آقاي رئيس‌جمهور هم در دستگاه خود با آن مواجه باشد، بودند افرادي که به عنوان مديرکل يکي از وزارتخانه‌ها اقداماتي را انجام دادند که در شأن ماهيت آن وزارتخانه نبود. گرچه پس از چند ماه آن شخص کنار گذاشته شد، اما تبعات اقدامات وي را نمي‌توان به سادگي از بين برد.
در گزينش نبايد ساده‌انگارانه با فرد رفتار کرد و سهل و آسان گرفت. ورود يک فرد با توجه به اين که مي‌توان ويژگي‌هاي آن را دريافت و اگر اين ويژگي‌ها در راستاي توطئه عليه نظام اسلامي استوار باشد، آنگاه جبران خساراتي که آن فرد بر پيکر نظام وارد خواهد کرد بسيار گران تمام خواهد شد.شهيد بهشتي و ۷۲ تن از شهداي همراه ايشان و شهيدان باهنر و رجايي را چه افرادي به شهادت رساندند؟
گزينش مناسب، کارآمد و کاربردي که بتواند سره را از ناسره تميز دهد، مي‌تواند از بسياري اتفاقات ناگوار جلوگيري کند. اما آقاي رئيس‌جمهور، پس از گذشت بيش از ۷ سال از دوران رياست جمهوري، چرا اکنون؟! مي‌توانستيد اين ديدگاه‌ها را خيلي زودتر مطرح کنيد و به اصلاح اين امور بپردازيد.
مقاله امروز روزنامه ابتکار نوشته هادي وکيلي:
آوردگاه تقابل ايران و آمريکا
اگر تحولات منطقه خاورميانه و جهان را از زاويه چالش سي و چهار ساله بين جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا ارزيابي کنيم،بهتر متوجه تاثير اين تقابل بر آرايش کشورها و همچنين دست آورد‌هاي دو کشور خواهيم شد. در اينجا بناي تکرار حرفهاي شعاري و کليشه اي را نداريم.با تکيه بر روند تحولات، برداشت خود را عرضه مي‌کنيم.
ديروزدر خبرها داشتيم که رئيس جمهور آمريکا قانون ممانعت از نفوذ ايران در حياط خلوت خود يعني آمريکاي لاتين را تصويب وبه وزارت خارجه ابلاغ کرده است براي اين منظور مبلغ يک ميليون دلار نيز تخصيص داده اند پيش از اين نيز آمريکا با همين روش تلاش داشت که جلوي نفوذ ايران در آسياي ميانه، خاورميانه، آفريقا و… رابگيرد ولي حال بايد ديد که چه اتفاقي افتاده است.
در يک نگاه کلي،اين اجماع بين کارشناسان منطقه اي،بين‌المللي و حتي آمريکايي وجود دارد که در منطقه خاورميانه تلاش ايالات متحده براي مهار نفوذ ايران از دو جهت ناکارآمد نشان داده است:
۱- از نظر محدود کردن نفوذ معنوي،سياسي وعملي ايران و جلوگيري از تاثير گذاري طبيعي آن بر سير کلي تحولات اين منطقه.
۲- اعمال سياست‌هاي مورد نظر دولت ايالات متحده در هر يک از کشورهاي مورد نظر بدون قبول يک رويه تعاملي با جمهوري اسلامي ايران.
واقعيت اين است که ايالات متحده آمريکا به عنوان بزرگترين قدرت جهاني به نمايندگي از اردوگاه فرهنگي،سياسي و ارزشي غرب و جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک قدرت منطقه اي بالنده بعد از سالها تمرين در ميادين کوچکتر همچون لبنان، عراق و افغانستان، اکنون وارد چالش تعيين کننده درميدان‌هاي بسيار بزرگتري شده اند که از خليج فارس تا کل حوزه مديترانه و شمال آفريقا و اکنون آمريکاي لاتين را در بر مي‌گيرد. در اين چالش بزرگ هر يک از دو طرف،از سويي آرمانها و از سويي محدوديت‌ها و کاستي‌هاي خود را دارند. موفقيت و ناکامي هر کدام تابع دوموئلفه، بلند پروازي و محدوديت است.برگ برنده ايران در تمام مناطق مورد چالش، قدرت نرم آن مي‌باشد.
جمهوري اسلامي با برخورداري از مقبوليت مردمي و با تکيه بر نفرت ملت‌ها از نظام سلطه و آمريکا و صهيونيست ها، توانسته است بيشترين بهره از تقابل با آمريکا و اسرائيل را در پيشبرد نفوذ خود داشته باشد.آمريکا در تمام اين مناطق در کنار دولت‌هاي نامقبول و غير مردمي و ديکتاتور قرار گرفته است.در نگاه مردم اين مناطق، آمريکا باعث عقب ماندگي کشورشان و حاکميت نظام‌هاي استبدادي بر سرنوشتشان شده است پس با اين تصوير ذهني، پيروز ميدان تقابل جنگ نرم، ايران و آمريکا پيشاپيش مغلوب خواهد بود.
خصوصيت تقابل نرم اين است که موفقيت کشور پيروز در نتيجه برتري در ديپلماسي رسمي و هزينه‌هاي مادي نيست،بلکه توان برتر ديپلماسي عمومي کشورموجب پيروزيش مي‌شود. تمام نفوذ ايران در مناطق مورد چالش با آمريکا محصول معدل نوع نگاه افکار عمومي مردم کشور‌هاي ديگر است جالب است که در موارد بسيار اين نگاه را کشور رقيب و خود آمريکائيها مي‌سازند.
 چنانچه کارشناسان معتقدند وجود رژيم صهيونيستي در منطقه خاورميانه، موجب بسيج مردم سني مذهب بطرف ايران شيعي شده است.تبليغات خصمانه آمريکا عليه جمهوري اسلامي و تشديد تقابل، بيشترين عامل در ترغيب مردم جهان به طرف جمهوري اسلامي شده است.
شاهدش خيزش‌هاي مردمي که از شمال آفريقا و آمريکاي لاتين و خاورميانه،همه در نقطه مقابل منافع آمريکا و اسرائيل و در مسير خواست جمهوري اسلامي است ايران در آمريکاي لاتين و آفريقا توان چنداني براي چالش سخت با آمريکا ندارد. تنها با تکيه بر قدرت نرم و البته گرايش حکومت‌هاي چپ ضد امپر ياليستي، توانسته معادله را به نفع خود تمام کند.
در منطقه خاورميانه اگر چه ايران کمک لجستيک به حماس و حزب الله در فلسطين و لبنان کرده و مي‌کند ولي موازنه اصلي را با قدرت نرم برقرار کرده است آمريکا هم تلاش کرد شايد با تغيير قرائت حماس و تاکيد بر تفاوت اين قرائت از اسلام و منافع حماس در مقياس با قرائت جمهوري اسلامي، شکاف ايجاد نمايد و قدرت نرم ايران را به چالش بگيرد.موضوع سوريه نيز به عنوان يکي ديگر از اهداف آمريکا در تقابل با قدرت نرم ايران، طراحي و در حال اجرا مي‌باشدبا اينکه اين اقدامات بي تاثير نبوده ولي ديگر ابزارهاي آمريکا براي تقابل با قدرت نرم ايران ناکافي و بلکه نتيجه معکوس داشته است.
آمريکا سالهاست تلاش دارد با محوريت دولت پادشاهي وغيردموکراتيک سعودي و قطر و بزرگ نمايي قرائت اردوغاني، قدرت نرم ايران را مهار نمايدولي اين ابزارها به هيچ وجه متناسب با اين هدفگذاري نيست.
پرونده هسته اي ايران يکي ديگر از ابزارها و فرصت‌هاي دولت آمريکا براي تقابل با ايران و تخريب چهره بيروني جمهوري اسلامي است اين هدف براي تحريک افکار عمومي مردمان مغرب زمين، موفق بوده و باعث اسلام هراسي و ايران هراسي نيز شده است ولي در جهان پيرامون وجهان اسلام و منطقه خاورميانه، موجب غرور مردمان اين سرزمين و باعث ارتقاء اعتماد به نفس ملت‌هاي مظلوم شده و زمينه دلبستگي آنها به جمهوري اسلامي را افزايش داده است.
پرونده حقوق بشر، فرصت ديگري است که آمريکائيها عليه جمهوري اسلامي در ميادين چالش خرج مي‌کنند اما دٌم خروس دوستان آمريکا در اين مناطق آنقدر عيان است که اثر اين فرصت را هم خنثي ساخته است. عملکرد آمريکا در مسئله بحرين و بي توجهي ايالات متحده به حقوق مسلم اکثريت مردم مظلوم اين کشور دوگانگي معيارهاي آمريکا را به نمايش گذاشته است.
خلاصه اينکه هر کدام از دو کشور آمريکا و ايران در اين تقابل رو به گسترش، پاشنه آشيل فراوان دارند. پاشنه آشيل بزرگ آمريکا در تقابل با جمهوري اسلامي، حمايت بي قيد شرط آن کشور در طول دهه‌هاي متوالي از حاکميت غير منتخب و استبداد در منطقه است.
آنان نمي‌دانند که واقعيت‌هاي تاريخي سخت و ماندگارند و عمق ذهنيت ملت‌هاي منطقه هرگز نمي‌تواند ايالات متحده را که تحسين ديکتاتورهايي چون حسني مبارک حمايت بي قيد و شرط از اسرائيل،دهه‌هاي متوالي به شاه بيت تکراري سياست خارجي اش تبديل شده بود،اکنون در لباس يک دوست بپذيرد.اما فرصت مهم آمريکا در چالش با جمهوري اسلامي به وضع داخلي کشور بر مي‌گردد.
مطابق آنچه گفته آمد، آمريکا به دليل عملکردش در طول سالها و با توجه به آگاهي‌هاي روز افزون ملت ها،خود بخود مغلوب قدرت نرم جمهوري اسلامي در بيرون از مرزهاي ايران خواهد بود ولي پاشنه آشيل جمهوري اسلامي،مسايل داخلي و شيوه مديريت‌ها و وضعيت مردم مي‌باشد اين مسايل اگر به سرانجام نيکي نرسد و ترميم بنيادي هم در سطوح مديريت و هم در وضعيت مردم صورت نگيرد، آسيب پذيري کشور را جدي خواهد کرد و فرصت‌هاي بيروني و بر آمده از توان نرم کشور را از بين خواهد برد. فرصت مهم جمهوري اسلامي اينستکه توانسته با تکيه بر قدرت نرم خود خاکريز دفاع و تهاجم را به حياط خلوت آمريکا که منطقه آمريکاي لاتين است انتقال دهد.
به طور طبيعي کشوري که توانسته، حياط خلوت آمريکا را به عمق استراتژيک خود تبديل کند از اقتدار فرا منطقه اي برخوردار شده و قادر به برقراري موازنه در صحنه جهاني مي‌باشد ولي بايد پاشنه آشيل که به نقطه ضعف اصلي اش تبديل شده با واقع گرايي و به دور از احساس زدگي حل نمايد اين تهديد با آن همه فرصت يک پيچ تاريخي را ساخته است که اگر متوليان امر نيک بينديشند و دور انديشان تصميم بگيرند، مي‌توانند با سرفرازي کشور را از اين گذرکاه عبور دهند و تاريخ و آيندگان را به تحسين خود رهنمون سازند.
روزنامه جمهوری اسلامی ستون سرمقاله خود را با عنوان « مديريت و برنامه ريزي، ضرورت امروز» منتشر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
طي چند سال اخير با فرا رسيدن فصل تقديم بودجه توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي، موضوع انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي در كانون توجه كارشناسان و رسانه‌ها قرار مي‌گيرد. تأخيرهاي پردامنه دولت در ارائه لوايح بودجه طي سال‌هاي اخير و اخبار متعددي كه از كسري بودجه پنهان منتشر مي‌شود هم البته درزنده ماندن بحث انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي يا همان سازمان برنامه و بودجه سابق بي‌تأثير نيست.
امسال اما اظهارات وزير صنعت، معدن و تجارت درباره ضرورت احياء شوراي عالي اقتصاد آن هم دقيقاً در فصل تب و تاب بودجه اي، رنگ و بوي ديگري به مباحث پيرامون انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي داده است.
درست است كه مهدي غضنفري در سخنان خود اشاره‌اي به نام سازمان برنامه و بودجه يا سازمان مديريت و برنامه ريزي نكرده و بر ضرورت تشكيل مجدد شوراي عالي اقتصاد انگشت گذاشته است اما به دو جهت “شوراي عالي اقتصاد” از سوي بسياري رسانه‌ها مترادف سازمان برنامه و بودجه تلقي شد به گونه‌اي كه چه بسا وزير صنعت دولت دهم براي پرهيز از گرفتار شدن به خشم رئيس‌جمهور از اسم رمز شوراي اقتصاد براي اشاره به سازمان برنامه و بودجه استفاده كرده باشد.
وجه نخستي كه رسانه‌ها را بر آن داشت تا چنين برداشتي از سخنان وزير صنعت داشته باشند، بهانه و محفلي بود كه غضنفري در آن به سخنراني پرداخته و از ضرورت احياء شوراي اقتصاد سخن گفته بود يعني همايش بودجه ريزي عملياتي.
از آنجا كه بودجه و تدوين آن اساساً و قانوناً جزو وظائف سازمان برنامه و بودجه بوده و اكنون معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري عهده‌دار آن شده است. كاملاً طبيعي است كه سخن گفتن از ضرورت تشكيل مجدد شوراي عالي اقتصاد در همايشي تحت عنوان بودجه ريزي عملياتي، كنايه از ضرورت تشكيل سازمان برنامه و بودجه تلقي شود، پس رسانه‌ها چندان به بيراه نرفته اند!
وجه دوم البته بسيار مهم‌تر است چرا كه وزير صنعت، معدن و تجارت در تبيين و تشريح دلايل خود براي اثبات ضرورت تشكيل مجدد شوراي عالي اقتصادي، دقيقاً به مشكلاتي اشاره مي‌كند كه از ناحيه انحلال سازمان برنامه و بودجه يا همان سازمان مديريت و برنامه ريزي در اقتصاد كشور بوجود آمده است؛
عدم هماهنگي ميان دستگاه‌هاي تصميم گير در حوزه اقتصاد، تضاد در تصميمات نهادهاي مختلف و آثار زيان بار اين تصميمات بر اعتماد و اطمينان فعالان اقتصادي و از همه مهمتر گسترش دامنه مشكلات پولي به حوزه مالي كشور و برعكس، همه و همه چالش‌هايي هستند كه معلول و محصول مستقيم نبود نهادي تمركزآفرين و هماهنگ كننده ميان دستگاه‌هاي اقتصادي دولت هستند و طي سال‌هايي كه از انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي مي‌گذرد، شواهد و آثار اين خلأ و كمبود به وضوح خودنمايي كرده است.
وزير صنعت، گرچه بروز مشكلات ارزي ناشي از تحريم‌ها را به عنوان عاملي كه تشكيل دوباره شوراي عالي اقتصاد را ضروري ساخته است، مطرح مي‌كند اما واقعيت اين است كه گمشده اصلي و چاره كار اقتصاد بهم ريخته ايران، هماهنگي و برنامه ريزي منسجم براي برقراري تعادل ميان بخش‌هاي مختلف و همراستا ساختن حركت دستگاه‌هاي متعدد دولتي است و اين همان نقشي است كه سال‌هاي سال نهادي با نام سازمان برنامه و بودجه ايفا مي‌كرد و آثار و بركات آن نيز به روشني قابل ملاحظه بود چنانكه در شرايطي به عنايت دشوارتر از امروز نيز شاهد اداره بهتر و هماهنگ‌تر مسائل و چالش‌هاي اقتصادي كشور و دولت بوديم.
اين يك واقعيت تلخ است كه خلاء نهادي هماهنگ كننده و مغز متفكري فرابخشي كه بتواند در ارتفاعي بالاتر از نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي بايستد و تعاملات و روابط ميان آنها و ساير نهادهاي تصميم گير را به خوبي مديريت كند، زمينه ساز بروز مشكلات و چالش‌هاي فراواني در اقتصاد كشور شده كه بسياري از آگاهان و دلسوزان را به استفاده از تعابيري مانند خود تحريمي واداشته است.
اكنون هم دير نيست و به استناد ضرب المثل معروف و نغز كه ماهي را هر زمان از آب بگيري تازه است، دولت بايد هرچه سريع‌تر نسبت به احياء نهادي كه بتواند مسئوليت هماهنگي و برنامه ريزي را برعهده بگيرد، اقدام كند. اينكه نام اين نهاد چه باشد مهم نيست؛ سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان برنامه ريزي و مديريت، شوراي اقتصاد يا… مهم نفس تشكيل اين نهاد است كه در سال‌هاي اخير فقدان آن كاملاً محسوس است و خسران‌هاي ناشي از آن را مي‌توان لمس كرد .
البته عوارض منفي ناشي از مركزي كه برنامه ريزي و مديريت را عهده‌دار باشد به اموري از قبيل بودجه و مسائل اقتصادي محدود نمي‌شود بلكه شامل كليه بخش‌هاي مديريتي كشور مي‌گردد. اين، مقوله ايست گسترده كه بحث‌هاي عميقي را مي‌طلبد. به همين دليل، احياء سازماني كه عهده‌دار مديريت و برنامه ريزي باشد ضرورت امروز است.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: