مشاهده مطلب

      ۲۶ تیر ۱۳۹۵      ۰             6831      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

منابع خبری بامداد شنبه از کودتای نظامی در ترکیه خبر دادند؛ فرودگاه آتاتورک و تلویزیون دولتی این کشور ابتدا به تسخیر عوامل کودتا درآمد، اما بعداً توسط معترضان مردمی پس گرفته شد.

نخست وزیر ترکیه بامداد شنبه برخی خبرهای قبلی درباره کودتای نظامی در ترکیه را تأیید کرد.

اولین خبرها از مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها آغاز شد. بعد از آن هم اخباری از تیراندازی در آنکارا و پرواز جنگنده‌ها با ارتفاع کم خبر دادند.

نیروهای ارتش توانستند برای ساعاتی کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند؛ اما مردم با حضور در خیابان‌ها، مجدداً این ساختمان‌ها را از دست عوامل کودتا آزاد کردند.

اخبار لحظه به لحظه مربوط به این رویداد را در زیر بخوانید.

* * *

خبرها حاکی از آن است که در جریان بمباران مناطق نزدیک کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه، ۵ نفر کشته شده‌اند.

 خبرگزاری رویترز گزارش کرد که حدود ۵۰ سرباز که در تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه دست داشتند، در یکی از پل‌های امتداد «بسفر» استانبول تسلیم شدند و تانک‌های خود را با دستانی که به نشانه تسلیم بالا بردند، ترک کردند.

نخست‌وزیر ترکیه از انتصاب «اومیت دوندار» به‌عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش خبر داد. وی فرمانده بخشی از ارتش ترکیه است که استانبول را تحت کنترل دارد.

فرماندار استانبول اعلام کرد که یک ژنرال که فرماندهی کودتا را بر عهده داشته، بازداشت شده است.

 «بینالی یلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه از انتصاب «اومیت دوندار» به‌عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش خبر داد. وی فرمانده بخشی از ارتش ترکیه است که استانبول را تحت کنترل دارد.

 طبق گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، مقامات دولتی ترکیه می‌گویند که کودتا در حال حاضر به پایان رسیده است، با اینحال، اردوغان تصدیق کرد که «آشوب‌های اندکی» همچنان در آنکارا ادامه دارد.

 شبکه سی ان ان در حال پخش تصاویری از نظامیان ترکیه بر روی پل «بسفر» در استانبول است که در حالی تانک‌های خود را ترک می‌کنند که دستانشان به نشانه تسلیم بالای سرشان است.

 منابع خبری از محاصره تنگه «بسفر» به دست نیروهای کودتا خبر می‌دهند. در صورت صحت این خبر، کودتاچیان به یک تنگه حیاتی دست یافته‌اند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: