مشاهده مطلب

      ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶      ۰             13400      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

همکاری های روسیه، ایران و ترکیه برای تقویت آتش بس در سوریه ادامه دارد

مسکو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که همکاری های این کشور با ایران و ترکیه برای تقویت آتش بس برقرار شده در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، آتش بس فراگیر در سوریه از ۱۰ دی ماه سال گذشته به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات سوری آستانه برقرار شده و در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است که ارتش سوریه و بسیاری از گروههای مسلح مخالف دولت آن را رعایت می کنند.
سرگئی لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: تهران، مسکو و آنکارا برای تنظیم ساز و کاری به منظور واکنش به نقض اتش بس در سوریه همکاری می کنند.
خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از سخنان لاوروف نوشت: روسیه همراه ایران و ترکیه ساز و کاری را ایجاد می کنند که نه فقط نقض آتش بس را ثبت و گزارش می کند، بلکه به آن پاسخ داده و ناقض را تحت فشار قرار دهد.
وزیر خارجه روسیه گفت: در چارچوب مذاکرات سوری آستانه پایتخت قزاقستان برای به دست آوردن توافقی تلاش می شود تا مناطق پذیرنده آتش بس در یک مجموعه با یکدیگر متحد شوند و برای اخراج افراط گرایان و تروریست ها از قلمرو خود به یکدیگر کمک کنند.
لاوروف همچنین به خودداری تشکل گروههای مسلح موسوم به کمیته عالی مذاکرات (تحت الحمایه ریاض) از مشارکت در گفت وگو برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه از جمله تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریسم اشاره کرد.
وی ادامه داد: اعضای این تشکل از بحث در باره هر مساله ای جز سرنگونی حکومت بشار اسد خودداری می کنند که در قطعنامه های شورای امنیت نیز این موضوع پیش بینی نشده است.
نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه سال گذشته به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل اواسط بهمن ماه نشست دوم را برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
نشست سوم آستانه ۲۸ بهمن سال گذشته با حضور هیات های ایرانی روسیه ای و ترکیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد.
دور چهارم این مذاکرات روز ۲۴ اسفندماه سال گذشته به مدت دو روز برگزار شد و معارضان مسلح از شرکت در آن خودداری کردند

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: