مشاهده مطلب

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۲      ۰             1959      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

جهان در ایام تعطیلات سال نو در کشورمان شاهد تحولات متعددی بود که تشدید تنش میان دو کره، سفر باراک اوباما به خاورمیانه و احیا روابط میان اسرائیل و ترکیه از جمله مهمترین اخبار در ایام تعطیلات سال نو بود.

* تنش در شبه جزیره کره

تنش در شبه‌جزیره کره یکی از اصلی‌ترین اخبار رسانه‌های بین‌المللی در ایام تعطیلات نوروز بود. کره شمالی در پاسخ به تشدید تحریم‌های آمریکا و رزمایش این کشور با کره جنوبی حملات لفظی خود به سئول و واشنگتن را تشدید کرد.

کره شمالی در پاسخ به حضور نظامی آمریکا و اعزام هواپیمای B2 در نزدیک مرزهایش واشنگتن را به حمله هسته‌ای تهدید کرد. ادامه بحران و دخالت‌های آمریکا باعث شد تا شبه جزیره کره در آستانه جنگی شدید قرار گیرد.

*ادامه حملات علیه مسلمانان در میانمار

دور جدیدی از ناآرامی‌ها در میانمار آغاز شده که طی این درگیری‌ها بیش از ۴۰ نفر از اقلیت‌ مسلمان این کشور توسط بودایی‌ها کشته شدند.

همچنین آتش سوزی در یک اردوگاه آوارگان مسلمانان میانماری باعث شد تا صدها نفر بدون سرپناه شوند.

* انتخابات ریاست جمهوری در پاکستان

رقابت انتخابات برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری در پاکستان در حالی کلید خورده که دادگاه عالی این کشور پرویز مشرف یکی از نامزدهای اصلی را برای ارائه توضیح درباره ترور بی‌نظیر بوتو فراخواند.

مشرف با وجود تهدید طالبان به ترور وارد کشور شد تا بهار پیش‌رو رقابت انتخابات داغی را برای پاکستان در برداشته باشد به ویژه اینکه حملات طالبان همچنان ادامه دارد.

* افغانستان و خروج نیروهای اشغالگر

اعطای مسئولیت زندان بگرام، سفر اعلام نشده جان کری به کابل و سفر حامد کرزی به دوحه در راستای گفت‌وگو با طالبان در کنار اخبار مربوط به عقب نشینی نیروهای ائتلاف از افغانستان و سپردن مسئولیت امنیت این کشور به نیروهای بومی حکایت از تحولات مهم در آینده در افغانستان دارد. پرونده استیضاح ۴ وزیر افغانستانی نیز هنوز بسته نشده و کش و قوس‌ بین دولت و پارلمان همچنان ادامه دارد.

* شکست طرح کودتای بازماندگان صدام در عراق

وقوع ۴ انفجار در مساجد شیعیان در عراق منجر به کشته شدن ۲۴ نفر و زخمی شدن نزدیک به صد نفر شد. ادامه ناآرامی‌ها در عراق در حالی ادامه یافت که اختلافات سیاسی نیز بر تحولات این کشور سایه افکنده است.

عراق در این تعطیلات نوروزی در ایران میزبان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود، رسانه‌های غربی مدعی شدند که طرف آمریکایی از مقامات بغداد خواسته تا هواپیماهای ایرانی در مسیر سوریه را بازرسی کنند.

همچنین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در هفته گذشته به بغداد رفت تا درباره پرونده‌های دو جانبه و منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و بحران سیاسی در عراق با مقامات این کشور از جمله رئیس پارلمان و نخست وزیر رایزنی کند.

افشای طرح کودتا در عراق توسط بازماندگان رژیم صدام نیز از دیگر تحولات در عراق بود.

* ترکیه از آتش بس با پ.ک.ک تا آشتی با رژیم صهیونیستی

دولت ترکیه سرانجام پس از سه سال با عذرخواهی رژیم صهیونیستی از غرامت ۹ شهروند خود که در حادثه کشتی مرمره کشته شدند، چشم‌پوشی کرده و به این ترتیب روابط دو طرف دوباره از سر گرفته شد.

هر چند ناظران تاکید کردند که عمق ماجرا بهبود روابط آنکارا-تل‌آویو چیزی فراتر از یک عذرخواهی ساده بود و سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، تشدید بحران سوریه و موضع مشترک دو طرف در این بحران را می‌تواند از دلایل این عادی سازی عنوان کرد.

البته ترکیه مذاکرات با جدایی طلبان را نیز کلید زده که طی آن پ.ک.ک و آنکارا پس از ۳۰ سال اعلام آتش بس کردند. عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران ترکیه از نیروهای پ.ک.ک خواسته از مواضع خود عقب نشینی کنند.

* استعفای نخست وزیر در سایه ادامه درگیری‌های سیاسی

نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان در پی ادامه بحران سیاسی درباره قانون انتخابات و تلاش‌های گروه‌های سلفی تندرو در شمال این کشور برای دخالت در بحران سوریه وادار به استعفا به سمت خود شد.

این در حالی است که «تمام سلام» گزینه جدیدی برای نخست‌وزیری معرفی شده است.

* حمله شیمیایی تروریست‌ها و اختلاف در میان مخالفان سوری

حمله شیمیایی تروریست‌ها به منطقه خان عسل در حلب یکی از مهمترین تحولات در سوریه بود.

کارشناسان عناصر القاعده را عامل اصلی این حمله دانستند و تاکید کردند که ترکیه و با حمایت ریاض و دوحه سلاح شیمیایی در اختیار گروه‌هایی چون جبهه النصره قرار داده است.

اختلافات بین مخالفان سوری یکی دیگر از تحولات مهم سوریه بود. تشکیل دولت توسط مخالفان سوریه به نخست‌وزیری «غسان هیتو» پس از توافق در آنکارا منجر شد تا معاذ الخطیب رئیس شورای مخالفان از سمت خود استعفا کند.

همچنین ریاض اسعد فرمانده ارتش آزاد مهمترین گروه نظامی مخالف سوریه نیز هدف حمله قرار گرفت و به شدت زخمی شد. منابع امنیتی ترک اختلاف بین ارتش آزاد با نیروهای النصره در تقسیم غنائم را عامل این حمله دانستند.

* اولین سفر اوباما به فلسطین اشغالی

اولین سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی پس از ریاست جمهوری از مهمترین اتفاقات در ایام تعطیلات نوروزی بود. سفر اوباما به تل‌آویو با حواشی زیادی همراه بود که از آن جمله تدابیر امنیتی بی‌سابقه در فلسطین اشغالی و کرانه باختری بود.

شهادت احمد ابوحمدیه از مبارزان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به دلیل کم کاری پزشکان نیز موج جدیدی از اعتراضات را در کرانه باختری و فلسطین اشغالی کلید زد و تاکنون منجر به شهادت سه نفر در این درگیری‌ها شده است.جهاد اسلامی خبر از آغاز انتفاضه سوم در فلسطین داده است.

* شتر بحران مالی اروپا مقابل بانک‌های قبرس نشست

دومینو بحران مالی این بار به قبرس که یکی از مراکز بانکی مهم در منطقه یورو است رسید، بانک‌های قبرس از ارائه پول به مشتریان ناتوان شده و مجبور شدند از اتحادیه اروپا وام بگیرد. پارلمان قبرس پس از درگیری‌های زیاد سرانجام بسته مالی یورو را پذیرفت هر چند مردم قبرس مخالف این بسته بودند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: