مشاهده مطلب

      ۲۷ دی ۱۳۹۱      ۰             1506      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

حضور احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به استناد تبصره ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، به عنوان دستور صحن علنی خانه ملت قرائت شد.

طبق مصوبه هیئت رئیسه، رئیس‌جمهور فرصت دارد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ صبح امروز، به سخنرانی بپردازد.

* اسامی سخنرانان بعد از نطق احمدی‌نژاد اعلام شد/ باهنر به جای مصری

براساس این گزارش، حسین سبحانی‌نیا با اشاره به اسامی سخنرانان بعد از نطق امروز احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: پس از بحث در هیئت رئیسه مجلس در خصوص حضور احمدی‌نژاد در مجلس،‌ تصمیم بر این شد که احمدی‌نژاد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ جلسه روز چهارشنبه برای نمایندگان سخنرانی کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافقت هیئت رئیسه مجلس با سخنرانی احمدی‌نژاد در صحن علنی به نهاد ریاست جمهوری ابلاغ و اعلام شده است، افزود: به رئیس جمهور اعلام شده انتظار نمایندگان این است که آقای احمدی‌نژاد پس از صحبت‌های خود در مجلس بماند و حرف نمایندگان را بشنود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ادامه حضور احمدی‌نژاد در مجلس پس از سخنرانی، به نظر خود وی بستگی دارد،‌ ادامه داد: پس از صحبت‌های احمدی‌نژاد، تعدادی نماینده از هر کمیسیون تخصصی مجلس صحبت خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما در مجلس بحث را ادامه خواهیم داد و از آقای احمدی‌نژاد نیز خواسته شده بماند.

سبحانی‌نیا یادآور شد:‌ محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری اصل ۴۴، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، مسعود پزشکیان نماینده تبریز و مهدی دواتگری،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جزو لیست سخنرانان امروز هستند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان یادآور شد: تعدادی از نماینده نیز پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد به قید قرعه انتخاب می‌شوند و پس از صحبت‌های رئیس جمهور ایراد نطق خواهند داشت.

دیروز از سوی اعضای هیئت رئیسه مجلس اسامی ۷ نفر اعلام شد که در بین آنها نام عبدالرضا مصری هم دیده می‌شد اما اکنون گویا باهنر جایگزین مصری شده و مهدی دواتگری نیز به جمع سخنرانان اضافه شده است.

* موسوی‌نژاد: شائبه انتخابات هدفمند سخنرانان وجود دارد

به گزارش فارس، سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در تذکری آئین‌نامه‌ای در ابتدای جلسه علنی امروز گفت: بهتر بود همه سخنرانان جلسه علنی را قرعه‌کشی می‌کردید، چراکه در این صورت این کار بر اساس عدالت بود و اما اکنون نوعی بی‌عدالتی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد باید انتخاب افراد براساس قرعه‌کشی صورت می‌گرفت، اینکه خودمان کسی را انتخاب کنیم درست نیست و این شائبه ایجاد می‌شود که افراد به صورت هدفمند مشخص شده‌اند.

* سودانی:نباید تقابل مجلس و دولت در جامعه تلقی شود/مردم خواهان وحدت هستند

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز هم طی تذکری با اشاره به حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس گفت: حقوقی دولت بر گردن مردم و حقوقی نیز مردم بر گردن دولت دارند که باید هر دوی آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه هر گونه اختلاف بین مجلس و دولت موجب نارضایتی مردم است، افزود: اکنون که بعد از قرن‌ها ایران عزیز اسلامی در مظروف پاکی جاری شده است ما باید قدردان آن باشیم.

سودانی با بیان اینکه حفظ آرامش در کشور مهم است، تاکید کرد: به دولت و شخص آقای رئیس جمهور تاکید می‌کنم که در رفتار و گفتار خود کاری نکنند که خدای ناکرده مصالح نظام رعایت نشود و در مقابل هم نمایندگان نباید کاری کنند و حرفی بزنند. که دیگران بگویند قوه مقننه با دولت در تقابل است.

نماینده مردم اهواز گفت که دود اختلافات به چشم مردم می‌رود و ما باید آرامش را برای حفظ وحدت رعایت کنیم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر سودانی گفت: شما نصایح خوبی را مطرح کردید اما تذکر یا اخطار نداشتید.

* نعمتی: یادآوری «تزی» که لاریجانی از آن حمایت کرده بود/ نماینده‌تر را تمام کنید

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم طی تذکری در صحن علنی مجلس گفت: تذکر بنده در رابطه با رفع تبعیضات ناروا است؛ وقتی جلسات بین دولت و مجلس برگزار می‌شود، هیئت رئیسه نباید فقط افراد خاص را برای سخنرانی انتخاب کند.

نعمتی خطاب به لاریجانی گفت: انتظار داریم که برای یک بار این موضوع را تمام کنید، چرا که ما نماینده‌تر نداریم و خودتان از این تز حمایت کردید.

وی اظهارداشت: متاسفانه در همه مراسم‌ها و عزا و عروسی فقط ۸ نفر باید صحبت کند.

نعمتی اضافه کرد: باید برای سخنرانی ناطقان در جلسه قرعه‌کشی شود.

* ۵ ناطق بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور انتخاب شدند

در نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه مجلس شورای اسلامی اعضای هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان بعد از سخنرانی رئیس جمهور را بر اساس قرعه‌کشی اعلام کرد.

این ناطقان که عبارتند از هادی شوشتری، نظری مهر، آریایی نژاد، نیره اخوان و سید ناصر موسوی لارگانی از میان ۹۶ نماینده ثبت‌نام کرده و برای ارائه نطق خود انتخاب شدند.

امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور نیز درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای نمایندگان سخنرانی می‌کند و پس از آن تعدادی از نمایندگان نظرات خود را به سمع رئیس جمهور می‌رسانند.

* ضعف‌های اصلی اقتصاد و روش‌های درمان/مزیت‌های هدفمندی یارانه‌ها

براساس این گزارش، محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول به نمایندگان مجلس مردم ایران و جامعه بشری گفت: امیدوارم این ماه طلیعه تحقق همه آرزوهای بشریت برای رسیدن به قله‌های تحت حاکمیت امام عصر (عج) باشد.

وی افزود: خدای بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر در مجلس شورای اسلامی و زیارت نمایندگان عزیز را عنایت کرد همچنین از هیئت رئیسه محترم و رئیس مجلس شورای اسلامی بابت تنظیم این برنامه صمیمانه تشکر می‌کنم.

*تلاش برای ایجاد ذهنیت و اراده مشترک دولت و مجلس

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در خدمت شما مهمترین مسائل کشور و راه حل آن را در میان خواهم گذاشت و تلاش می‌کنم تا ذهنیت و اراده مشترکی بیش از گذشته شکل بگیرد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه مطالب وی شامل سه مطلب مهم می‌شود گفت: عزیزان من ما همگی یکی هستیم ، همگی در یک سنگر قرار داریم ؛ دولت و مجلس با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شده ، که آن تعهد مشترک خدمت به ملت ، صیانت از ارزشهای الهی مانند پاکی، عدالت ، محبت، کرامت ، خدمت به مردم ، عزت ملت ، تعالی کشور ، آبادانی و رفع محرومیت‌ها و فراهم آوردن محیط نشاط برای مردم و کاهش فاصله‌هاست.

*با اکثر نمایندگان دوستم/ تلاش برای خدمت به کشور

وی افزود: هیچ یک از ما برای خودمان نیامده‌ایم ، یک مسئولیت مشترک داریم و تقسیم کار شده است .بنده این افتخار را دارم که با اکثر نمایندگان مجلس دوستی داشتم و در عرصه های گوناگون با هم همکاری داشتیم و برای انقلاب و ملت تلاش کردیم.

رئیس جمهور گفت: امروز هردوی ما می‌خواهیم خدمت و اصلاح کنیم و مبنای کارمان نیز دوستی  است ،برای خدمت به مردم و همچنین تعالی کشور تلاش می‌کنیم.

* دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل است

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل است، اظهار داشت: برای اولین بار در سفرهای استانی از نمایندگان برای حضور در جلسات دولت دعوت به عمل آمد تا بتوان با همفکری تصمیماتی اتخاذ کرد.

وی اضافه کرد: بنده شما نمایندگان را دوست داشته و برای شما احترام قائلم؛ امروز هیچ‌کس نمی‌تواند اعلام کند که رئیس جمهور خواسته یک نماینده برای مردم را به دلیل مواضع وی پیگیری نکرده است اما متاسفانه عده‌ای به طور مستمر اخبار خلاف واقع منتشر می‌کنند.

*برخی با تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و اقتصادی می‌برند

احمدی‌نژاد در همین زمینه گفت: این افراد می‌خواهند با اتهام زنی فضای بین مجلس و دولت را خراب کنند؛ بعضی از افراد از این خرابی و بد شدن رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و حتی اقتصادی می‌برند.

*۹۵ درصد خواسته دولت و مجلس یکسان است

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر این نکته که ۹۵ درصد خواسته دولت و مجلس یکسان است خاطر نشان کرد: ۵ درصد مابقی نیز قابل تفاهم است زیرا همه برای خدمت آمده‌ایم و فاصله‌ای وجود ندارد به جز تقسیم کار.

احمدی‌نژاد بابیان اینکه توجه به حوزه مسئولیت‌‌ها و دغدغه‌ها و بررسی آن یکی از بخشهای سخنرانی‌اش است گفت: دولت و مجلس در دو سطح مسئولیت دارند؛ سطح اول مسائل منطقه‌ای است که توسط نمایندگان مشکلات مردم منطقه و حوزه انتخابیه پیگیری می‌شود که این مسئولیت و دغدغه مشترک ماست که در این زمینه با تلاشهای دولت و پیگیریهای نمایندگان اقدامات مطلوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد از نگاه دولت پیگیری نمایندگان یک برکت و کمک ارزشمند به کشور، دولت ، نظام و مردم محسوب می‌شود و بایستی با یکدیگر این مسیر را ادامه دهیم.

احمدی ‌نژاد همچنین گفت: بخش  دیگر مسئولیت و کار مشترک مربوط به حوزه کلان است که آن هم بایستی حداقل معادل کارهای منطقه‌ای مورد اهتمام مجلس و دولت باشد.

احمدی نژاد همچنین اظهار داشت: امروز دو موضوع اساسی و مهم در برابر کشور ما قرار دارد که باید به آن بپردازیم. موضوع اول و مستمر، روند رشد کشور است ما یک انقلاب و ملت بزرگی هستیم و باید پیشرفت و حرکت کنیم و موضوع دوم تحریم دشمنان است.

وی افزود: همه در این اندیشه، مشترک هستیم که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ذیل آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی، پیشرفت و تعالی کشور است و رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران در جهان است .

*انجام اقدامات مثبت فراوان با همکاری دولت و مجلس

احمدی نژاد تأکید کرد: در دوره انقلاب کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده است بخصوص در سالهای اخیر با همراهی و همدلی مجلس و دولت کارهای بسیار ارزشمند و ماندگاری انجام شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: در سالهای ۸۵ ـ ۸۶ در کشور در تابستان قطعی برق داشتیم اما در همین ۵ ـ ۶ سال تقریباً معادل کل قبل ، ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد شد و این علیرغم زیاد شدن خانه ها ، صنعت ، کارهای اقتصادی و حتی بالارفتن مصرف سرانه در کشور بود؛ علیرغم همه اینها ما امروز به لطف خدا به صادر کننده اصلی برق در منطقه تبدیل شده‌ایم و وزارت نیرو از کنار صادرات برق  سالانه یک میلیارد دلار درآمد دارد و تقاضاهای زیادی هم امروز برای دریافت برق هست.

احمدی نژاد تصریح کرد: در تولید فولاد ظرفیت بیش از دوبرابر شده است ، در سیمان از ۴۲  به ۸۶ میلیون تن رسیده‌ایم ،  در صادرات غیر نفتی از ۷ میلیارد دلار به ۴۲ میلیارد دلار رسیده‌ایم ، در فرهنگی ، تولید ، کشاورزی ،‌علم و فناوری ، علوم و فنون فضایی ، هسته‌ای ، پزشکی ، دارو ، بیوتکنولوژی  و سایر علوم عمران و آبادانی روستا ، راه ، راه آهن ، بیمارستان ،‌دانشگاه ، کتابخانه و مسجد کارهای بزرگی انجام شده است ، در هر بخش چندین برابر کار شده و می‌شود ؛ طرح‌های عظیم مسکن مهر ، مسکن روستایی ، اجرای اصل ۴۴ ، مردمی کردن اقتصاد ، طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت و جزء افتخارات است و همه اینها کارهای خود و افتخار آمیز است.

وی افزود: اما همه می‌دانیم که ظرفیت کشور بسیار بیشتر از این است باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم ، باید به الگو تبدیل شویم‌، این توقع زیادی نیست ، این تراز و توانمندی ملت ایران است ؛ اما همه می‌دانیم که موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکل آفرین است.

*مخالفت دشمن با اقدامات سازنده دولت و مجلس

رئیس جمهور با اشاره به تحریم کشور ما از سوی دشمنان اظهار داشت: موضوع دوم که با آن مواجه هستیم تحریم دشمن است، بالاخره دشمنی هست ، ملتی که می‌خواهد مستقل، سرافراز و الهام بخش زندگی کند دشمن دارد ، دشمنان نمی‌خواهند ما پیشرفت داشته باشیم و این امروز باور همگانی است، آنها با همین اقدامات سازنده که مجلس ، دولت و ملت انجام می‌دهند مخالفند البته بهانه‌های دیگری می‌آورند اما با پیشرفت و اقتدار ملت ایران مخالفند .

احمدی نژاد تأکید کرد: امروز سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیده‌اند ، بهانه آنها برای دشمنی با ما موضوع هسته ای و حقوق بشر است که موضوع هسته‌ای را بارها برای آنها توضیح داده‌ایم و دیگر برای دنیا هیچ نقطه ابهامی در موضوع هسته‌ای نمانده است .

وی خاطرنشان کرد: اما در موضوع حقوق بشر وقتی ما از کشور دفاع می‌کنیم معنای آن این نیست که ما در حقوق انسانها مشکلی نداریم یا حقی ضایع نمی‌شود ، چرا می‌شود و کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست چرا که برای ما که حامل انقلاب اسلامی و پیام آن هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است ، داستان خلخال و پای شهروند حکومت علوی هرگز از ذهن و خاطره ملت ایران و مسئولین فراموش نخواهد شد ، اما مگر وضع خود انها در دنیا در حقوق بشر چگونه است؟

رئیس جمهور ادامه داد: چه کسی در دنیا می‌تواند ادعا کند که حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است ؟ آیا مشکل اصلی آنها حقوق بشر است یا پیشرفت و اقتدار ما ، البته ما هم نباید بهانه به دست دشمنان بدهیم

*ملت ایران دست دشمنان را خوانده‌اند

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دشمنان باید بدانند این ملت دست آنها را به طور کامل خوانده است، اظهار داشت: آنها به این بهانه‌ها به ما فشار آورده و می‌خواهند فشار آورند.

*برشمردن تحریم‌ها/ تلاش برای چاره‌اندیشی

رئیس جمهور ادامه داد: آنها مدعی هستند سنگین‌ترین تحریم‌ها را اعمال کردند، ممنوعیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی؛ حتما تحریم‌ها مشکلاتی را بوجود می‌آورند که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند از یک طرف به مردم فشار آورد و از مردم انتقام بگیرند، گفت: از طرف دیگر می‌خواهند بودجه دولت را تحت فشار بگذارند تا روند پیشرفت کشور مختل شود.

احمدی‌نژاد یادآور شد: بنده اینجا نمی‌خواهم ابعاد طراحی و تلاش دشمن و تأثیرات احتمالی را تشریح کنم ولی همه می‌دانند که آنها گام به گام همه توان خود را به کار می‌برند تا به ملت ایران فشار آورند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دنیا تقریبا هیچ مقاومتی در برابر مقاومت آنها وجود ندارد، افزود: تحریم‌ها به طور طبیعی باعث یک سری مشکلات می‌شود که اول کاهش سرعت رشد کشور است، یعنی وقتی مبادلات مشکل پیدا می‌کند، تراز‌ها به هم خورده و منابع مختل و سرعت رشد کشور کاهش می‌یابد.

*فشار بر مردم هدف اصلی دشمن است

وی بر همین اساس به فشار بر بخش‌های وسیعی از مردم اشاره و اضافه کرد: این امر جزء اهداف اصلی دشمنان به شمار می‌رود چرا که نوسانات قیمت و برخی افزایش‌های خارج از قاعده به بخش‌های وسیعی از مردم فشار می‌آورند که درآمد ثابت دارند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: وقتی نتوان پولی را جابجا کرد، اخلال در تجارت خارجی بوجود می‌آید؛ فاصله طبقاتی اضافه می‌شود، فعالیت‌ها و تقاضاهای کاذب در اقتصاد رشد می‌یابد و تولید وابسته به درآمد ارزی هم دچار مشکل شده و آسیب می‌بیند.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ سؤال این است که در اینجا چه باید کرد؟ شاید الان نتوانیم در اراده دشمن برای دشمنی با خود تبیینی ایجاد کنیم.

* ۳ جهت‌گیری کلی در مواجهه با تحریم‌ها

وی با بیان اینکه در برخورد با تحریم ۳ جهت‌گیری کلی وجود دارد، افزود: جهت‌گیری اول ادامه وضع موجود است؛ بالاخره آنها حمله کرده و دولت بسیج شده که حملات آنها را دفع کند؛ آنها راه را می‌بندند و ما راه جدیدی را پیدا می‌کنیم، فشار و طراحی می‌کنند و ما با تدبیر می‌خواهیم آنها را دور بزنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه جهت‌گیری دوم را تسلیم در برابر دشمن دانست و گفت: همه می‌دانیم که این از ساحت ملت بزرگ، مجلس، دولت و نظام برآمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه حضور دارند، به دور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: جهت‌گیری سوم ایجاد تحول ساختاری، استفاده از ظرفیت‌های ملی، عبور از تحریم و مأیوس کردن دشمن است. بسیار روشن است که جهت‌گیری اول در میان مدت و دراز مدت به ضرر ماست؛ بالاخره کسی که حمله می‌کند، همیشه برنده است و کسی که در موضع انفعال است، دائما چیزی باید از دست بدهد و بنابراین باید در موضع حمله باشیم.

وی گفت:‌ به اعتقاد ما جهت‌گیری اول هم نمی‌تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد، البته دولت ایستاده و شبانه‌روزی مشغول کار است و بسیاری از شما کمک کرده و همراهی می‌کنید. اما به نظر نمی‌رسد با این روش بتوان کار را جلو ببریم،‌چرا که آنها نیز از تجربیات استفاده کرده و هماهنگ‌تر و دشمن‌تر عمل می‌کند از این رو باید کار دیگری کرد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه اگر اقدامات سریع دولت نبود، آنها به همه اهداف خود می‌رسیدند، گفت: به لطف خداوند و هوشمندی ملت نرسیدند.

رئیس جمهور در مورد جهت‌گیری سوم گفت: ما فکر می‌کنیم می شود با همدلی و همکاری هر طراحی که دشمنان علیه ما دارند و هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم و به یک عنصر سازنده در اقتصاد تبدیل کرد.

وی افزود: برای اینکار ابتدا باید نقاط ضعفی که دشمن بر روی آنها حساب کرده و از همان ناحیه بر ما فشار می‌آورد بشناسیم.

* ۴ ضعف اصلی اقتصادی کشور و راهکارهای احمدی‌نژاد برای درمان

به گزارش فارس، احمدی نژاد در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس به ۴ ضعف مهم اقتصادی کشور اشاره کرد و ضعف اول را نادرستی مسیر جریان ثروت و سرمایه در کشور عنوان کرد.

وی افزود: بیش از ۵۰ سال است که جریان ثروت و سرمایه در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم تر به مناطق مرکزی و برخوردارتر می‌رسد و این جریان دائماً ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: امروز حتی یک نیروی متخصص توانمندی که در منطقه دور دستی طلوع می‌کند آنجا نمی‌تواند کار کند و باید خود را به مرکز کشور  برساند .

احمدی نژاد افزود: به لحاظ دهک ها و طبقات درآمدی نیز جریان سرمایه و ثروت از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر سوق دارد و این جریان مستمریست که به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی و مثبت و ماندگار به سمت سفته بازی و فعالیت‌های کاذب شکل گرفته است.

وی ادامه داد: این نوع حرکت ثروت و سرمایه در یک نظام سرمایه داری توجیه پذیر است اما در کشور ما که دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و نگاه حاکمان از حقوق مساوی برخوردارند و باید فرصت رشد تعالی داشته باشند قابل قبول نیست.

رئیس جمهور ضعف دوم اقتصاد کشور را منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و معدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت‌های ماندگار اقتصادی و رشد تولید وابسته به ارز نفتی عنوان کرد.

احمدی نژاد افزود: کسانی که دستشان می‌رسد و از حمایت سیاسی برخوردار هستند در رتبه بالاتر قرار می‌گیرند و توده مردم به مرور از حوزه اقتصاد کنار گذاشته می‌شوند.

وی اضافه کرد : نمی‌شود اصل اقتصاد کشور به دست چهار هزار نفر باشد و بقیه مردم تابع و دنباله رو آنها باشند یا عنصر فرعی به حساب آیند.

رئیس جمهور عامل اصلی در نقطه ضعف یاد شده را سیستم بانکی کشور عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی به گونه‌ای است که دائماً ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط مرکزی و برخوردار می‌کشاند و مسیر سرمایه را از جیب طبقات پایین به جیب طبقات پر درآمد سوق می‌دهد.

احمدی نژاد افزود: در مقابل این جریان کارهایی صورت گرفته از جمله آنها می‌توان به توزیع سهام عدالت، هدفمندسازی یارانه‌ها، توزیع وام‌های کوچک در مناطق محروم ، مسکن مهر و بازسازی روستاها و طرحهای عمرانی اشاره کرد که در واقع باز توزیع ثروت از لایه‌های پایین و نقاط دور است.

*اتکا به بودجه هزینه‌ای دولت به ارز ضعف اقتصاد کشور است

وی ضعف سوم اقتصاد کشورمان را اتکاء بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی عنوان کرد و گفت: این پدیده از حدود سال ۴۸ شکل گرفته و هر روز بیشتر شده است اما دولت و مجلس در مقاطعی تلاش کردند تا این ضعف را کاهش دهند که یکی از آنها ایجاد صندوق توسعه ملی بود.

رئیس جمهور گفت: بطور متوسط همواره از بودجه‌های هزینه‌ای دولت وابستگی به درآمد نفت بیشتر شده که عامل اصلی تورم مستمر و نهادینه شده در کشور است.

احمدی نژاد افزود: عدم اتکاء به منابع بومی و سرزمینی و اتکاء به مدل‌های اقتصادی اقتباسی در برنامه ریزی از مهمترین علل بروز این پدیده است و عمده نظرات و مدل‌ها هم برای تحلیل اقتصاد و هم در برنامه رشد اقتصادی یا سرمایه داری و یا سوسیالیستی است.

وی ادامه داد: بخش وسیعی از صنعت کشور امروز متکی به منابع بومی نیست و یا از همه ظرفیت‌های بومی استفاده نمی‌شود و صنعت کشور به ارز و بویژه ارز نفتی وابسته است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به چهار راه اصلی برای درمان بیماری های اقتصادی پرداخت و گفت: اولین راه این است که جریان ثروت و سرمایه تغییر یابد و به کل کشور باز گردد در حالی که اکنون ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در تهران متمرکز است .

احمدی نژاد افزود: باید در مناطق محروم سرمایه گذاری کنیم و سفته بازی و فعالیتهای کاذب از اقتصاد خارج و از فعالیتهای پایدار حمایت شود و در همین چهارچوب تقاضا برای کالاهایی که ارزشی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند به صفر برسد.

وی دومین راهکار را عمومی کردن و مردمی کردن اقتصاد عنوان کرد و گفت: باید طرحهایی را اجرا کنیم که همه مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی داشته باشند .

رئیس جمهور درباره راه حل سوم خود برای حل مشکلات اقتصادی گفت: باید از حداکثر منابع بومی و سرزمینی استفاده کنیم که در این صورت هم رشد پایدار می‌یابیم و هم آسیب پذیری ‌ ها در عرصه اقتصادی به حداقل می‌رسد.

احمدی نژاد چهارمین راهکار خود را قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و از مجلسی‌ها  خواست که دولت را در این زمینه یاری دهند و این نکته را هم متذکر شد که اگرچه قطع ناگهانی وابستگی به بودجه نفتی پس از صدسال دشوار است اما از اصلی‌ترین تدابیر برای رفع ضعف اقتصاد است.

وی در ادامه سخنانش به چهار طرح پیشنهادی، کاربردی برای تحقق راه‌کارهای فوق الذکر اشاره کرد و گفت که برای این پیشنهادات نیز طراحی‌هایی نیز صورت گرفته است.

رئیس جمهور گفت: استفاده از زمین که بالاترین ثروت خدادادی برای ملت ایران است اولین و مهمترین راه برای تقویت اقتصاد ملی است.

وی افزود: وسعت ایران ۳/۱۸۷ میلیون هکتار است که ۲۵ میلیون هکتار آن کویر مرکزی است که نوعاً معدن است و حدود ۱۰۳ میلیون هکتار آن جنگل و مرتع است.

احمدی نژاد ادامه داد: از این میان ۱۴ میلیون هکتار جنگل است که بخش عمده آن در شمال کشور قرار دارد و ۱۲ میلیون هکتار هم دامنه زاگرس است.

رئیس جمهور گفت: ۵/۲ میلیون هکتار تحت اشغال مراکز سکونتی و صنعتی و دام و طیور قرار دارد اما نکته اینجاست که ما از زمین به درستی استفاده نمی‌کنیم.

محمود احمدی‌نژاد گفت:حدود ۴۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد اما تنها ۱۴میلیون کشت و ۴ میلیون آیش می‌شود، اظهار داشت: حداقل ۲۷ میلیون هکتار زمین قابل کشت موجود است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند آب به اندازه  کافی نیست، ادامه داد: آب هست اما کم است.؛مگر می‌شود خدای متعال زمین حاصلخیزی را خلق کند اما آب نیافریند؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: ممکن است برخی دیگر بگویند این کار منابع عظیمی می‌خواهد و این کار نشدنی است. اما باید به راهکار مردمی کردن اقتصاد بازگشت.

وی با بیان اینکه ثروت‌هایی که امروز در بازار سکه و ارز می‌چرخد می‌تواند به منبع تامین آب برود، یادآور شد: این کار شدنی است و سرمایه باید به این سمت حرکت کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما ۱۴ میلیون هکتار جنگل داریم، افزود: یک زمانی بحث خروج دام از کشور مطرح شد و توجیه اصلی این طرح این بود که دام جنگل را تخریب می‌کند در حالی که بهترین جنگل بانان خود ساکنان جنگل و دامداران هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این طرح می‌تواند بیش از ۴۰۰ هزار اشتغال درست کند، تصریح کرد: در حال حاضر ۶ هزار جنگل بلوط رها شده و از طرف دیگر دولت برای حفاظت از جنگل‌ها کارمند استخدام می‌کنند.

وی گفت: بنده از وزارت کشاورزی اطلاعات گرفتم و گفتم حداقل ۶ میلیون تن بلوط در کشور تولید می شود که از بین می‌رود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کل علوفه واردات کشور ۷ میلیون است، یادآور شد: ما سال گذشته دچار مشکل شدیم و در گندم و گوسفند دچار مشکل شدیم.

رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت که اکثر شما از دامنه‌های زاگرس آمده‌اید اما روند این منطقه به سمت حفظ شدن نیست.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که در جنگل‌های دامنه زاگرس می‌توان گیاهان دارویی، صمغ و علوفه کاشت. اما ما آن را محدود به ۱۴ میلیون هکتار کردیم. در حالی که می‌توان آن را به ثروت تبدیل کرد.

وی بیان داشت: خیلی از افراد به جای اینکه در خانه سکه و ارز پنهان کنند، می‌توانند سرمایه خود را در این موضوع استفاده کنند.

احمدی‌نژاد راهکار دوم را استفاده از معادن دانست و تصریح کرد: در بررسی که دولت انجام داد مشخص شد معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن کافی است، و معادن کشور قابل تقسیم به ۲۵۰ هزار بلوک معدنی است اما در حال حاضر کمتر از ۱۵ هزار بلوک استفاده شده است در حالی که می‌شود قانون و آئین‌نامه آن را اصلاح کرد و گفت: هر کس که این معادن را اکتشاف کرد تا ۵۰ سال با شرایط خاص خودش برداشت کند.

وی ادامه داد: در این حالت سرمایه‌ها به این سمت می‌آید؛‌ در حال حاضر ۲۷ میلیون زمین کشاورزی وجود دارد و می‌توان گفت که به شرط احیای آنها می‌توان آنها را در اختیار مردم قرار داد و آنها احیا خواهند کرد و جهت سرمایه‌ها نیز تغییر می‌کند.

* لاریجانی: با رئیس جمهور هم‌ عقیده‌ام که نباید بهانه به دست دیگران داد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در صحن علنی مجلس طی سخنانی، اظهار داشت: ای‌کاش رئیس جمهور و اعضای دولت در جلسه می‌ماندند و سخنان نمایندگان را هم استماع می‌کردند.

وی افزود: این ایده و فکر که آقای رئیس جمهور به مجلس آمد و ایده‌هایش را در مجلس برای اصلاح امور مطرح کرد، امر پسندیده‌ای است و نفس این کار درست است؛ باید ایده‌ها در مجلس مطرح شود و نکته‌ای را که رئیس جمهور در مورد همکاری و تعامل بین دولت و مجلس گفتند هم امر درستی است و رویکرد مجلس هم بر همین اساس بوده که بین دولت و مجلس در مسائل مهم روابط دوستانه وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارها باید با قاعده و کارشناسی انجام شود؛ یعنی اگر اصول علمی بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم باشد، هیچ نزاعی پیش نمی‌آید و یا به حداقل می‌رسد.

وی گفت: نکته دیگر این است که قلب‌ها برای آبادانی توسعه کشور می‌تپد؛ دغدغه مجلس و نمایندگان این است که کشور توسعه پیدا کند؛ وقتی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه می‌روند باید قبول کرد که بیشترین ارتباط را نمایندگان با مردم دارند. لذا وقتی نمایندگان می‌گویند که مشکلاتی وجود دارد قصدی جز حل مشکلات ندارند؛ برای ما ایده‌آل است که وقتی به حوزه انتخابیه می‌رویم مردم بگویند کارها خوب اداره می‌شود اما وقتی می‌بینیم که مشکلات جدی جلوی مردم است نمایندگان باید این مسائل را مطرح کنند و وزرا هم باید پاسخگو باشند.

 

لاریجانی اظهار داشت: علت اینکه از وزرا خواهش می‌شود در مجلس پاسخگو باشند، مشکلات مردم است و ما می‌خواهیم که این مشکلات حل شود؛ نزاعی در این رابطه وجود ندارد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اساس و رکن مجلس برای این است که از حقوق ملت صیانت شود؛ یعنی اگر جایی اجحافی می‌شود و یا خلاف قانون صورت می‌گیرد باید جلوی آن گرفته شود؛ کارکرد مجلس همین است؛ این کارکرد برای قوای دیگر مفید است تا از وضعیت مردمی مجلس که چشم بینا برای صیانت از حقوق مردم است استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: مجلس به دنبال این نیست که برای خودش کارخانه تأسیس کند؛ مجلس کارش این است که قوانین مفید برای آبادانی کشور را وضع کند و در این قوانین نظارت داشته باشد تا قوانین درست اجرا شود.

 

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: ما قبول داریم که شرایط کشور، شرایط حساسی است؛ در شرایط کنونی هم وضعیت اقتصادی و هم وضع تحریم‌ها در کشور فشار می‌آورد و این خیلی مهم است.

 

وی اضافه کرد: من با رئیس جمهور هم عقیده‌ام که نباید به دست دیگران بهانه داد و باید به این موضوع توجه کرد که نباید دیگران از کارهای ما سوء‌استفاده کنند.

 

لاریجانی با طرح این سؤال که با چه روش‌هایی می‌توان قدرت تحمل ملت را توانمند کرد، اظهار داشت: اگر تولید ملی در کشور افزایش پیدا کند پایداری و استقامت ملت بوجود می‌آید و تحریم‌ها اثری نخواهد داشت.

 

لاریجانی در ادامه گفت: اگر نمایندگان ایرادی در قانون هدفمندی یارانه‌ها دارند مربوط به نفس آن نیست بلکه هدفمند کردن یارانه‌ها را مجلس تصویب کرده و قواعدی را هم برای آن برشمرده؛ ایراد این است که آن بخشی که مربوط به تولید بود درست اجرا نشد و مشکلاتی امروز در تولید وجود دارد که در صنعت و کشاورزی آنها را می‌بینیم.

 

وی ادامه داد: مهمترین مسئله برای دور زدن تحریم‌ها این است که ما فضای رونق تولید را در کشور را بوجود آوریم؛ احساس ما این است که در حال حاضر شرایط تولید وضعیت سختی دارد بر همین اساس باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند سرپا باشند؛ حتماً هرچقدر تولید مردمی‌تر شود مفیدتر است لذا ما این ایده را دنبال می‌کنیم و آن را مفید می‌دانیم. بر همین اساس ما قانون اصل ۴۴ را در مجلس مصوب کردیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با اصل هدفمند کردن یارانه‌ها آن هم با ضابطه و بنحوی که به تولید لطمه نخورد مخالف نیست؛ شرایط باید برای اجرای قانون فراهم باشد.

 

وی افزود: طرح‌هایی که رئیس جمهور در جلسه امروز مطرح کرد چه درمورد زمین و چه درمورد بانک و چه هدفمندی یارانه‌ها باید در بستر معقول در کمیسیون‌های مجلس بررسی شود؛ آنچه که برای کشور مفید است با حضور کارشناسان مختلف دولت و سایر صابحنظران تصمیم گیری می‌شود و البته دولت باید طی لایحه‌ای این موارد را به مجلس ارسال کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این که بین دولت و مجلس گفت‌وگوهایی صورت بگیرد ما استقبال می‌کنیم؛ آنجایی که از نظرات متخصصین مجلس بخواهد استفاده شود حتماً مورد توجه ما است و در این مدت هم همین مسیر پیگیری شد.

 

وی تصریح کرد: نکته‌ای که در مورد تشخیص مواردی از قانون اساسی وجود دارد در موردش باید با صراحت بگوییم که ما به طور جد معتقدیم که قانون اساسی میثاق ملی است و همه باید به آن پایبند باشند.

 

لاریجانی گفت: گاهی در تشخیص قانون اساسی تفاوت رأی وجود دارد؛ در این موارد قانون اساسی مشخص کرده که باید چه کار کنیم؛ قانون اساسی گفته که تفسیر قانون با شورای نگهبان است؛ اگر ما این را قبول داشته باشیم دیگر مشکلی وجود ندارد.

 

وی گفت: در مورد مسئله‌ای که در خصوص اصل ۱۳۸ قانون اساسی مطرح شد این است که آئین نامه‌ها و مصوبات دولت برای داشتن انطباق با قانون توسط رئیس مجلس تأیید شود ما برای این موضوع هیئت تطبیقی را قرار دادیم؛ در اینجا ظاهراً تفاوت رأی وجود دارد ؛ بسیاری از موارد است که رئیس مجلس آنها را خلاف قانون می‌داند و دولت به آنها اعتراض دارد که این اعتراض مسموع نیست چرا که قانون اساسی موضوع را مشخص کرده و حتی در این زمینه تفسیر شورای نگهبان وجود دارد.

 

لاریجانی اظهار داشت: علاوه بر این در این زمینه به مقام معظم رهبری نامه‌نگاری شد و ایشان هم موضوع را به هیئت حل اختلاف فرستادند و هیئت هم نظر تفسیری شورای نگهبان را گرفته است و رهبر انقلاب همان نظر به دولت و مجلس ابلاغ کردند پس دیگر نباید در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: شورای نگهبان در تفسیر مورد یادشده گفت که نظر رئیس مجلس در این زمینه باید اجرا شود؛ اختلاف در این زمینه کجاست؟ اگر ما به قانون اساسی پایبند باشیم مشکلی نخواهد بود.

 

لاریجانی گفت: در اصل ۱۲۶ یا ۱۲۱ که به آنها اشاره شد و مربوط به سوگند است در مورد تفسیر شورای نگهبان نظری دیگر داریم ؛ باید همه جا تفسیر شورای نگهبان را مبنا قرار دهیم؛ امیدواریم به این مسئله توجه شود؛ ممکن است در اصولی از قانون اساسی برداشت‌ها متفاوت باشد که مشکلی ندارد اما باید مبنا را شورای نگهبان قرار دهیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم که در کشور وجود دارد این است که برخی تخلفات قانونی صورت می‌گیرد؛ اگر این تخلفات وجود نداشته باشد مشکلی نیست؛ درحال حاضر در بعضی از مصوبات اخیر دولت همین اشکال قانونی بوجود آمد و در هیئت تطبیق بررسی گردید و نظر هیئت از نظر انطباق با قانون ابلاغ شد که از جمله آنها بحث استخدام‌ها بود که گفتیم باید چهارچوب‌ها رعایت شود؛ همچنین در بحث هدفمندی یارانه‌ها در همین مجلس و مجلس هشتم کمیسیون مربوطه گزارش رسمی از مواردی که تخلف شده بود ارائه داد.

 

وی گفت: نگاه مجلس نگاه طبیبانه است و قصد ما این است که مشکلات را حل کنیم ؛ اگر قانون در کشور اجرا شود می‌توانیم ادعا کنیم که عدالت اجرا شده است و بدون عمل قانون نمی‌شود گفت که عدالت رخ داده است چرا که پایه عدالت هم قانون است و باید به این نکات توجه کرد تا وقت کشور صرف سایش‌های تخلف قانونی نشود.


 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: