مشاهده مطلب

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۵      ۰             12926      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

روحانی: برجام شرایط جدیدی برای همکاری اقتصادی در منطقه و جهان ایجاد کرده/زمان بازنگری در اهداف اکو فرا رسیده است

اسلام آباد - ایرنا - رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، برجام را دستاوردی بزرگ نه فقط برای ایران بلکه برای همه منطقه دانست و تاکید کرد: برجام شرایط جدیدی را برای همکاری های اقتصادی در منطقه و ارتباط ایران و جهان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر حسن روحانی در سخنرانی خود در این اجلاس افزود: پایان بحران ساختگی بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و دستیابی به توافقی جهانی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد در این باره، دستاورد بزرگی نه فقط برای ایران بلکه برای همه منطقه بود. سازمان تحریم های ظالمانه ای که به واسطه ایران هراسی کاذب و دروغین بر ملت ما تحمیل شده بودند فرو ریخت و جهان بار دیگر به مسئولیت پذیری و احترام دولت ایران به توافقات و مقررات بین المللی پی برد.
روحانی گفت: عمیقاً اعتقاد دارم که منافع عادی سازی روابط تجاری ایران با جهان نه فقط برای مردم ما بلکه برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود.
وی افزود: ما نه تنها هیچ مانعی را پیش روی تعمیق همکاری های منطقه اکو نمی بینیم بلکه آماده ایم با انگیزه ای بیش از گذشته با مشارکت سایر اعضا به جلو حرکت کنیم. در این مسیر، سرعت دادن به ایجاد ‘منطقه آزاد تجاری اکو’ و همچنین ‘موافقتنامه گسترش و حمایت از سرمایه گذاری’ ضروری است. دولت من به نوبه خود در تلاش است تا هرچه سریعتر موانع پیشرفت در این حوزه ها را بررسی و برطرف کند. امیدوارم که سایر اعضا هم فعالانه اراده خود را در این راه به کار بگیرند.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: دولت من در این فضای جدید ، از گسترش همکاری در حوزه های ترانزیت و حمل و نقل، مالی و بانکی، علم و فناوری،کشاورزی و امنیت غذایی، فرهنگی و گردشگری زیست محیطی و مقابله با بلایای طبیعی، استقبال می کند. ایران با داشتن بزرگترین ذخائر نفت و گاز جهان ، نقطه کانونی ارتباطات منطقه ای، سرمایه انسانی جوان و متخصص ، توانمندی علمی در حوزه های نوین دانش و فناوری ، کارنامه پرشتاب رشد و اشتغالزائی، و ثبات اقتصادی آمادگی دارد که به عنوان یکی از بنیانگزاران این سازمان، نقش خود را در تحکیم پیوند بین اعضاء و توانمندسازی اکو ایفاء نماید.
وی افزود: ما از گسترش همکاری در حوزه های ترانزیت و حمل و نقل، مالی و بانکی، علم و فناوری،کشاورزی و امنیت غذایی، زیست محیطی و مقابله با بلایای طبیعی، و فرهنگی و گردشگری استقبال می کنیم. خوشبختانه در اکو نیز زمینه مناسبی برای توسعه همکاری ها در اکثر این زمینه با تأسیس آژانس مؤسسات و ها و نهادهای تخصصی که فراهم شده و جمهوری اسلامی ایران نیز نقش فعالی در پیشبرد آنها داشته، چارچوب‌های مناسبی برای تحقق این اهداف فراهم کرده است است.
روحانی ادامه داد: قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در قاره آسیا خواهد تپید.۳۲ سال از زمان تأسیس این سازمان و ۲۵ سال از اولین اجلاس سران در تهران می گذرد. اکنون که بیش از سه دهه تجربه زمان آن فرا رسیده تا بار دیگر به بازنگری اهداف کلان و روند اداره این سازمان مهم منطقه ای بپردازیم. موضوع اصلی این اجلاس، استحکام روابط میان کشورهای عضو است. باید این سؤال را از خود بپرسیم که آیا این سازمان فقط باشگاهی برای رفت و آمدهای گاه به گاه مقامات سیاسی است، یا اینکه باید با اراده و انگیزه مضاغفی برای تعمیق بیشتر پیوندهای اقتصادی درون منطقه ای که هدف اصلی تشکیل این بلوک بوده است اقدام نماییم؟
وی گفت: برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که ۳ کشور تاسیس‌کننده پیمان اکو (ایران، ترکیه و پاکستان) در کمتر از ۱۵ سال آینده، همگی جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهانی خواهند بود و این نویدبخش آینده ای درخشان تر برای منطقه ماست. با این حال اکنون در برابر این واقعیت غم انگیز قرار داریم که حجم تجارت درون منطقه ای اکو کمتر از ۱۰ درصد میزان تجارت فرامنطقه ای کشورهای عضو این سازمان است.
روحانی افزود: همزمان، خیزش اقتصادهای نوظهوری آسیایی مانند چین و هند، که جزو ۵ اقتصاد برتر جهانی ۱۵ سال آینده هستند؛ جریان گرانیگاه اقتصاد جهانی را را از غرب به سمت سوی شرق تغییر خواهد داد و این تغییر گرانیگاه است که دنیای آینده را متفاوت از امروز رقم خواهد زد. قرن بیست و یکم را، بدون تردید به دوران قرن پیشتازی آسیا بدل در اقتصاد و تجارت جهانی استخواهد کرد. آسیا بیشتر جمعیت جهان را در خود جای داده است و در روندی که از هم اکنون نیز شروع شده است، می توان پیش بینی کرد که قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در این قاره خواهد تپید.برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای موثر اکو در دهه آینده، سازمان ما با این وصف، اگر به یاد آوریم که کشورهای اکو با جمعیتی بالغ بر ۴۲۰ میلیون نفر، بیش از ۱۸ درصد خاک قاره آسیا را در بر می گیرند، می توان به اهمیت بالقوه این سازمان در آینده اقتصادی جهان پی برد.
رئیس جمهوری سلامی ایران افزود: منطقه اکو در دنیای آسیای آینده بار دیگر کلید تعاملشاهراه کلیدی و طلایی شرقی- و غربی خواهد بودشد؛. این منطقه شاهراه ارتباط و تعامل میان اقتصادهای غربی با اقتصادهای نوظهور آسیایی خواهد بود. اکو به این ترتیب اتحادیه‌ای برای آینده خواهد آینده ای که از امروز آغاز میشود و به جهانیان نشان میدهد که نه تنها اکو بود. پیمانی برای آینده‌ای که از امروز آغاز می‌شود. اکو نه تنها به انتهای راه خود نرسیده و نه تنها فلسفه وجودی و ضرورت آن کمرنگخود را از دست نداده نشده، بلکه در دورنمای دو تا سه دهه آینده اهمیتی مضاعف در آینده حیاتی و بی بدیلی برای همه ما منطقه خواهد یافتداشت. با نزدیک شدن به اهداف مشترکی که در بیش از سه دهه گذشته توافق کرده ایم، منطقه اکو قادر خواهد بود به ستون ثبات، رونق و امنیت در سالها و دهه های آینده تبدیل شود.
روحانی گفت: از سویی مشابهت‌های فرهنگی میان کشورهای این منطقه، پتانسیل اصلی شکل‌گیری پل شرقی- غربی خواهد بود. از سوی دیگر، موقعیت بی نظیر ژئواستراتژیک کشورهای ما در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و تجارت، سازمان اکو را در وضعیتی ایده‌آل قرار داده است. اکو، اکو می تواند و باید در ساختن آینده اقتصاد منطقه نقش آفرینی کند. برای تحقق این امر، اکو نیاز به بازسازی دارد؛ بازسازی با نگاه به واقعیتهای جدید و فرصتهای تازه.
وی افزود: با دارا بودن دسترسی به سه تنگه از هفت آبراشراف بر چند آبراه اه استراتژیک جهان و (تنگه های هرمز، بسفر و داردانل) و دسترسی همسایگی با به پنج دریای مهم، شرایط ژئوپولیتیک و (دریای سیاه، دریای مدیترانه، دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان) و اتصال به اقیانوس هند، موقعیت مکانی و سرزمینی بی نظیری یگانه‌ای را برای سازمان ما به وجود آورده است؛که هیچ مسیری از اروپا به آسیا برای تجارت و حمل و نقل با صرفه تر و کوتاه تر از آن منطقه اکو برای اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب جهان شناخته نمی شود.
رئیس جمهوری کشورمان گفت: اکو همچنین از منظر تأمین و انتقال انرژی حائز اهمیت فراوانی برای جهان است. سازمان ما یک چهارم ذخائر گازی و یک هشتم از کل ذخائر نفت جهان را در اختیار دارد. ما در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتیم تا یک دهه از آن سال یعنی تا ۲۰۲۳ میلادی را به عنوان دهه بهبود و توسعه همکاری های تجاری انرژی اکو اعلام نماییم و ما امسال در میانه این بازه راه قرار داریم؛ با این حال متأسفانه هنوز همکاری و تجارتِ درون منطقه ای ما در حوزه انرژی در سطح پائینی قرار دارد و لازم است تا از ظرفیت اکو برای رونق همکاری های کشورهای عضو در حوزه تولید و تجارت انرژی بیش از گذشته بهره ببریم. ما با پیوند دادن امکاناتمان، می توانیم رشد افزونتر و پرشتاب تر را برای کشورهایمان سامان دهیم. پیوند اقتصادهای اکو در گرو پیوند نزدیکتر مردم کشورهای ماست؛ باید موانع ارتباطات مردمی، سفر و دیدار و همکاری مردم مان را از سرراه برداریم.
وی افزود: مشترکات فرهنگی ما سرمایه بی بدیلی برای پیوند اقتصادی ما در اختیارمان گذاشته است. باید موانع روادید، موانع تعرفه ای، موانع حمل و نقل و موانع سرمایه گذاری را برداریم تا امکان پرواز مشترک به افقهای بلندتر برای بخش های خصوصی و فعالان اقتصادی کشورهایمان فراهم تر شود. پیام این اجلاس به کارآفرینان کشورهای عضو ، باید افق بلندمدت تر ، نگاه یکپارچه تر ، و پیوند نزدیکتر باشد. پیوند جاده ای، پیوند راه آهن، پیوند شبکه های برق و پیوند شبکه های ارتباطی و مخابراتی، بهترین فرصتها را در اختیار کشورهای ما می گذارد تا منافع مشترک برای اقتصادهای مان تجلی یابد.

روحانی خاطر نشان ساخت: آینده از امروز و از همکاری‌های امروز ساخته خواهد شد و اکو اصلی‌ترین پتانسیلی است که می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری آینده‌ای متناسب با ظرفیت‌های کشورهای منطقه باشد؛ پتانسیلی که توسط نسل‌های پیش‌تر به صورت فرهنگی و اجتماعی شکل گرفت و در دهه‌های گذشته در قالب اتحادیه‌ای اقتصادی-اجتماعی بازنمایی شد؛ و ما امروز میراث‌دار این فرهنگ همسایگی کهن و ارزشمند هستیم.
** تهدیدات مشترک و منطقه قوی تر
روحانی گفت: اکو اگرچه به عنوان سازمانی برای همکاری اقتصادی ایجاد شده است، اما به یاد داشته باشیم تا زمانی که امنیت ما بواسطه شیوع انواع بحران های بی ثبات کننده در مخاطره باشد، در بلند مدت چشم انداز روشنی پیش روی شکوفایی برای توسعه و شکوفایی اقتصادی وجود نخواهد داشت. امروز تروریسم و هویت‌های مرگبار و تروریسم مبتنی بر اندیشه‌های خطرناک و خشونت‌باری نظیر تفکرات تکفیری، تهدیدی مشترکی را پیش روی ما کشورهای عضو را فراروی جهانیان قرار داده قرار داده و ضروری است تا با هماهنگی و همکاری تنگاتنگ در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است.مقابله کنیم. سازمان اکو می‌تواند بازوی اقتصادی همکاری برای مقابله با ریشه‌های افراط‌گری و خشونت در منطقه باشد.
وی افزود: مناطق پیرامونی ما گرفتار یکی از تاریک ترین دوران خود در نیم قرن گذشته شده است. در جنگ های افغانستان، عراق، سوریه و یمن صدها هزار نفر جان باخته وخود را از دست دادند و میلیون ها نفر دیگر آواره شده‌اند؛ند و شمار بیشتری، امکان برخورداری از امنیت و سرپناه را به منزله حق طبیعی و جدایی ناپذیر انسانی را از دست داده اند. کاملاً آشکار است که نتیجه همه این رنج ها و دردها، آسیب پذیر شدن منطقه در برابر تنازع های داخلی و دخالت‌های خارجی مااست.ست. آسیب پذیری در برابر دخالت های خارجی، فقر، خشونت و افراطی گری و تنازع های داخلی سرچشمه بسیاری از آلام امروز ملت هاست. غلبه بر این مشکلات مستلزمدر گرو دوری از همیاری در برتری جویی و همیاری در ساختن منطقه‌ای قوی ‌تری است که همه از مزایای آن بهره مند شوند بدون آنکه نیازی باشد یکی از کشورها بر دیگران است برتری بیابد. من عمیقاً بر این باورم که ما می توانیم از این وادی سخت نیز به سلامت عبور کنیم، به مشروط برآن‌که به‌جای افتادن در دام رقابت های ویرانگر، ی که تنها عده کمی را در بیرون از منطقه خرسند می کند، خودباوریبه توانایی خود در حل مشکلاتمان ایمان آورده را در میان یکدیگر تقویت کنیم و یکبار دیگر اراده ‌هایمان را برای بازگشترداندن این ناحیه از جهان به جایگاه تاریخی خود یعنی شاهراه تجارت و تمدن و، فرهنگ و تجارت بسیج کنیم.
حسن روحانی گفت: سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بستری مهیایی مناسب برای ساختن منطقه‌ای قوی ترایمن‌تر و رساندن مواهب رشد و توسعه جمعی بهبرای همه اعضا و ملت های ماست. ما وقتی بهدر پرتو امنیت جمعی است که دیگران نیز با اذعان به ظرفیت‌های این منطقه دست پیدا خواهیم کرد که همه ما با هم در مسیر رشد و توسعه قرار بگیریم. با ساختن منطقه ای امن و منسجم تر می توانیم شرکای قدرتمند و مطمئنیدر ساختن آینده را نیز از میان اقتصادهای نوظهور جهان برگزینیم شکوفای کشورهای ما مشارکت خواهند کرد. و تحرک بیشتری را در جلب سرمایه گذاری خارجی برای حمایت از طرح های بزرگ اقتصادی در این منطقه انجام دهیم.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن ‌مرز مشترک با شش کشور عضو اکو، عمیقا منافع مشترک و پیوند با همسایگان را ارج می‌نهد. ما نه تنها هیچ مانعی را پیش روی تعمیق همکاری های خود با کشورهای عضو سازمان اکو نمی بینیم بلکه آماده ایم به مشارکت گسترده‌تر با سایر اعضا بپردازیم. تجربه موفق برجام که با رویکرد برد- برد حاصل شد، زمینه جهش در همکاری های منطقه ای با کشورهای اکو را با همین رویکرد پربار و امید بخش می سازد. پایان بحران ساختگی بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و دستیابی به توافقی جهانیبین‌المللی که به تایید و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده استدر این باره، دستاورد بزرگی نه فقط برای ایران و اکو بلکه برای همه منطقه جهان می‌باشدبود. سازمان تحریم های ظالمانه ای که به واسطه ایران هراسی کاذب و دروغین بر ملت ما تحمیل شده بودند فرو ریخت و جهان بار دیگر به مسئولیت پذیری و احترام دولت ایران به توافقات و مقررات بین المللی پی برد. برجام شرایط جدیدی را برای همکاری اقتصادی در منطقه و ارتباط ایران و جهان ایجاد کرده است. کشور من مایل است تا از ظرفیت پسابرجام برای رونق و شکوفایی اقتصادی در سرتاسر منطقه استفاده کند.
وی افزود: آینده منطقه با تصمیمات امروز رقم می خورد و شکوفائی فردا در گرو پیوند امروز ماست. برای تقویت پیوندها بر نقاط مشترک تأکید کنیم، و تفاوتها را با گفتگو به نقطه قوت تبدیل نمائیم. باور کنیم که قدرت ما در پیوند ماست. پیوندهایمان را پایدارتر کنیم. رسالت و مسئولیت مشترک ما این است که منطقه ای را برای نسل های آینده و فرزندان کشورمان به یادگار بگذاریم که در آن هیچ کشوری قدرت خود را در گرو ناامن کردن دیگران نپندارد و هیچ کشوری پیشرفت و توسعه دیگران را به معنای ناامن شدن خود تفسیر ننماید. ما می دانیم که رسیدن به این مرحله آسان نیست و تنها با کلمات و جملات زیبا میسر نمی شود؛ به همین دلیل آماده ایم که در گفتگوی صادقانه، مستمر و موثر، از همه ابتکارهایی حمایت کنیم که با پایین کشیدن دیوارهای سست بی اعتمادی، ستون های مستحکم اعتماد را بنا می کند. خوشبختانه امروز سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بهترین امکان را برای دستیابی به این هدف پیش روی ما قرار داده است.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: