مشاهده مطلب

      ۰۲ آبان ۱۳۹۱      ۰             623      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به مباحث مطرح در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص دارد. در این مناظره که محور اصلی آن، سیاست خارجی بوده، هر یک از دو کاندیدا دیدگاه‌های خود را درباره مهمترین مسائل سیاست خارجی ایالات متحده، از جمله نحوه تعامل با ایران بیان کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» تمرکز خود را بر اظهارنظر باراک اوباما نسبت به گزارش‌های منتشره درباره برگزاری مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا قرار داده است. اوباما در این باره اظهار داشته، گزارش‌های منتشره درست نیستند.
وی گفته است: «آن‌ها فقط گزارش‌هایی در روزنامه بودند، اما درست نیستند». رویترز اشاره کرده که روزنامه «نیویورک تایمز»، منبع گزارش خود را سخنان شماری از مقامات کاخ سفید معرفی کرده بود که مدعی شده‌اند ایران و آمریکا برای مذاکرات توافق اصولی کرده‌اند؛ اما به نام این مقامات اشاره‌ای نکرده بود.
سایت خبری «گلوبال پست» با انتشار گزارشی از این مناظره استدلال کرده که هر دو کاندیدا در این مناظره با بیان مواضعی سخت در قبال ایران و اعلام حمایت خود از امنیت رژیم اسرائیل، عمدتاً در پی به دست آوردن آرای رأی دهندگان یهودی برآمدند.

به نوشته این سایت، در مناظره شب گذشته هر دو کاندیدا تلاش داشتند خود را دوست رژیم اسرائیل نشان داده و در این زمینه موضع رقیبشان را مورد انتقاد قرار دهند؛ برای نمونه، در یکی از بخش‌ها رامنی، اوباما را از این بابت که در دوره ریاست جمهوری خود از رفتن به سرزمین‌های اشغالی صرف‌نظر کرده، مورد انتقاد قرار داد.
وی همچنین اظهار داشته در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، اگر اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا با همه امکانات در کنارش خواهد ایستاد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» با مروری بر مواضع رامنی در این مناظره، اشاره کرده که وی خط قرمز خود را نه ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران، بلکه وجود «توانایی» ساخت سلاح هسته‌ای در ایران قرار داده است. رامنی گفته، دولت وی ایران دارای توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و به این ترتیب، تلاش کرده فاصله خود را با اوباما در این زمینه نگه دارد.

وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که این، یکی از معدود مواردی است که دو کاندیدا درباره آن دارای اختلاف نظر عمده و چشمگیر بودند. با این حال، هر دو کاندیدا اعلام کردند، گزینه نظامی باید تنها به عنوان آخرین دستاویز درباره ایران استفاده شود.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» در مطلب خود درباره مناظره کاندیداها، به اظهارات رامنی درباره محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران پرداخته است. رامنی در اظهاراتی غیرمعقول، مدعی شده احمدی‌نژاد باید به دلیل اظهاراتش درباره هلوکاست و زیر سؤال بردن این موضوع، از سوی کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل مجرم شناخته شود.
رامنی مدعی شده سخنان و دیدگاه‌های احمدی‌نژاد درباره هلوکاست، محرک نسل‌کشی است و از نظر وی، احمدی‌نژاد در این زمینه مجرم است.
وی همچنین گفته، باید با دیپلمات‌های ایران در سراسر جهان همچون عواملی منفور برخورد شود؛‌‌ همان گونه که با دیپلمات‌های آفریقای جنوبی در زمان نظام «آپارتاید» در این کشور رفتار می‌شد.
در پایان، روزنامه «لس آنجلس تایمز» درباره نتیجه این مناظره نوشته با توجه به دیدگاه‌های خوانندگان این روزنامه، هر دو کاندیدا از جایگاه برابری برخوردارند و نمی‌توان یکی از آنها را پیروز قطعی مناظره اخیر معرفی کرد. لس آنجلس تایمز در مطلب خود به مهمترین محورهای این مناظره اشاره کرده و در ادامه نظریات شماری از خوانندگان خود را منتشر کرده که هر یک معتقد به پیروزی یکی از کاندیداها در مناظره هستند.
با این حال، برخی روزنامه‌های دیگر، از جمله «واشنگتن پست» بر این باورند اوباما پیروز مناظره بوده است.
 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: