مشاهده مطلب

      ۲۴ مهر ۱۳۹۱      ۰             514      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص پیشنهاد غیررسمی و مکتوب جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه، اظهار داشت: این طرح به مذاکرات چهار جانبه‌ای که به ابتکار محمد مرسی رئیس جمهور مصر مطرح شد، برمی‌گردد که پس از آن معاونان وزرای خارجه ۴ کشور ایران، عربستان، ترکیه و مصر در قاهره نشستی را برگزار و در پی آن دو دور نشست بین وزرای خارجه ایران، ترکیه و مصر و بدون حضور عربستان در قاهره و سپس در نیویورک برگزار شد.

وی با ذکر این نکته که مصری‌ها در هر مرحله عربستان را در جریان مذاکرات قرار دادند، خاطرنشان کرد: در آخرین دور مذاکرات که دو هفته پیش در نیویورک در سطح وزرای خارجه ایران، ترکیه و مصر برگزار شد، آقای صالحی متن غیررسمی و مکتوبی را با عنوان «طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل سوریه» به عربستان، مصر، ترکیه، سوریه و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ارائه داد.

امیرعبداللهیان در توضیح بیشتر در خصوص این طرح اظهار داشت: روح کلی حاکم بر این طرح ناظر بر راهکار سیاسی برای برون رفت از مشکلات در سوریه است. در این طرح اولین و فوری‌ترین اقدام، توقف خشونت و آتش بس و پس از آن ورود به گفت‌وگوی ملی بین نمایندگان آحاد مردم سوریه، معارضینی که به معنای واقعی آراء مردم را نمایندگی کنند و نمایندگان حکومت سوریه است. بر اساس این، گفت‌وگوها باید برای برگزاری انتخابات با تشکیل دولتی انتقالی که به اجرای انتخابات کمک کند، تلاش شود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: طبیعی است که دولت انتقالی بر اساس گفت‌وگوهای ملی بین حکومت و نمایندگان مردم و معارضه شکل خواهد گرفت و آخرین مرحله این فرآیند، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اخضر ابراهیمی گام‌های پیش بینی شده در طرح ایران را دقیق و درست عنوان کرد، گفت: وی در رایزنی‌ها با کشورهای مختلف، ایده‌های مطروحه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

امیرعبداللهیان وجه مشترک طرح ایران و تلاش‌های اخضر ابراهیمی در خصوص سوریه را توقف خشونت، برگزاری انتخابات، کنترل مرزهای سوریه و جلوگیری از ارسال سلاح به این کشور عنوان کرد.

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران یکشنبه شب پس از دیدار و گفت‌وگو با اخضر ابراهیمی در نشستی خبری از پیشنهاد غیررسمی و مکتوب ایران برای حل بحران سوریه خبر داد و گفت که ایران این پیشنهاد را به عربستان، سوریه، ترکیه، مصر و اخضر ابراهیمی ارائه داده است.

امیرعبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو و در ارزیابی از وضعیت میدانی سوریه نیز خاطرنشان کرد: ارزیابی ما از وضعیت میدانی سوریه نشان می‌دهد که حکومت به اوضاع تسلط دارد و معارضه، گروه‌های افراطی و جریان‌های تروریستی در اقدامات خود توفیقی نداشته‌اند. متأسفانه مردم سوریه به دلیل ورود بی‌رویه سلاح به این کشور و حمایت طرف‌های خارجی از آن، قربانی اصلی اهداف بازیگران خارجی قرار گرفته‌اند.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه گفت: اطمینان داریم مردم سوریه و طرح اصلاحات بشار اسد با موفقیت به پیش خواهند رفت.

*تداوم رایزنی‌های ایران برای برگزاری نشست با حضور دولت سوریه و معارضان

وی درباره برگزاری نشست بین معارضان و دولت سوریه با میزبانی تهران خاطرنشان کرد: تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد. ما با تمامی طرف‌های معارضه گفت‌وگوهای فشرده‌ای داریم و تلاش می‌کنیم این نشست به مناسب‌ترین شکل و با دستاوردی ملموس برگزار شود.

امیرعبداللهیان یادآور شد: به دلیل وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها و ضرورت اقناع همه طرف‌ها، رایزنی‌ها ادامه دارد و در حال حاضر نمی‌توان، زمان قطعی برای اولین نشست رسمی را اعلام کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در عین حال گفت: نکته مهم این است که تمامی طرف‌های معارضه، نمایندگان مردم و حتی بسیاری از بازیگران خارجی متقاعد شده‌اند که مناسب‌ترین راهکار، گفت‌وگوی ملی بین حکومت و طرف‌های دیگر است.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: