مشاهده مطلب

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۱      ۰             80      مقالات تخصصی   Print This Post Print This Post

چکيده:

اين مقاله به بررسي فعاليتهاي لازم جهت بهبود کيفيت کک توليدي در واحد کک سازي در دو فاز قبل از بهره برداري و پس از بهره برداري پرداخته است .در فاز اول به انتخاب اندازه هاي سلولهاي تبديل زغال به کک و تاثير آن در ظرفيت توليدي باطريها و کيفيت کک پرداخته و در فاز دوم به خواص کک متالوژ و با کيفيت و راهکارهاي مناسب جهت توليد کک با کيفيت پرداخته و اقدامات لازم را مورد بررسي قرار داده است.

کليد واژه:کربونيزاسيون- کيفيت کک- محفظه احتراق- گراديان – استحکام کک – متالوژيکي – هيدروکربورها – آگلومره – فرآيند- پليمريزه

مقدمه:

هر واحد توليدي يکي از اهداف مهم وتعريف شده خود را بهبود مستمر کيفيت توليدات خود مي داند به صورتي که شاخص ارتقاع کيفيت و بهبود محصولات همان شاخص ونمودار ارتقاع سطح کيفي و کمي تجهيزات و سطح آموزش نيروي کار مي باشد چنانچه از آغاز بهره برداري از يک واحد توليدي ودر طول بهره برداري مي بايستي روند رو به رشتي در ارتباط با محصول توليدي به وجود آيد.

همان طوري که مي دانيد اصلي ترين ماده توليدي واحد کک سازي .کک مي باشد که داراي پارامترهاي مشخصه اي در ارتباط با کيفيت است و نياز به توضيح نيست که کيفيت ماده اوليه که در اين واحد زغالسنگ است بسيار تعيين کننده و حائز اهميت مي باشد که دراين مقاله مواردي در اين ارتباط ارائه مي گردد از آنجا که زغالسنگ ماده اي است که بامشخصات و کيفيت هاي بسيار متفاوت در طبيعت يافت مي شود انتخاب بهترين نوع از اين ماده جهت توليد کک بسيار مهم است لازم به ذکر است که وجود معادن زغالسنگ در نزديکي اين واحد توليدي يکي از اهداف ايجاد اين واحد در اين منطقه بوده است بنابر اين الزاما مصرف عمده اين واحد از منابع زغالسنگ اين معادن مي باشد و مي دانيم که زغالسنگ موجود از کيفيت چندان بالايي برخوردار نيست بنا براين بايستي با هماهنگ کردن شاخصها و پارامترهاي فني و تکنولوژيکي واحد با زغالسنگ مذکور در حد امکان کک مطلوبي توليد نمود.

از نقطه نظر ساختماني و همچنين از نقطه نظر بهره برداري.واحدهاي جنبي سلولهاي کک از اهميت زيادي برخوردارند. ولي با وجود اين نبايد فراموش کرد که محصول عمده ي بخشهاي توليدات کک و مواد شيميايي .چه از نظر کمي و چه از نظر کيفي کک مي باشد . از اين رو در طراحي سيستمهاي جديد باطري هاي کک سازي مي بايست در درجه ي اول بهبود کيفيت کک توليدي در نظر گرفته شود .راه تکامل فني صنايع کک سازي از ميان مکانيزمهاي خردکننده ي زغال (آسياب ها) و مکانيزمهاي مخلوط کننده ي زغال سازه هاي جديد باطري هاي توليد کک.واحده هاي بازيابي قطران .آمونياک. بنزول و گوگرد مي گذرد.

لازم به ذکر است پرسنل کک سازي. مقدار شارژ و کک.رژيمهاي حرارتي و هيدروليکي.مقدار کمانش ستونهاي نگهدارنده (آنکرانژ)وضعيت آجرچيني سلولها را کنترل مي کنند .ولي کنترل کيفيت زغال شارژ .کک و گاز به عهده ي آزمايشگاه کارخانه مي باشد.

برای دریافت مقاله به صورت کامل کلیک کنید.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: