مشاهده مطلب

      ۰۴ مرداد ۱۳۹۴      ۰             5514      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در بیستمین سفر استانی خود به استان کردستان در ورزشگاه استقلال سنندج در جمع مردم سخنرانی کرد.

وی افزود: کردستان سرزمین دلاورخیز، فرهنگی با پیروان رسول خدا، امام صادق (ع) و امام شافعین بوده و نمونه ماندگار از میهن‌دوستی است، چرا که دلاوران بزرگی در طول ۸ سال دفاع مقدس در این سرزمین ایستادگی کرده‌اند و در کنار مردم این استان پیش‌مرگان کرد مسلمان همواره از سرزمین ایران دفاع کردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شما همواره دیده‌بان دقیق ایران زمین بوده‌اید و سرزمینی که همواره رای به مردم‌سالاری و اعتدال داد و در ۲۴ خرداد ۹۲ با ۷۲ درصد آراء حماسه آفریدند و رای‌شان در مسیر تعامل و تدبیر بود.

* دولت در برابر عظمت کردستان سر تعظیم فرود می‎آورد

وی با تاکید بر اینکه دولت در برابر عظمت مردم کردستان سر تواضع فرود می‌آورد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید همه توان خود را برای توسعه این استان بکار خواهد گرفت و خود بنده با تمام جدیت تمام مسائل این استان را دنبال خواهیم کرد.

روحانی افزود: استقبال پرشور شما در خیابان‌های سنندج نمونه‌ای از پیوند مبارک میان مردم کردستان و دولت یازدهم است و امروز در واقع روز پیروزی ملت ایران در برابر فشار و تهدید جهانی است.

 

رئیس جمهور گفت: مردم بزرگ کردستان، امروز روز پیروزی ملت ایران در برابر فشار و تهدید جهانی است، مردم ما بعد از ۱۲ سال مقاومت و ایستادگی در میدان منطق و مذاکره توانستند عظمت ملت ایران را به رخ جهانیان بکشند.

وی افزود: دیپلمات‌ها، فرزندان رشید شما در برابر ۶ کشور بزرگ و قدرتمند جهانی به پیروزی تاریخی دست یافتند، چه کسی فکر می‌کرد که همه قدرت‌ها بگویند ایران باید انرژی هسته‌ای نداشته باشد، اما شما ملت با مقاومت و ایستادگی‌تان جهان را در برابر ایران تسلیم بسازید.

* کری در سنا می‏گوید ایران را تهدید نکنید

رئیس قوه مجریه ادامه داد: از انرژی هسته‌ای مهمتر انرژی ملت بزرگ ایران است، شما ملت با قهرمانی‌تان و انرژی بی‌پایانتان با ایستادگی‌تان توانستید کاری بکنید که امروز قدرت بزرگ جهانی یعنی آمریکا اعتراف می‌کند که ایران تسلیم‌ناپذیر خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: امروز وزیر خارجه آمریکا در مجلس سنا این کشور به صراحت می‌گوید ایرانیان را تهدید نکنید، این به معنای آن است که ملت شجاع و قهرمان ایران در تمام مصاف‌ها از روز اول تا امروز همواره با اتکاء به خداوند در برابر دشمنان و رقیبان پیروز بوده است.

* ملت ایران فرقی بین شیعه و سنی نمی‎گذارد

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه آنچه ما بدست آوردیم نصرت خداوند و ایستادگی مردم با ایمان و انسجام و وحدت در تمام ملت ایران بود، اظهار داشت: ملت ایران فرقی بین شیعه و سنی نمی‌گذارد.

وی افزود: شیعه و سنی برادر و متحد یکدیگر هستند، ما پیرو قرآن هستیم که به ما گفته ما برادریم، ما برابریم اگر کسی می‌خواهد بین شیعه و سنی فرقی بگذارد، خطا کرده است. اگر کسی می خواهد بین فارس و ترک و عرب و بلوچ فرقی بگذارد، اشتباه کرده است. ما همه یک ملتیم، ما همه دست واحدیم و در برابر همه دشمنانمان ایران سرزمین همه ماست و کردستان به عنوان چشم سرزمین ایران است. کردستان دیده‌بان ایران بوده و هست، پس چشم بصیر و بینای ملت ایران است.

* ایران با ثبات‎ترین کشور منطقه است

رئیس جمهور گفت: شما امروز می‌بینید با همت و ایستادگی و مقاومت شما، به حول و قوه الهی ایران ما، امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور در تمام منطقه است.

* از بغداد و اربیل حمایت می‎کنیم

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: شما می‌بینید ملت ایران نه تنها از کردستانش حفاظت می‌کند، بلکه از بغداد و اربیل هم محافظت می‌کند، اگر دولت ایران، اگر نظام جمهوری اسلامی ایران ، اگر دلاوران این سرزمین نبودند، امروز اربیل و بغداد به دست تروریست‌ها سقوط کرده بود، اما ملت ایران پشتیبان تمام ملت‌های مظلوم است، ما همانطور که از سنندج دفاع می‌کنیم از دهوک، اربیل، سلیمانیه و حتی در تمام منطقه هر سرزمینی که بخواهد مورد تجاوز قرار گیرد ملت ما از مظلوم دفاع خواهد کرد.

روحانی تاکید کرد: ما با وحدت و انسجام ، عراق و تمام منطقه‌مان را از تروریست‌ها پاک خواهیم کرد.ما ملت بزرگی هستیم که نشان دادیم پیچیده‌ترین، مهمترین مسئله سیاسی جهان یعنی موضوع هسته‌ای را پای میز مذاکره حل و فصل می‌کنیم، بنابراین ما قادریم سایر مسائل را در این منطقه و جهان پای میز مذاکره حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ما امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که به همه دنیا گفتیم با فشار، تهدید، تحریم نمی‌توانید ملت ایران را تسلیم کنید، بنابراین جهان در برابر خواست، عظمت و ایستادگی ملت ایران یکبار دیگر در وین سر تعظیم فرود آورد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: ما در ادامه راه به خاطر وحدت ملت‌مان، هدایت رهبر معظم انقلاب‌مان به خوبی راه را ادامه خواهیم داد، البته طرف مقابل، متاسفانه در سرزمین خود مشکلات فراوانی دارد و به خاطر این مشکلات گاهی در بیان حرف‌ها دچار لغزش‌ها و خطاهای نابجا می‌شود، من به مسئولین و سیاسیون دولت آمریکا می‌گویم تصمیم بگیرید، در اتاق سیاسی‌تان خانه‌تکانی کنید، آن میزی که از او حرف می‌زنید پایه‌هایش در هم شکسته است.

روحانی افزود: جهانیان بدانند یک راه بیشتر وجود ندارد و آن راه احترام و تواضع در برابر ملت ایران و حرف حق است و ما به مسیر خود ادامه می‌دهیم که همه زنجیره‌های تحریم را بگسلیم و ظلم‌ها را از مسیر ملت برداریم و شرایطی را فراهم کنیم که مردم از تمام حقوق حقه‌ خود در سطح منطقه و جهان به نحو احسنت استفاده کنند.

* نخواهیم گذاشت ایران سرزمین واردات کالاهای بیگانه باشد

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: مسیر توسعه آبادانی و پیشرفت برای سراسر ایران و از جمله کردستان به حول و قوه الهی فراهم خواهد شد و اقتصاد مقاومتی را ادامه خواهیم داد و در این مسیر شرایطی را فراهم نخواهیم کرد که ایران سرزمین واردات کالاهای بیگانه باشد و باید سرزمین تولید صادرات انواع کالاها برای منطقه و جهان با همت و انسجام ملت ایران باشد.

وی با اشاره به حوادث سیل اخیر که در برخی از شهرهای کشور به وقوع پیوست، تصریح کرد: سیلاب اخیری که در شهرهای سقز و دیوان‌دره رخ داد، خسارات مالی برجای گذاشته اظهار تاسف می‌کنم و در جلسه هیئت دولت بر این امر تاکید داشتم که باید خودمان را برای پیش‌بینی‌ حوادث غیرمترقبه آماده کنیم، قبل از آنکه حوادثی ما را غافل کند و همه توان خود را برای جبران خسارات بکار گیریم.

* اختصاص ۳۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای راه‎های روستایی کردستان

رئیس قوه مجریه با اشاره به طرح‌های دولت یازدهم در سال جاری و آینده برای رشد و شکوفایی استان کردستان، اظهار داشت: در بخش حمل و نقل دولت ۳۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های اصلی، فرعی و روستایی کردستان اختصاص داده که تفسیر آن در شورای اداری بیان خواهد شد.

روحانی افزود: یک راه دیگر باند دوم میاندوآب_ کرمانشاه است که بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که در سال ۹۴ و ۹۵ اجرایی خواهد شد، همچنین تکمیل باند دوم مسیر همدان_ سنندج با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد. در همین راستا گردنه صلوات‌آباد که برای مردم استان کردستان صعب‌العبور بود در جلسه هیئت دولت دستور دادند که راه‌حلی از طریق بخش خصوصی برای آن پیش‌بینی شود.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: بخش دیگری از این مسیر راه اصلی سنندج به مریوان است که ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که در سال جاری تکمیل خواهد شد، همچنین برای اصلاح، تکمیل و آسفالت مسیرهای روستایی نیز تا پایان سال جاری اعتبار لازم مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به بخش آب و کشاورزی نیز گفت: دولت با اعتبار ۴۳۱ هزار میلیارد تومان این بخش را دنبال خواهد کرد، دولت در واقع سرمایه‌گذاری گسترده و بی‌سابقه‌ای را در مدیریت منابع آب این استان انجام داده که این غیر از سدهایی است که در کردستان بهره‌برداری می‌شود، چرا که ۱۱ سد جدید در دست اجراست که قالب آنها از لحاظ پیشرفت فیزیکی در مراحل انتهایی قرار دارد.

* احداث و بهره‎برداری ۷ سد در سال ۹۵

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: با اختصاص منابع لازم از صندوق توسعه ملی احداث ۷ سد در سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین شبکه‌های آبیاری و زهکشی سدهای دیگر نیز در آینده افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

روحانی با اشاره به طرح‌های تاسیسات فاضلابی در کشور اظهار داشت: این طرح‌ها در شهرهای کشور ۴۲ درصد اجرایی شده، اما در استان کردستان ۹۲ درصد اجرا شده است و از لحاظ اجرای تاسیسات فاضلاب کردستان اولین استان در سراسر ایران است.

* افتتاح نیروگاه برق آبی سد آزاد

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به ظرفیت برق این استان تصریح کرد: ظرفیت برق سنندج تقریبا دوبرابر مصرف این استان است که به کشورهای دیگر از جمله عراق صادر می‌شود، همچنین نیروگاه برق آبی سد آزاد نیز افتتاح خواهد شد و تا نیمه سال ۹۵ نیروگاه برق آبی دالیان با ظرفیت ۲۱۰ مگابایت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار کشاورزی نیز اجرایی شده که بخشی از آنها مربوط به بیع و بخش دیگر مربوط به آبیاری آن است که در این راستا آبیاری تحت فشار به همان صورت ادامه خواهد یافت.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه دولت قدم‌های بسیار مهمی در طرح تحول سلامت برداشته است، تصریح کرد: در این سفر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان سقز اختصاص یافته است و بیمارستان کوثر مریوان نیز در این راستا تکمیل خواهد شد. همچنین ۱۰ میلیارد تومان برای دانشگاه صنعت و معدن این استان اختصاص داده شده است.

* اجرای ۹ پروژه بخش خصوصی به ارزش ۹۵ میلیارد تومان

روحانی با بیان اینکه استان کردستان با صنعت گردشگری اشتغال را در این زمینه گسترش می‌دهد، اظهار داشت: در این سفر ۱۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های توسعه گردشگری در نظر گرفته شده است و ۹ پروژه مهم با ارزش ۹۵ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به بخش صنعت و معدن نیز گفت: تسهیلات ریالی و ارزی برای گردش سرمایه در واحدهای صنعتی و تکمیل آنها و توسعه اکتشاف معادن در شهرستان‌های قروه و سقز در نظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اجرای ۳۱ طرح و پروژه در استان کردستان ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است که امیدواریم این طرح‌ها در سال جاری و ۹۵ اجرایی شود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: