مشاهده مطلب

      ۰۷ فروردین ۱۳۹۶      ۰             13158      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
خبرنگار فارس در سوریه گزارش می‌دهد

اسرار نبرد جوبر؛ از گورستان‌نشینی تروریست‌ها تا کمین زیر گوش «اسد» + نقشه‌ و عکس

نتیجه 5 روز حملات سنگین و گسترده گروه‌های تروریستی در جوبر چیزی جز برجا گذاشتن 500 کشته و صدها زخمی و در دست گرفتن ابتکار عمل توسط ارتش سوریه نبود؛ اما در پس نبردهای جوبر چه اسراری نهفته است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، عملیات ارتش سوریه در محله «جوبر» دمشق با عملیات نیروی هوایی این کشور بامداد جمعه بیست و چهارم مارس جاری ادامه یافت و طی آن جنگنده‌های سوری مواضع و تجمعات گروه‌های مسلح در جوبر را به شدت بمباران کردند تا مجموع تلفات گروه‌های مسلح طی نبردهای روزهای اخیر در این منطقه به ۴۷۰ نفر برسد.

همچنین طی این نبردها ارتش سوریه موفق شد، بار دیگر بر کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی و شرکت سادکوب جوبر و مناطق بین جوبر و القابون سیطره یافته و کنترل آنها را در دست گیرد.

نقشه جوبر/دایره بزرگ: میدان العباسیین/دایره کوچک:کارخانجات ریسندگی و بافندگی

همزمان با عملیات ارتش سوریه در محله جوبر دیگر یگان‌های ارتش سوریه نیز طی عملیاتی در منطقه القابون، ضمن درگیر شدن با گروه‌های تروریستی این منطقه، ده‌ها نفر از آنها را کشته و مجروح کردند.

اما به موازات تحولات جاری در عرصه میدانی سوریه، در صحنه سیاسی، هیأت نمایندگی سوریه به ریاست «بشار جعفری»، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در چارچوب آمادگی برای مشارکت در نشست‌های ژنو ۵ با «استفان دی میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ژنو دیدار داشت.

الجعفری در این دیدار به دی میستورا یادآور شد که حملاتی که طی روزهای اخیر دمشق شاهد آن بود، توسط گروه تکفیری «جبهه النصره» هدایت و راهبری شده و گروه‌های مسلحی چون فیلق الرحمن و جیش الاسلام در آن مشارکت داشته و اسنادی در دست است که ثابت می‌کند، برخی طرف‌های منطقه‌ای از جمله قطر و ترکیه در پس این حملات قرار دارند.

جدیدترین عکس هوایی از جوبر

آنچه درباره جوبر نمی‌دانید

محله جوبر به دلیل اینکه مهمترین خط تماس بین گروه‌های مسلح و نیروهای ارتش سوریه در دمشق به شمار می‌آید، در طول بحران سوریه معروفیت و شهرت خاصی یافته است.

محله جوبر که در شمال شرقی دمشق، مرکز سوریه واقع شده، از غرب به محله‌های باب توما و القصاع و التجاره، از شمال به محله القابون، از شرق به مناطق عین ترما و زملکا و از جنوب به عین ترما و الدویلعه محدود می‌شود.

میدان العباسیین دمشق

جوبر همچنین دروازه غوطه شرقی دمشق و شاهرگ اقتصادی آن است و به دلیل نزدیکی به میدان «العباسیین» دمشق (تنها ۳۰۰ متر با این میدان فاصله دارد) برای گروه‌های تروریستی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بافت و ساختار جمعیت

جوبر از جمله محله‌های مسیحی و یهودی‌نشین دمشق است. گفته شده، غاری که در این محله وجود دارد، محل اختفای الیاس نبی بوده است. بسیاری از مورخان جوبر را دومین محله اقلیت یهودی سوریه در دمشق می‌دانند که کنسیه‌ای آن قدیمی‌ترین کنیسه جهان محسوب می‌شود.

کنیسه إلیاهو هانابی در جوبر، قدیمی‌ترین کنیسه جهان

قدیمی‌ترین تورات جهان در این کنیسه نگهداری می‌شد که پس از آغاز بحران سوریه، گروه‌های مسلح آن را به همراه بارگاه الیاس و خضر پیامبر ربوده به اربابان صهیونیست‌شان اهدا کردند.

افزون بر آن در جوبر بارگاه‌ها و اماکن متبرکه بی‌شماری برای مسلمانان وجود دارد که مهمترین آنها مسجد بزرگ جوبر است.

خسارات وارده به مسجد بزرگ و حمام تاریخی جوبر

آغاز ناآرامی‌ها در جوبر

آغاز ناآرامی‌ها در جوبر به ۲۲ آوریل ۲۰۱۱ باز می‌گردد که راهپیمایی‌های اعتراض آمیز اهالی محل با نفوذ عناصر مسلح از شهرک‌های غوطه و محله‌های همجوار مورد بهره‌برداری و سوء استفاده قرار گرفت.

این عناصر تلاش داشتند، با گسترش دامنه راهپیمایی‌ها، آنها را ابتدا به میدان العباسیین و سپس دیگر نقاط مرکزی دمشق سوق دهند که با موفقیت همراه نبود، لذا از اواخر سال ۲۰۱۲ به تدریج این محله به خط مقدم رویارویی گروه‌های مسلح با ارتش و نظام سوریه تبدیل شد.

مهمترین گروه‌های مستقر در جوبر

جیش الاسلام و جبهه النصره در جوبر

مهمترین گروه‌های تروریستی مستقر در این محله هم اکنون گروه‌های تروریستی تکفیری جبهه النصره، فیلق الرحمن و جنبش احرار الشام است و همانند دیگر محله‌ها و مناطق تحت تصرف گروه‌های مسلح، تروریست‌‌ها از طریق شبکه گسترده‌ای از تونل‌های زیر زمینی با شهرک‌های واقع در غوطه شرقی و دیگر محله‌های دمشق در ارتباط هستند و تمام نیازهای خود را تامین می‌کنند.

شبکه گسترده‌ای از تونل‌های مجهز

شبکه تونل‌های زیر زمینی محله‌های تحت اشغال گروه‌های مسلح در دمشق و منطقه غوطه علاوه بر اینکه به تمام امکانات مجهز می‌باشد، چنان احداث شده‌اند که امکان تردد انواع خودروها از جمله خودروهای نظامی نیز در آنها وجود داشته باشد.

اغلب حملات صورت گرفته علیه مناطق مختلف دمشق از جمله میدان العباسیین با استفاده از این شبکه‌ تونل‌های زیر زمینی صورت می‌گیرد و جدیدترین حملات از این دست طی ۱۹ و ۲۱ ماه مارس جاری با حمله به مواضع ارتش سوریه به وقوع پیوست.

جنگ گورستان‌ها

طی شش سال بحران سوریه، شاهد فجایع بسیاری از سوی گروه‌های تروریستی بودیم، از خوردن جگر همنوع گرفته تا ابداع شیوه‌های مختلف قتل و کشتار، در این میان محله جوبر حکایت دیگری از رذالت گروه‌های تروریستی دارد که شاید تاکنون کمتر در تاریخ بشریت ثبت شده باشد، به گونه‌ای که آنها حتی از مردگان گورستان‌ها نیز نگذشتند.

در محله جوبر دو گورستان بزرگ وجود دارد، گورستان قدیم در غرب محله و گورستان جدید در شرق آن که با حمله گروه‌های تروریستی به این محله به تصرف گروه تروریستی جیش الاسلام درآمد.

وقتی این گروه متوجه شد، ارتش سوریه بخاطر حفظ حرمت اموات از هدف گرفتن گورستان‌ها خودداری می‌کند، از این شرایط سوء استفاده کرد و خیلی زود این دو گورستان را به اتاق‌ عملیات خود تبدیل کرد.

به این ترتیب، خیلی زود سرداب‌های زیر زمینی و مقابر جوبر به مرکز عملیات‌ها و انبار ذخایر و مهمات گروه‌های تروریستی تبدیل شد و برای اینکه امکان ارتباط آنها با مناطق دیگر فراهم باشد، شبکه‌ای از تونل‌های زیر زمینی را زیر قبور مردگان این دو گورستان احداث کردند که با نبش قبر بسیاری از اجساد همراه بود.

حفظ این منطقه چنان برای جیش الاسلام اهمیت داشت که گروه ویژه‌ای را برای حفظ این دو گورستان به نام «سریه المخرز» تشکیل داد که سرکرده آن فردی ملقب به «المخرز» بود و اعضای گروه از متعصب‌ترین و بی‌رحم‌ترین عناصر جیش الاسلام بودند.

به همین دلیل از سال ۲۰۱۴ سیطره بر این دو گورستان یکی از مهمترین اهداف ارتش سوریه در حمله به جوبر بود که به آزادسازی گورستان قدیمی منتهی در بخش شرقی جوبر منتهی شد، اما گورستان جدید همچنان در تصرف گروه‌های تروریستی است.

اهمیت جوبر برای اربابان گروه‌های تروریستی

محله جوبر نه تنها برای گروه‌های تروریستی بلکه برای اربابان آمریکایی آنها نیز حائز اهمیت بسیار است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ میلادی «رابرت فورد»، مسئول پرونده گروه‌های معارض مسلح در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» برای واداشتن نظام سوریه و «بشار اسد» به حضور پای میز مذاکره، طی سخنانی اظهار داشت یا بشار اسد گزینه مذاکره را می‌پذیرد و یا «جبهه النصره» در اتاق خواب او را خواهد زد که کنایه‌ای به حضور تروریست‌ها در جوبر و در نزدیکی مرکز سوریه بود.

براساس شواهد و مستندات به دست آمده، نقشه حملات هفته‌های اخیر گروه‌های مسلح از محله جوبر به شهر دمشق سه ماه پیش و مستقیما پس از آزادی حلب به دست ارتش سوریه و متحدین ریخته شد تا به نظام سوریه و متحدان دمشق یادآور شود که موجودیت آنها در سوریه همچنان از سوی گروه‌های مسلح تهدید می‌شود و نظام سوریه توان و قدرت تامین امنیت دمشق را ندارد.

اهداف دیگر نبردهای جوبر

اهداف دیگر، این حملات استفاده از آنها به عنوان برگه امتیاز و اهرم فشار طی مذاکرات ژنو، ایجاد هرج و مرج و ناامنی در پایتخت، ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان دمشق و بی‌اعتماد کردن آنها به نظام، متوقف کردن پیشروی ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق و تضمین بقای خود در حوالی دمشق، مرکز سوریه بود. اما اختلافات گروه‌های مسلح و درگیری‌های مسلحانه بین آنها اجازه نداد، حتی یک هدف از این اهداف فوق محقق شود.

این درحالی است که کارشناسان و صاحبنظران مسائل منطقه حملات گروه‌های تروریستی مستقر در جوبر به دمشق را با تجاوز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بی‌ارتباط نمی‌دانند.

دستاورد تروریست‌ها از نبردهای جوبر

اما نتیجه ۵ روز متوالی حملات گسترده و سنگین گروه‌های مسلح با هدف ایجاد شکاف در خطوط دفاعی ارتش سوریه و نفوذ به دمشق و شکستن محاصره جبهه النصره در محله قابون چیزی جز شکست و ناکامی برای تروریست‌ها و از دست دادن کامل منطقه صنعتی بین جوبر و قابون و متحمل شدن خسارات مادی و تلفات سنگین جانی به همراه تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروریست‌های تکفیری در محله‌های قابون و برزه نبود.

نکته حائز اهمیت در حملات جوبر آن بود که دوشادوش گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره گروه‌هایی مشاهده می‌شدند که آمریکایی‌ها از قرار دادن آنها در فهرست گروه‌های تروریستی خودداری کرده و بر آنها نام گروه‌های مسلح به اصطلاح میانه‌رو را نهاد و زیر چتر حمایت و پشتیبانی خود گرفته بودند تا بار دیگر ماهیت واقعی این گروه‌ها و حامیان آنها برملا شود.

استفاده از پیشرفته‌ترین تسلیحات

از سوی دیگر، نبردهای اخیر محله جوبر و سلاح‌های به خدمت گرفته شده در این نبرد نشان داد، گروه‌های تروریستی این منطقه مجهز به پیشرفته‌ترین تکنولوژی نظامی و مدرن‌ترین سلاح‌های روز دنیا هستند.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد، تروریست‌ها پیش از حمله به میدان العباسیین اقدام به انداختن پارازیت روی رادارها و سیستم‌های ارتباطی ارتش سوریه کردند تا آنها را از کار بیاندازند.

همچنین گروه‌های تروریستی به طور میانگین هر دقیقه ۵۰ موشک و خمپاره را از جوبر به سمت مناطق مسکونی دمشق شلیک می‌کردند. سرآغاز حمله گروه‌های تروریستی به میدان العباسیین سه انفجار انتحاری بود که شامل سه دستگاه کامیون بمب گذاری شده با صدها کیلو مواد منفجره بود.

همزمان با حمله گروه‌های تروریستی جبهه النصره و فیلق الرحمن از جوبر به میدان العباسیین، دیگر گروه‌های تروریستی که اغلب از حاضران در نشست آستانه بودند، به روستاها و شهرک‌های ریف حماه حمله کردند که در این بین حدود ۴۰ شهرک و روستای علوی و مسیحی نشین به دست این گروه‌ها سقوط کرد که ارتش سوریه درحال باز پس گیری آنها و عقب نشاندن تروریست‌ها به سمت ریف ادلب است.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری فارس

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: