مشاهده مطلب

      ۱۸ آذر ۱۳۹۸      ۰             18081      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

به گزارش جام نیوز، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در ادامه سیاست های ایران ستیزانه واشنگتن در اظهاراتی، ایران را به نقض حاکمیت عراق متهم کرد و از دولت عراق خواست فرمانده سپاه قدس ایران را که بنا بر ادعای وی در آن کشور حضور دارد، بازداشت کند.

«دیوید شنکر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سعودی «العربیه» اظهار داشت دولت عراق می تواند بنابر‌ قطعنامه شماره (۱۷۴۷) شورای امنیت سازمان ملل تصويب شده در سال ۲۰۱۲، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران را بازداشت کند.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا این امکان را ندارد که در عراق دست به چنین کاری بزند، مدعی شد که دخالت سلیمانی در امور داخلی عراق و انتخاب نخست وزیر جدید این کشور، پذیرفتنی نیست.

شنکر روز جمعه در این مصاحبه اختصاصی گفت تحریم چهار تن از مسئولان عراقی متهم به فساد یا قتل تظاهرکنندگان، پیامی به دولت های عراق و ایران است. منظور وی قیس الخزعلی رهبری گروه عصائب اهل الحق و چند تن از رهبران این گروه مقاومت اسلامی عراق است که گروه های تروریستی، بویژه داعش از نام آن همواره در وحشت بسر می برند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه چند روز پیش مدعی شد که فرمانده سپاه قدس و «محمد کوثرانی»، نمایندۀ حزب الله لبنان در امور عراق، در بغداد به سر می برند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیک به حکومت در بغداد مدعی شده است که هدف قاسم سلیمانی و محمد کوثرانی از این سفر مذاکره با رهبران عراقی بر سر تعیین جانشین نخست وزیر مستعفی عراق، عادل عبدالمهدی، است.

این رسانه فرانسوی همجنین به نقال از منابع خود مدعی شده که با این حال، مذاکرات برای تعیین جانشین عادل عبدالمهدی بسیار دشوار گزارش شده است در حالی که دولت مستعفی ناگزیر است تا تعیین نخست وزیر جدید امور جاری کشور از جمله بودجۀ سال آینده، تحریم های آمریکا علیه ایران و برخی شخصیت های عراقی و همچنین کشته شدگان تظاهرکنندگان عراقی در دو ماه گذشته را اداره کند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر ادعای کشورش در حمایت از معترضان عراقی که خواستار مبارزه با فساد و اصلاحات هستند، احتمال تحریم شدن سایر مسئولان عراقی را بعید ندانست.

شنکر دخالت آمریکا در امور عراق یا لبنان را رد کرد و مدعی شد: ما نخست وزیر را انتخاب نمی کنیم و به دنبال تاسیس سازمان های تروریستی در عراق نیستیم.

این مقام آمریکایی در حالی مدعی عدم مداخله واشنگتن در عراق است که آمریکا از سال ۱۹۹۱ و پس از آن در سال ۲۰۰۳ با ورود به عراق موجب کشته شدن میلیون ها عراقی و ویرانی این کشور شده است. همچنین هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا و دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی این کشور در جریان رقابت های انتخاباتی ۲۰۱۶ رسما اعتراف کردند که داعش ساخته دست آمریکایی هاست.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: