مشاهده مطلب

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۲      ۰             2005      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

ˈمحمود احمدی نژادˈ در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای در تهران که در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، بصورت ویدئو کنفرانس دستور آغاز بهره برداری از معادن اورانیوم ساغند ۱ و ۲و کارخانه (مجتمع) تولید کیک زرد شهید رضایی نژاد اردکان را با رمز «یا مهدی یا مهدی یا مهدی» صادر کرد.

کارخانه تولید کیک زرد شهید رضایی نژاد به صورت ویدئو کنفرانس به دستور رییس جمهوری و به دست برادر این شهید به بهره برداری رسید.

این مجتمع ۶۰ تن کیک زرد در سال تولید می کند و بهره برداری از این مجتمع، سبب افزایش کیفیت و امکان صدور کیک زرد به خارج از کشور می شود.

پروژه ساغند یزد، نمود عینی فعالیت در زمینه استحصال اورانیوم از منابع طبیعی است. تأسیسات موجود در این کارخانه، اورانیوم را از عمق ۳۵۰ متری استخراج می کند.

اورانیوم استخراجی از معادن ساغند در مجتمع شهید رضایی نژاد پس از اعمال فرایندهای مختلف شیمیایی و فیزیکی به کیک زرد تبدیل می شود.

*** آغاز بهره برداری نخستین شتاب دهنده رودوترون تفت

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهره برداری از نخستین «شتاب دهنده رودوترون» در شهر تفت نیز امروز با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

رییس جمهوری دستور آغاز به کار دستور این شتاب دهنده را با رمز «یا زهرا و یا مهدی» از طریق ویدئو کنفرانس صادر کرد.

مدیر این پروژه گفت: دانش این پروژه به صورت انحصاری در اختیار چند کشور بود و به علت تحریم واردات آن ممکن نبود.

وی ادامه داد: به همین دلیل از سه سال پیش به دنبال ایجاد آن در کشور بودیم که امروز با دستور رییس جمهوری به طور رسمی این موفقیت بزرگ به بهره برداری رسید.

«رودوترون» نسل جدیدی از شتاب دهنده ها بوده که قادر است پرتوهای الکترون یا ایکس پرقدرت و پر انرژی را برای مصارف صنعتی از قبیل پرتودهی لوازم پزشکی، مواد پلیمری، کابل، سیم برق و مواد غذایی به وجود آورد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: