مشاهده مطلب

      ۲۳ آذر ۱۳۹۲      ۰             3765      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش شاتا، مهندس محمد رضا نعمت زاده گفت: بنابر اعلام مركز آمار در سال گذشته ۹ و ۴ دهم و بنابر اعلام بانك مركزي ۱۲ و ۷ دهم رشد منفي در توسعه صنعت داشتيم كه اقدامات لازم براي شناسايي موانع انجام و شروع به رفع آنها كرده ايم.
وي با اشاره به اينكه رفع موانع توليد اصلي ترين كار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰۰ روزه نخست دولت يازدهم بود، گفت: اميدواريم از نيمه دوم سال روند كاهشي در برخي از بخشهاي توليد متوقف شود. ما در اين مدت ۱۰ مصوبه مشكل دار دولت قبل را در هيئت دولت لغو كرديم و ۲۰ مورد از مصوبات مشكل دار مربوط به گذشته نيز در وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع شدند.
نعمت زاده با اشاره به اين كه وضعيت واردات نهاده هاي دامي و گندم نسبت به گذشته بسيار بهتر شده است گفت: هم اكنون انبارهاي كالاهاي اساسي مانند روغن، برنج و شكر در وضعيت خوبي قرار دارند و براي تنظيم بازار ميوه شب عيد نيز اقدامات لازم انجام شده است.
وي تصريح كرد : هم اكنون ۲۰ قلم كالا مشمول قيمت گذاري هستند و سازمان حمايت ۳۵۰۰ بازرس در سراسر كشور دارد كه به كمك آنها قيمت كالاهاي مشمول قيمت گذاري را مورد نظارت قرار مي دهد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با انتقاد از طرح هاي شبنم و ايران كد گفت: شبنم اگر واقعا طرح خوبي بود بايد مانع قاچاق مي شد اما چنين اتفاقي نيافتاد بلكه طرح شبنم در دسترس همگان قرار گرفت و عملا باعث مشروعيت بخشي به كالاهاي قاچاق شد.
وي افزود: ايران كد نيز هيچ سودي جز صرف هزينه و اتلاف وقت براي كشور نداشته است. اين طرح در هيچ كجاي دنيا وجود نداشته و عملا بي استفاده بوده است.
نعمت زاده از اصلاح و تغيير تعرفه واردات برخي كالاها در راستاي مديريت واردات كشور خبر داد و با بيان اينكه بورس كالا مي تواند در شرايطي خود عامل گراني شود، گفت: در حال رايزني با بورس كالا هستيم تا امكان عرضه مواد اوليه با تناژ كمتر نيز در آن به وجود بيايد تا توليدكنندگان كوچك مجبور نشوند مواد اوليه مورد نياز خود را از واسطه ها و با قيمت بيشتر خريداري كنند.
وي تصريح كرد: به نظر من توليدكننده بايد بتواند علاوه بر بورس كالا مواد اوليه خود را از خارج از بورس نيز تامين كند تا به اين شكل رقابت به وجود آمده و زمينه كاهش قيمت مواد اوليه فراهم شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: اين وزارتخانه و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به اين نتيجه رسيده اند كه با اقدامات مكانيكي نمي توان با قاچاق مبارزه كرد بلكه بايد براي مقابله با قاچاق كالا اقدامات نرم افزاري انجام داد.
وي افزود: وقتي نياز به كالايي وجود داشته باشد مسير قاچاق آن هم باز مي شود همان گونه كه زماني واردات سيگار را ممنوع شد ولي نه فقط قاچاق آن به كشور به شدت افزايش يافت بلكه در اين بين حقوق و تعرفه دولت نيز پايمال شد.
نعمت زاده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر مقررات صادرات و واردات مي تواند به برنامه هاي مبارزه با قاچاق كالا كمك كند.
وي افزود: اميدواريم كالاهايي كه ثبت سفارش آن ممنوع بود با شرايطي آزادسازي شوند و دولت به زودي در باره آزادسازي اين دسته از كالاها تصميم گيري كند.
نعمت زاده همچنين از اجرا نشدن مصوبه گشايش ال سي ۳۰ درصدي توسط برخي بانكها خبر داد و گفت: برخي بانكها مصوبه ال سي ۳۰ درصدي دولت را اجرا كرده اند اما متاسفانه برخي بانكها كه مشكلاتي نيز دارند هنوز اين كار را انجام نداده اند كه ما از آنها مي خواهيم هرچه زودتر مصوبه صريح دولت را در اين زمينه اجرايي كنند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: