مشاهده مطلب

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳      ۰             4453      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش “شاتا” مهندس محمد رضا نعمت زاده در جلسه بازدید حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی رییس جمهور از وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود: در سال گذشته بانکها،  تنها نيمي از منابع مورد نياز واحدهاي توليدي را تامين كردند.

نعمت زاده در گزارش ارائه شده ، سهم بخش صنعت در توليد ناخالص داخلي را  ۲۰ درصد ، بخش معدن را یک درصد و بخش بازرگانی را نیز ۱۷٫۲ درصد عنوان كرد که مجموعا ۳۸٫۴ درصد توليد ناخالص داخلي در وزارت صنعت ،معدن وتجارت رهبري و سياستگذاري مي شود.

نعمت زاده  در ادامه با اشاره به افتتاح ۱۷ طرح صنعتی مهم در سال جاری گفت: با را ه اندازي اين طرح ها، براي ۱۰ هزار نفر اشتغال و ۷۳ هزار ميليارد ريال سرمایه گذاری انجام مي شود.

 وي با بيان اينكه ۱۰۰ طرح مهم صنعتي در اين وزارتخانه پايش مي شود افزود : این تعداد طرح در سال آینده به ۳۰ واحد و ۷۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری افزایش می یابند.

نعمت زاده میزان اعتبار گشایش یافته از سوی صندوق توسعه ملی برای طرح ها را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود : ۱۲۲۰ طرح به ارزش ۱۸ میلییارد دلار به صندوق توسعه ملی معرفی شد که از این میزان ۶ میلیارد دلار تصویب و نهایتا ۳ میلیارد دلار گشایش اعتبار شد.

 بر اين اساس ميزان گشايش اعتبار از طريق بانك صنعت و معدن طي ۷ ماهه گذشته حدود ۲ ميليارد دلارو از طريق صندوق ضمانت صادرات ۱٫۱ ميليارد دلار بوده است.

وی همچنین با اعلام رشد ۷۵ درصدی تولید خودرو در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت : برنامه امسال تولید خودرو بیش از یک میلیون دستگاه در سال است.

وي با تاكيد بر ارتقاي كيفي محصول در كنار ارتقاي كمي توليد گفت :  مصرف سوخت یکی از مواردی است که برای بالابردن کیفیت بر روی آن توجه ویژه داریم و برنامه ريزيلازم در اين رابطه صورت گرفته است.

در فاز دوم هدفمندی یارانه ها سهم بیشتری به صنعت اختصاص یابد

وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود افزود:  طبق قانون هدفمندی یارانه ها باید در فاز اول ۳۰ درصد از منابع حاصل به بخش صنعت اختصاص می یافت اما این میزان محقق نشد .

وي خواستار عنايت وي‍ه به اين بخش در اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها براي بخش صنعت و معدن شد.

تامین سرمايه مورد نياز براي راه اندازي طرحهاي نيمه تمام  به ميزان سالانه ۲۰ هزار ميليارد تومان ، تهیه برنامه منسجم برای خروج از رکود اقتصادی و رفع تحریمها پیشنهاداتی بود که وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای رونق تولید و صنعت کشور به رییس جمهور ارائه داد.

در پيشنهادات ارائه شده ،  افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن به ۱٫۵ میلیارد دلار ، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به ۵۰۰ میلیون دلار و بانک توسعه صادرات به ۱٫۵ میلیارد دلار ، تعیین و اعلام سهمیه ارز مبادله ای تولید برای بخش صنعت و معدن مورد تاكيد مهندس نعمت زاده قرار گرفت.

وزير صنعت ، معدن وتجارت همچنین در حضور رییس جمهور از کمبود سرمایه درگردش واحدهای تولیدی ، عدم توانایی نظام بانکی کشور در ارائه تسهیلات ، مشکلات سرمایه گذاری خارجی و عدم تخصیص حقوق دولتی معادن و تعطیلی و رکود  واحدهای تولیدی و صنعتی از قبل از شروع به کار دولت یازدهم به عنوان مشکلات بر سر راه و چالشهای پیش رو نام برد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: