مشاهده مطلب

      ۱۲ آذر ۱۳۹۲      ۰             3718      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

مدیر مركز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران اعلام كرد: به منظور استفاده كامل و بهینه از تمام ظرفیت های مركز، نمایندگی هایی در استان ها و همچنین كشورهای عضو پیمان های منطقه ای مانند اكو و D8 راه اندازی خواهیم كرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، حسین عسگرزاده روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از بخش های مختلف مركز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران با ارائه گزارشی از فعالیت این مركز در سال های اخیر گفت: این مركز در سال های
گذشته چندین پروژه در زمینه سنگ آهن، مس ، طلا ، زغالسنگ ، سرب و روی ، اكتشاف و همچنین مسایل زیست محیطی اجرا كرده است.
وی با بیان اینكه این مركز در سال ۹۲ نیز ۱۳ پروژه را در دست اجرا دارد، افزود: پرعیارسازی سنگ آهن و همچنین سایر مواد معدنی از برنامه های مهم این مركز در سال جاری است.
عسگرزاده ادامه داد: به دلیل نبودن دانش فنی و همچنین نداشتن واحدهای كنسانتره، بخش زیادی از سنگ آهن كشور به صورت دانه بندی صادر می شود . براساس آمار در سال ۹۱ از ۶۴ میلیون تن كانسنگ استخراج شده از معادن ( ۵۲ میلیون تن توسط ایمیدرو و ۱۲ میلیون تن توسط بخش خصوصی) بخش كمی به گندله تبدیل شد و میزان صادرات سنگ آهن دانه بندی شده حدود ۲۰ میلیون تن بود.
وی با اشاره به برنامه ایمیدرو برای تولید ۵۸ میلیون تن گندله در سال های آینده اظهار داشت: برای تحقق این رقم باید ۱۵۰ میلیون تن كانسنگ از معادن كشور استخراج شود كه لازمه آن پرعیار سازی است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در جریان بازدید خبرنگاران از مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: بر اساس بررسی های انجام شده ، ایران دارای ۶۸ نوع ماده معدنی است كه تاكنون تنها بر روی ۲۰ نوع آن كار شده و در ۴۸ نوع دیگر كار قابل توجهی صورت نگرفته است.
امیر خرمی شاد افزود: در ایران معادن طلای زیادی داریم اما به خوبی از آنها استفاده نشده است ؛ در حالی كه در برخی از كشورهای افریقایی از عمق ۲۰۰۰ متری طلا استخراج می كند.
وی تصریح كرد: توسعه و رشد امر پژوهش ، تحقیقات و نوآوری در یك سازمان نیازمند باور مدیریت ارشد است كه خوشبختانه این باور در مدیریت ارشد ایمیدرو وجود دارد و امیدواریم برنامه های بلندمدتی كه برای مركز تحقیقات پیش بینی شده ، محقق شود.
خرمی شاد ادامه داد: باید تحقیقات و پژوهش منجر به ایجاد درآمد شود زیرا در این صورت است كه بخش خصوصی حتما از آن استقبال خواهد كرد ضمن اینكه احساس نیاز به پژوهش نیز سبب رشد تحقیقات در كشور خواهد شد.
وی با بیان اینكه در زنجیره تولید بخش معدن باید از خام فروشی به سمت ایجاد ارزش افزوده بالاتر حركت كنیم، افزود: در ایمیدرو ، تمركز بر روی محصولات با فناوری های متوسط و بالا است.
خرمی شاد با اشاره به شكاف میان مراكز تحقیقات و بخش صنعت اظهار داشت: مطمئن هستم كه در دوره جدید عالیت ، مركز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران می تواند در حد توان این شكاف را پر كند.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسم امروز همچنین تفاهمنامه همكاری بین مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران امضا شد.
عسگرزاده در این زمینه این تفاهمنامه گفت: این اولین تفاهمنامه همكاری مركز با بخش خصوصی است كه بر اساس آن ، این مركز خدمات آزمایشگاهی ، نیمه صنعتی و تحقیقاتی را به بخش خصوصی در زمینه سنگ آهن ارائه خواهد داد.
رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن نیز گفت: بخش معدن كشور هم در بخش سنگ آهن و هم سایر مواد معدنی به سرعت در حال رشد و توسعه است به طوری كه هم شاهد پیشرفت های كمی و هم كیفی بخش معدن هستیم.
مهرداد اكبریان با بیان اینكه تفاهمنامه امضا شده برای حوزه سنگ آهن از اهمیت بالایی برخوردار است ، افزود: نوع استفاده از مواد معدنی نیز تغییر كرده و بهینه شده است.
وی تصریح كرد: این انجمن با امضای تفاهمنامه مذكور از امكانات تحقیقاتی ، آزمایشگاهی و بخش های مختلف مركز در حوزه سنگ آهن بهره مند خواهد شد.
اكبریان با بیان اینكه در گذشته برخی نمونه های مواد معدنی به آزمایشگاه های خارج از كشور ارسال می شد، گفت: این مركز كه توسط ایمیدرو ایجاد شده ، از ظرفیت ها و امكانات بالایی به صورت مجتمع برخوردار است كه امیدواریم امضای این تفاهمنامه ، منجر به رونق معادن سنگ آهن شود.
وی همچنین با اشاره به بحث های مطرح شده در زمینه خام فروشی سنگ آهن ، اظهار امیدواری كرد با توسعه معادن، سنگ آهن تولیدی كشور به طور كامل در داخل كشور مورد استفاده قرار گیرد.
مركز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران یكی از مراكز وابسته به ایمیدرو است كه در ۶۰ كیلومتری تهران قرار دارد و در بین مراكز تحقیقاتی مشابه دنیا یكی از پنج كشور مطرح در جهان است.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: