مشاهده مطلب

      ۲۸ مهر ۱۳۹۱      ۰             558      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

همزمان با بسیاری از کشورهای بزرگ تولیدکننده، افزایش بهای جهانی طلا طی سالهای گذشته سرمایه گذاری در معادن طلای ایران را نیز سودآور کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی شود و به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشورمان رتبه ۵۴ تولید طلا را در جهان در اختیار دارد، اما سرمایه گذاری در معادن طلای کشور طی چند سال گذشته روند رو به رشدی را نشان می دهد.
به گفته محمد کشتی آرای، از معادن فعال طلا در ایران سالانه بین یک تا ۱٫۲ تن طلا استخراج می شود. این در حالی است که معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید فعلی طلا را در کشور بین ۲ تا ۲٫۵ تن اعلام کرده است.
طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده قرار است تولید طلای کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه سالانه به بیش از پنج تن برسد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور همچنین از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از معادن غیرفعال و متروکه طلا خبر داده و گفته که این‌که این کار ممکن است چند سال به طول بینجامد و میزان عیار این معادن نیز کم باشد، اما با توجه به افزایش قیمت طلا، بهره‌برداری از این معادن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون ۱۵ معدن طلا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۲ معدن فعال و سه معدن غیرفعال هستند.
همچنین در تازه ترین رخداد وجیه الله جعفری – معاون معدنی وزارت صنعت و تجارت، خبر داد که تا پایان آبان ماه امسال مزایده‌ عمومی واگذاری سه محدوده طلا در استان کردستان به بخش خصوصی برگزار خواهد شد.
تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی چهار قطب تولید طلای کشور محسوب می شوند. پیش بینی شده در استانهایی که دارای منابع مالی و حمایتهای دولتی مطلوب هستند، شهرک طلا ایجاد شود.
ارزش صادرات طلا و زینت آلات ساخت ایران در سال گذشته بیش از ۶۶۷ میلیون دلار بود که عمده این صادرات نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه انجام شد. در نیمه نخست امسال نیز حجم صادرات این حوزه به ۵۳۰ میلیون دلار رسید.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: