مشاهده مطلب

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳      ۰             4688      اخبار اصلی   Print This Post Print This Post

«مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران» ذخیره گاه آهن کشور در دل کویر

مدیر عامل مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران گفت: در مجموع افزون بر 34 میلیون تن عملیات معدنی در این مجتمع انجام شد.

ˈمحمد مرشدزادهˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از این میزان ۳۰ میلیون تن باطله و مابقی سنگ آهن پر عیار است، اظهار داشت: همچنین ۳۰۰ هزار تن سنگ دانه بندی در این مجتمع تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجتمع در سال ۸۷ به منظور طراحی، تجهیز و استخراج معادن سنگ آهن در شهرستان بافق ایجاد شده است، افزود: افزایش ظرفیت تولید ،برنامه ریزی و اقدام منظم و مداوم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار از اهداف سازمانی این مجتمع است.

مرشدزاده تصریح کرد: با همکاری مقامات ذیربط تلاش داریم که تولیدات این مجتمع را فرآوری نموده و از خام فروشی محصول جلوگیری شود زیرا خام فروشی ضربه سنگینی به صنایع زیربنایی کشور وارد نموده و عمر معادن که ذخایر و پشتوانه صنعت پایه کشورند را کوتاه می کند.

به گفته مدیرعامل مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران در این مجتمع چهار معدن آنومالی ۵a ، آنومالی شمالی (۱a) ، معادن زاغی ها و سنگ آهن چاه گز فعال است در مجموع ۵۵۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه معدن سنگ آهن آنومالی ۵a در فاصله ۸۰ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد، افزود: معدن یاد شده به صورت سه توده مجزا شرقی، مرکزی و غربی متمرکز شده که عملیات تجهیز و بهره برداری از این آنومالی از اسفند سال ۹۰ در این شهرستان آغاز شد.

** لزوم بهره گیری از تکنولوژی های نوین در تولید مواد معدنی

مرشدزاده با اشاره به اینکه معدن آنومالی شمالی (۱a) در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان بافق واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد یکهزار و ۱۵۰ تا یکهزار و ۲۰۰ متر است، ادامه داد: ذخیره آهن تا عمق ۶۰۰ متری در این معدن محاسبه شده و افزون بر ۲۵۶ میلیون تن با عیار متوسط ۴۷/۲۸ درصد است.

وی تصریح کرد: مقرر شده در این معدن از تکنولوژی کشور اوکراین استفاده شود و لازمه آن داشتن فید ورودی ۳۵درصد است به همین خاطر باید با سنگ آهن پرعیار معادن زاغیها مخلوط شده تا فید مناسب کارخانه مذکور تامین شود.

وی با اشاره به اینکه معادن سنگ آهن چاه گز نیز در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار گرفته است، گفت: میزان کل ذخیره این معدن مجموعا ۸۳ میلیون و یکصد تن و متوسط عیار آهن آن ۵۳٫۱۶ درصد می باشد که در دو توده تقریبا موازی شرقی و غربی متمرکز شده است.

مرشد زاده همچنین میزان تولید سنگ آهن پر عیار دانه بندی در این معدن را افزون بر ۱۳۳ هزار تن بیان کرد.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه معادن زاغیها متشکل از چهار آنومالی ( ۲a,2b,2c,4 ) با ذخیره زمین شناسی ۵۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۳۰ درصد است که در فاصله ۱۰کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد.

مرشدزاده، با اشاره به اینکه یک دستگاه سنگ شکن موبایل با ظرفیت اسمی ۸۰ تن در ساعت نصب در سال گذشته در این مجموعه راه اندازی شد ، ادامه داد :حجم خرد کنندگی آن با وجود اینکه در مراحل تست و راه اندازی اولیه افزون بر۱۵۰هزار تن بوده و تا اردیبهشت ماه به ۱۶۰هزارتن رسیده است.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد برای افزایش تولید سنگ آهن به عنوان ماده اصلی تولید فولاد از روش های جدید استفاده شود، تصریح کرد: کمبود آب در منطقه و پایین بودن متوسط عیار در سطح ۳۶درصد در معادن این مجتمع سبب شده تا برنامه استفاده از فن آوری های نوین در دستور کار قرار گیرد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: