مشاهده مطلب

      ۲۳ آذر ۱۳۹۲      ۰             3767      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش ايرنا مهدي كرباسيان روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از كارخانه كنسانتره سنگ معدن سنگان خواف گفت: با حمايت وزارت صنعت، معدن و تجارت و كمك سازمان زمين شناسي و همچنين بخش خصوصي اكتشافات معدني را در سطح وسيعي از كشور تكميل خواهيم كرد.
وي افزود: بخش مهمي از حماسه اقتصادي با توسعه معدن و ارتقاي آن به جايگاه واقعي، امكانپذير خواهد شد و اگر در اين بخش سرمايه گذاري كنيم در آينده جزو ۱۰ كشور برتر جهان به لحاظ اقتصادي خواهيم بود.
كرباسيان بر لزوم بررسي حوزه هاي واقعي معادن براي سرمايه گذاران تاكيد كرد و گفت: جذب سرمايه هاي داخلي، سرمايه ايرانيان مقيم خارج از كشور و سرمايه گذاران خارجي، سه اولويت ˈايميدروˈ براي هدايت سرمايه ها به سمت فعاليت هاي معدني خواهد بود.
وي با اشاره به مشكلات موجود بر سر راه معادن سنگان خواف از جمله زير ساخت هايي مانند راه ،راه آهن ،آب ،برق و گاز ،افزود: اين مشكلات با همكاري وزارت صنعت و معدن ،شهر سازي ،نيرو و نفت در چند روز آينده بررسي خواهد شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار فعال تر شدن پژوهش و تحقيق در بخش معدن و صنايع معدني شد و از تشكل هاي بخش خصوصي خواست پژوهش در حوزه معدن و صنايع معدني را افزايش دهند و از حمايت هاي ايميدرو در اين زمينه بهره مند شوند.
كرباسيان با اشاره به اهداف پيش بيني شده توليد صنايع معدني در سند چشم انداز گفت: بايد تلاش زيادي براي جبران عقب ماندگي ها براي رسيدن به اهداف انجام دهيم و كشوري كه نيروي جوان دارد ، نبايد رشد اقتصادي آن منفي باشد.
وي بيان كرد: براي تحقق اهداف سند چشم انداز و محقق كردن حماسه اقتصادي ، نخستين حوزه اي كه مي تواند اين اهداف را محقق كند، بخش معدن و صنايع معدني است.
كرباسيان همچنين يكي از اهداف بازديدش از معادن سنگان خواف را تسريع بخشيدن پروژه هاي معدني و فولادي جهت تامين مواد گندله و كنسانتره واحد هاي فولادي و توسعه سرمايه گذاري در منطقه ذكر كرد.
معادن سنگ آهن سنگان در نزديكي روستاي سنگان از توابع شهرستان خواف ( ۲۵۰كيلومتري جنوب شرقي مشهد) واقع شده و در گستره اي به طول تقريبي ۳۰ كيلومتر و عرض حدود دو كيلومتر از غرب ايران تا مرز افغانستان توسعه يافته اند.
امتداد اين معادن شرقي – غربي است و عوامل ˈچينه شناسي و تكتونيكيˈ باعث شده كه مواد معدني در منطقه به طور يكسان پراكندگي نشان ندهند.
پروژه سنگان بزرگترين پروژه ملي شرق كشور است كه تنها معدني است كه مطالعات آن به طور سيستماتيك و طراحي اكتشاف توسط كارشناسان داخلي و خارجي انجام شده است.
هدف اصلي اين پروژه، توليد سالانه ۶/۲ميليون تن گندله آهن در فاز اول و ۲/۵تن در فاز دوم اعلام شد.
سنگ آهن سنگان از لحاظ كمي از بزرگترين معادن كشور و از نظر كيفي محصول توليد شده قابل رقابت در بازارهاي جهاني و قابل استفاده در كارخانه هاي فولادسازي كشور است.

در حال حاضر ذخاير زمين شناسي اين معدن ۲/۱ ميليارد تن اعلام شده اما اكتشافات اخير نشان مي دهد مي توان حدود سه برابر رقم فوق را به ذخاير فعلي به اثبات رساند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: