مشاهده مطلب

      ۰۸ آذر ۱۳۹۱      ۰             998      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

رئيس اتحاديه کشوري فروشندگان آهن وفولاد گفت : قيمت انواع آهن آلات در بازار مصرف نسبت به اول آبان ماه سال جاري ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش يافته است و عرضه بيش از تقاضا صورت مي گيرد.
محمد آزاد اظهار داشت: همواره در نيمه دوم سال شاهد کاهش ساخت و ساز و به تاسي از آن افت مصرف آهن آلات هستيم و اکنون واحد هاي توليدي فعاليت خود را دارند و از نظر آهن آلات در مضيقه نيستيم.
وي با بيان اينکه نوسان قيمت ارز روي قيمت ها اثرگذار است ، گفت: فعاليت مرکز مبادلات ارزي موجب مهار قيمت ارز شد و در اين بخش ،تعديل قيمت آهن را به دنبال داشت.
اين مقام مسئول خاطرنشان ساخت: کاهش ساخت وساز فصلي نيز نقش موثري در کنترل قيمت ها داشت و اکنون قيمت ميلگرد در بازار نسبت به نرخ بورس ارزانتر است به گونه اي که قيمت بورس از قرار هرکيلو گرم ۱۷ هزار ريال عرضه شده در حالي که فروشندگان در بازار همان ميلگرد را ۱۶ هزار و ۵۰۰ ريال عرضه مي کنند.
آزاد با انتقاد از صادرات ارزان سنگ آهن گفت : قيمت صادراتي سنگ آهن هرتن ۴۵ تا ۸۰ دلار نرخ گذاري شده ، درحالي که توليد کنندگان داخلي براي فعال سازي خطوط توليد خود ناگزير از واردات شمش آهن با نرخ بالاي ۶۰۰ دلار هستند.
وي در ارتباط با کاهش ساخت وساز خانه هاي مهر نيز اظهار داشت: نياز به خانه براي مردم تمام شدني نيست ، بويژه اراضي وسيعي در کشور با بافت هاي فرسوده مواجه هستيم و در کنار آن نوسازي خانه هاي روستايي ضرورتي جدي است.
آزاد ياداور شد: سال گذشته کل ميزان مصرف آهن الات و فولاد کشور ۲۳ ميليون تن بود که از اين رقم ۱۴ تا ۱۵ ميليون تن اختصاص به مصارف صنعتي دارد.
وي افزود: چنانچه تدابير لازم اتخاذ مي شد ، نيازمند به واردات آهن آلات نبود ،درعين حال که سال گذشته دو تا ۵٫ ۲ ميليون تن صادرات آهن و فولاد داشتيم.
رئيس اتحاديه کشوري آهن وفولاد تصريح کرد : اقدام به موقع وزارت صنعت ، معدن وتجارت موجب شد تا جلوي صادرات بي رويه اين بخش گرفته شود و صادر کنندگان نظام مند فعاليت کنند.
وي در ارتباط با نقش فعاليت بورس کالا در اين بخش گفت: انتظاري که از بورس مي رود شفاف سازي قيمت براي خريداران و فروشندگان است و در گذشته بورس گاهي نقش مثبت و زماني نقش منفي برجاي گذاشته است.
آزاد اضافه کرد: آنچه که امروز مشهود است شمار کارگزاران در بورس زياد است و آنها نبايد در ارتباط با قيمت ها تباني کنند و بازار سازي بوجود آورند، زيرا اين شيوه شفاف سازي نيست و اتحاديه آهن و فولاد در مواقع لازم تذکرات خود را داده است.
رقابت خريد کارگزاران بورس به زيان اقتصاد کشور و مصرف کنندگان است ، زيرا رقابت در جهت رواني خريد وفروش بايد صورت گيرد و نبايد به رشد قيمت دامن بزند.
رئيس اتحاديه کشوري آهن وفولاد افزود : وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي و صنعت ،معدن وتجارت بر روند عملکرد بورس کالا نظارت دارند و انتظار مي رود بورس جايگاهي براي داد و ستد کالا با ضوابط و قوانين مربوطه باشد.

 برچسب ها : ، ، ، ،

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: