مشاهده مطلب

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۱      ۰             1831      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

در حالي دولت اوايل امسال اختصاص منابع مالي جديد را براي اجراي هفت طرح فولادي مصوب کرد که اجراي اين طرح‌ها همچنان با مشکل مالي مواجه است و به همين دليل ايميدرو مجبور شده از توان مالي فولادسازان بزرگ براي ادامه اجراي اين طرح‌ها استفاده کند.
هيات دولت در اواسط خرداد ماه سال جاري اختصاص دو ميليارد و ۱۰۱ ميليون يورو را براي ادامه اجراي هفت طرح فولادي مصوب کرد. اين مصوبه بعد از آن اعلام شد که طرح‌هاي فولادي استاني به دليل کمبود منابع مالي با مشکل ادامه کار مواجه شدند.
بعد از اين مصوبه و در اواسط آذر ماه نيز مديرعامل شرکت ملي فولاد از امضاي قرارداد فاينانس هفت طرح فولادي توسط چيني‌ها به ارزش ۱٫۸ ميليارد يورو خبر داد و اعلام کرد که اين پول تا حدود دو ماه ديگر براي ادامه اجراي طرح‌هاي فولادي اختصاص مي‌يابد.
اردشير سعدمحمدي در آن زمان درباره آخرين وضعيت اجراي هفت طرح فولادي اذعان کرد که “اجراي اين طرح‌ها با مشکلات مالي مواجه شده اما هم‌اکنون منابع مالي موردنياز براي ادامه اجراي اين طرح‌ها تامين شده است.”
هفت طرح فولادي استاني در ابتدا هشت طرح در چهارمحال بختياري، شادگان، نيريز، قائنات، بافق يزد، سبزوار، بافت و ميانه بودند که بعدا يکي از آن‌ها يعني طرح بافق يزد به بخش خصوصي واگذار شد و قرار است مابقي طرح‌ها نيز سرنوشت مشابهي داشته باشند. اگرچه وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که بخش خصوصي پيشنهادهاي جالبي براي خريد اين طرح‌ها ارائه نکرده و به همين دليل اين طرح‌ها فعلا در اختيار دولت باقي مي‌مانند.
اما مهدي غضنفري در حالي از لغو واگذاري هفت طرح فولادي به بخش خصوصي خبر داده که اخيرا اخباري درباره محرمانه شدن قراردادهاي مربوط به هفت طرح فولادي منتشر و اعلام شد که قرار مناقصه‌هاي مربوط به هفت طرح فولادي با ترک تشريفات مربوط به مناقصه به برخي از شرکت‌هاي خاص واگذار شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با تاييد تلويحي اين موضوع عنوان کرد که “سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) درخواست کرده براي تکميل سريع‌تر طرح‌هاي فولادي از مشارکت فولادسازان بزرگ استفاده کند و پيشنهاد مصوبه مربوط به اين کار را داده اما هنوز قطعي نشده است.”
از سوي ديگر مديرعامل شرکت فولاد مبارکه نيز به تازگي گفته که “قرار است مصوبه‌اي در دولت آماده شود که براساس آن ايميدرو بتواند هفت طرح فولادي استاني را به صورت مشارکتي با فولادسازان بزرگ کشور تکميل کند.”
به گفته محمدمسعود سميعي‌نژاد “آورده نقدي ايميدرو تا جايي که طرح‌هاي استاني ساخته‌شده‌اند مربوط به دولت است و آورده نقدي شرکت‌هاي فولادسازي نيز براي تکميل اين طرح‌ها هزينه خواهد شد.”
او همچنين از آمادگي فولاد مبارکه براي مشارکت در اجراي برخي از طرح‌هاي فولادي استاني خبر داد.
در همين حال مديرعامل فولاد خوزستان نيز چند روز پيش درباره تصميم اخير فولادسازان بزرگ براي شرکت در اجراي هفت طرح فولادي استاني عنوان کرد که “چنين برنامه‌اي وجود دارد و ما نيز براي اجراي طرح فولاد شادگان که يکي از هفت طرح استاني است اعلام آمادگي کرده‌ايم.”
به گفته عبدالمجيد شريفي “اجراي اين طرح توسط فولاد خوزستان داراي مسائل حقوقي است که بايد حل شود. طرح فولاد شادگان يا براي ادامه اجرا بايد به فولاد خوزستان واگذار شود يا اين‌که فولاد خوزستان مي‌تواند در اجراي اين طرح مشارکت داشته باشد که سناريوي دوم محتمل‌تر است.”
اما ايميدرو در حالي تلاش مي‌کند تا منابع مالي هفت طرح فولادي استاني‌ را تامين کند که اجراي اين طرح‌ها همين حالا نيز با تاخير مواجه شده است. براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است بخش احياي هفت طرح فولادي تا نيمه دوم سال آينده به بهره‌برداري رسيد و براي آغاز به کار بخش فولادسازي اين طرح‌ها نيز حدود ۳۶ ماه زمان تعيين شده است.
اين در حالي است که طبق هدف‌گذاري‌هاي انجام شده توليد فولاد ايران در برنامه پنجم و تا سال ۱۴۰۴ بايد به ترتيب به ۳۵ و ۵۵ ميليون تن برسد. هدفي که بدون راه‌اندازي هفت طرح فولادي رسيدن به آن غيرممکن خواهد بود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: