مشاهده مطلب

      ۱۶ آذر ۱۳۹۲      ۰             3748      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از برنامه دو برابر شدن عملیات اكتشاف معادن در كشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ مهدی كرباسیان كه در جمع هیات مدیره انجمن تولیدكنندگان فولاد سخن می گفت در پاسخ به دغدغه فعالان این بخش با اعلام مطلب فوق گفت: به زودی برنامه ای برای توسعه فعالیت های اكتشافی در معادن اجرایی می شود به طوری كه ۲۰۰هزار كیلومتر مربع از مساحت كشورمان را در بر می گیرد.

وی در عین حال یادآور شد:‌ كل عملكرد اكتشاف در ایران طی ۱۰۰ سال اخیر تاكنون تنها ۱۰۰هزار كیلومتر مربع از مساحت كشور را در بر گرفته است. كرباسیان ادامه داد: ارزش ذخایر ۷۰۰میلیارد دلاری معادن ایران تنها بر اساس كشف ۷درصداز كل ذخایر اعلام شده است در صورتی كه با عملیات های جدید اكتشاف به ارقام بالاتر خواهیم رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو چالش تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت:‌ تاكنون صنعت فولاد نتوانسته به صورت متوازن رشد كند به گونه ای هم اكنون بخش ذوب پیشتر از بخش های اكتشاف و تولید مواد اولیه حركت كرده است كه این امر برنامه های توسعه ای فولاد را نامتوازن كرده است.
وی همچنین به برنامه گسترش حضور بخش خصوصی در توسعه صنعت فولاد اشاره كرد و اظهار داشت: در حال فراهم كردن مقدمات فراخوانی هستیم كه بر مبنای آن مشاركت بخش خصوصی در طرح های معدنی و صنایع معدنی به ۶۵ درصد و سهم دولت به ۳۵درصد برسد این در حالیست كه پیشتر سهم ۴۹درصدی در طرح های مشاركتی برای دولت در نظر گرفته می شد. كرباسیان افزود: حتی در صورت ابزار تمایل بخش خصوصی این میزان سهم دولت برای مشاركت در اجرای طرح ها باز هم كاهش می باید.

معاون وزیر صنعت معدن وتجارت افق پیش روی اقتصاد كشور را امیدواركننده خواند و خاطرنشان كرد:‌ در هفته های اخیر حتی شركت هایی كه طی ۵-۶ سال اخیر تمایل به حضور در طرح های معدنی و صنایع معدنی ایران را نداشتند برای اجرای پروژه ها و مشاركت،درخواست ارایه داده اند.
در این نشست اعضای انجمن تولیدكنندگان فولاد خواستار تسهیل مسیر ورود مواد اولیه به ویژه قراضه آهن به داخل كشور شدند. به گفته دبیر این انجمن در ۱۰ سال گذشته با توجه به ظرفیت سازی هایی كه در تولید محصول فولادی و حتی شمش این فلز شده است نیاز داخل كشور به فولاد قابل تامین است.
رسول خلیفه سلطان ادامه داد‌: واحدهای تولید شمش نیاز خود را با استفاده از قراضه آهن وارداتی تامین می كرده اند اما با توجه به بالارفتن نرخ ارز آزاد ورود آن صرفه اقتصادی ندارد از همین رو از مسوولان تقاضا داریم بخشی از ارز مبادله ای را به واردات قراضه اختصاص دهند.
وی تاكید كرد:‌ امروزه بخش قابل توجهی از این ارز در اختیار تجار قرار دارد اما مطلوب آنست كه چنین ارزی در مسیر تولید قرار گیرد. حمیدرضا طاهرزاده عضو هیات مدیره این انجمن نیز گفت: در حال حاضر تعداد محدودی از بنادر كشور – آن هم در شمال- قادر به تخلیه و بارگیری قراضه آهن به كشور هستند اما می توان با فعال كردن بنادر جنوبی این چالش را برطرف كرد.
وی تاكید كرد:‌در شرایط فعلی كه كشور افق های تازه را پیش رو دارد باید زمینه را برای عملیاتی شدن فعالیت های عمرانی فراهم كرد تا وقفه ای در كار ایجاد نشود و مجبور شویم به واردات فولاد ز خارج روی بیاوریم.
مجتبی حاج شفیعی مدیر عامل فولاد ویان نیز اظهار داشت: هم اكنون تولیدكنندگان فولاد با ۳۰درصد ظرفیت مشغول به كار هستند بنابراین با فراهم كردن زمینه تامین مواد اولیه می توان نیاز به فولاد را برطرف كرد. از سوی دیگر احمد خوروش مدیر عامل فولاد كویر كاشان اظهار داشت: از مسوولان تقاضا داریم در برنامه ریزی ها ،تمامی زنجیره تولید از معدن تا تولید محصول نهایی را در نظر بگیرند تا توسعه متوازن اجرا شود.
سید بهادر احرامیان مدیر عامل مجتمع فولاد یزد تاكید كرد: در حالی كه قرار است به سمت خصوصی شدن اقتصاد حركت كنیم باید الزامات این برنامه از جمله حذف قیمت گذاری دسترسی آسان به مواد اولیه و … را نیز داشته باشیم. وی افزود:‌ در این مجتمع از بخش معدن تا تولید محصول نهایی برخوردار هستیم و عملكرد ما نشان می دهد می توان با مدیریت صحیح هزینه سرمایه گذاری و تولید را به طور محسوسی كاهش داد. به گفته احرامیان ،‌ ایران در ۱۰ سال گذشته رتبه دوم و سوم واردات فولاد را به خود اختصاص داده در حالیكه با امكانات موجود نیاز به واردات را از بین برد و ارزبری را به حداقل رساند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: