مشاهده مطلب

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۵      ۰             7018      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
کرباسیان پیشنهاد داد؛

ضرورت تجمیع معادن سنگ آهن در کشور

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: تجمیع و حمایت از معادن سنگ آهن به ویژه واحدهای کوچک، حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از ذخایر خدادادی معادن با هدف ایجاد بالاترین ارزش افزوده ضروری است.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین همایش بین المللی سنگ آهن گفت: ایران دارای دو مزیت مهم صنعت فولاد، ذخایر غنی سنگ آهن و انرژی گاز است که باید از هر دو به نحو بهینه استفاده شود.

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری “چهارمین همایش بین المللی سنگ آهن ” که با حضور رییس هیات مدیره و اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، رییس خانه معدن ایران، مدیرعامل شرکت گل گهر و چند تن از صاحب نظران برگزار شد.
کرباسیان با بیان اینکه مصرف فولاد یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود، افزود: سرانه مصرف فولاد در ایران اکنون بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلوگرم است که عدد مناسبی نیست و یکی از دلایل آن رکود و نبود ساخت و ساز است؛ از این رو باید به این حوزه بیشتر توجه شود به طوری که طبق طرح جامع فولاد، سرانه مصرف این فلز به ۳۵۰ کیلوگرم افزایش یابد.
وی ادامه داد: توجه به صنعت فولاد نیازمندِ توجه به سنگ آهن است زیرا که سنگ آهن یکی از ذخایر غنی معدنی ایران است . البته در این زمینه بخش خصوصی محور اصلی است.
رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: حصول به چند راهکار مشخص در پایان برگزاری این همایش مورد انتظار است تا بتوانیم براساس راهکارهای ارائه شده در سال آینده برنامه ریزی داشته باشیم و در دولت، مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و … بر آنها تمرکز کنیم.
کرباسیان گفت: در شرایطی که قیمت سنگ آهن و فولاد به طوری جدی افت کرده و مشکل رکود وجود دارد، دریافت ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان حق انتفاع و حقوق دولتی، در شرایط کنونی کارشناسی نیست.
وی افزود: این امر سبب شده که در شرایط فعلی فشار به واحدها و معادن دوچندان شود.
کرباسیان مسئله اساسی را قیمت تمام شده دانست و ادامه داد: کشور ما به سمت تعادل اقتصادی با منطقه و جهان پیش می رود و تک نرخی شدن ارز در راستای همین اندیشه است.
وی “قیمت تمام شده” از مباحث اساسی صنعت فولاد و رقابت دانست و افزود: یکی از بحث های اساسی ، نرخ حمل و نقل است که سبب آسیب زدن به واحدهای کوچک سنگ آهن می شود.
تولیدِ رقابتی؛ اما دارد
وی ادامه داد: قیمت سنگ آهن در اکثر معادن کشور قابل رقابت است اما به دلایل دیگری همچون کمبود خطوط آهن یا بندر، دچار مشکلاتی می شویم.
کرباسیان ، تجمیع واحدهای کوچک سنگ آهن و حمایت از آنها را مهم و ضروری خواند و گفت: شما پیشنهاد بدهید که مثلا دولت ، ایمیدرو و یا صندوق بیمه فعالیت های معدنی چگونه می تواند از کنسرسیوم حمایت کند و چه کمکی می تواند داشته باشد؟
همگرایی سنگ آهنی ها و فولادی ها
رییس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم نزدیکتر شدن و همگرایی سنگ آهنی ها و فولادی ها تاکید کرد و افزود: در گذشته سیاست گذاری های سنگ آهن، فولاد و زغالسنگ متمرکز بود و در یکجا تعیین می شد اما اکنون جدا شده است.
کرباسیان با اشاره به برگزاری سه دوره همایش بین المللی سنگ آهن و در پیش بودن همایش چهارم تصریح کرد: ایمیدرو از این نوع همایش ها که ریشه علمی داشته باشد، استقبال می کند.
وی گفت: اما برگزاری همایش های علمی مانند همایش بین المللی سنگ آهن، کاری ارزشمند است و این سازمان از آن حمایت می کند  تا نتایج آن نصیب بخش معدن و اقتصاد معدنی کشور شود.
کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تعدادی از طرح های گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی تا پایان سال جاری راه اندازی می شود، بنابراین تولیدات سنگ آهن در داخل مورد نیاز خواهد بود و به مصرف داخل می رسد.
پناهی معاون سازمان بورس کالا نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه هم فولاد و هم سنگ آهن صادراتی از طریق بورس کالا عرضه می شود، می تواند به کشف قیمت بهینه و منصفانه کمک کند.
وی افزود: درباره تامین مالی هم ابزارهایی تعریف کرده ایم که گل گهر و چادرملو در دو سال اخیر از آن استفاده کرده اند.
در این جلسه همچنین قدیر قیافه رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران از همراهی ها و حمایت های ایمیدرو در برگزاری سه دوره گذشته همایش تشکر کرد و گفت : برگزاری همایش های سنگ آهن، هر بار نسبت به گذشته کاربردی تر شده که موضوعی پراهمیت است.
کاهش تعداد معادن
علیرضا سیاسی راد دبیر انجمن سنگ آهن نیز در این جلسه گزارشی از همایش سوم و محورهای احتمالی همایش چهارم ارائه کرد و با ارائه آمار معادن سنگ آهن افزود: از ۱۹۹ معدن سنگ آهن پروانه دار حدود ۱۸۰ معدن تا اواخر ۹۲ و اوایل ۹۳ فعال بودند که بتدریج کاهش یافته است.
وی همچنین به آسیب شناسی از وضعیت کلی سنگ آهن پرداخت و افزود: امسال نسبت به سال قبل بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت سنگ آهن بهبود پیدا کرده اما نسبت به سال ۹۲ حدود ۷۰ درصد کاهش هم دارد.
وی با بیان اینکه در نشست قبل ما موضوع پسابرجام را داشتیم، افزود: امسال باید در این زمینه فکر کنیم. دوم بحث تقاضای داخلی را داریم که با توجه به همکاری های جدید در کنار صادرات ، تقاضای موثر و قابل اتکا داخلی را هم پیش بینی می کنیم اما موانعی هم داریم.
۶ محور آسیب شناسی
سیاسی راد ادامه داد: بر اساس این آسیب شناسی ۶ محور اصلی برای همایش چهارم شامل ” اصلاح نظام تدبیر زنجیره ارزش سنگ آهن ایران، اصلاح نظام حکمرانی بخش معدن ایران، آسیب شناسی بازار داخلی و نظام قیمت گذاری سنگ آهن ایران، الزامات سرمایه گذاری خارجی در بخش سنگ آهن ایران، تحلیل راهبردهای صادرات سنگ آهن ایران و تحلیل راهبردهای بهبود محیط کسب و کار سنگ آهن ایران مورد نظر است.
همایش سنگ آهن و فولاد؛ با هم
محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران نیز در این جلسه گفت: بیشترین ضربه به سنگ آهنی ها به دلیل کاهش شدید قیمت بوده است لذا دولت باید طی یک برنامه دو یا سه ساله به داد شرکت های سنگ آهنی برسد.
وی افزود: به نظر من باید بحث همایش چهارم را به سمت قیمت تمام شده ببریم . باید کاری کنیم که قیمت تمام شده ما رقابتی بشود ؛ اگر به این سمت برویم همه در داخل مصرف خواهد شد و نیازی به صادرات هم نخواهیم داشت. اگر می خواهیم به سنگ آهن فکر کنیم، باید به فولاد هم فکر کنیم حتی پیشنهادم این است که همایش سنگ آهن و فولاد باهم برگزار شود.
تسهیلات به معادن نرسید
بهرام شکوری نایب رییس هیات مدیره انجمن سنگ آهن نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود مشکلات زیاد برای سنگ آهن، هنوز این  مسئله از سوی مسئولان به عنوان یک بحران تلقی و به رسمیت شناخته نشده است. هر چند دولت مقصر نیست اما تعمیق رکود باعث بحران برای سنگ آهنی ها شده است.
ریس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدها درنظر گرفته شده اما این تسهیلات شامل معدن نبوده است. وقتی سیاست دولت جمع آوری معادن کوچک است دیگر نمی توان اقدامی کرد یا حتی کنسرسیوم هم تشکیل دهیم عملا اتفاقی نمی افتد.
وی ادامه داد: همچنین به این سمت برویم که حاکمیت چه کاری برای ما می تواند انجام دهد؛ چون هدف این است که سهم معدن و صنایع معدنی را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم . دولت هم می تواند مانند کشور شیلی مشوق های معافیت های مالیاتی و … برای سنگ آهنی ها در نظر بگیرد. مسوولان اجازه بدهند معدنی ها حقوق دولتی و … را صرف طرح های توسعه شان بکنند و به جای اینکه ما تنها متکی به صندوق یا هر جای دیگری باشیم ، همین پول های خودمان را هزینه کنیم.
همچنین اگر واحدهای کوچک توجیه اقتصادی ندارند بیاییم کنسرسیوم تولید تشکیل دهیم و کارخانه ایجاد کنیم.
پیشنهاد ادغام
تقی زاده  مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر نیز دراین جلسه گفت: واحدهای کوچک سنگ آهن ۶۰ میلیون تن ظرفیت دارند ؛اگر ادغام نشوند با مشکل مواجه می شوند. ما اکنون خریدار سنگ آهن از بخش خصوصی هستیم البته به قیمت.
وی افزود: خام فروشی سنگ آهن درست نیست چون حتی کشوری مانند گینه کوناکری حتی اجازه صادرات بوکیست خود را به تنهایی نمی دهد. واحدهایی همچون گل گهر یا چادرملو می توانند سنگ آهن واحدهای کوچک را بخرند.
کیوان جعفری طهرانی نیز در این جلسه گفت: خارج از بحث مطلبی بگویم؛ وقتی ما می خواهیم در افق ۱۴۰۴ تولید ۱٫۵ میلیون تن آلومینیوم داشته باشیم، امارات در نظر دارد که در سال ۲۰۲۵ میلادی یا همان ۱۴۰۴ تولید ۶ میلیون تن آلومینیوم داشته باشد، که بزرگترین تولیدکننده خواهد بود.
مدیر امور بین الملل انجمن سنگ آهن افزود: خیلی از پروژه ها در دنیا بر این اساس تعریف نمی شود که مواد اولیه از خود ما باشد بلکه بسیاری پروژه ها از اینکه مواد اولیه آن وارد شود تعریف می شود.
وی ادامه داد: امارات از الان اقدام کرده برای بندرسازی ولی ما چکار کردیم برای سنگ آهن فکر کنید نمی خواهیم در داخل مصرف کنیم و می خواهیم فولاد صادر کنیم. در حالی که (طبق طرح جامع فولاد) در افق ۱۴۰۴ قرار است ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن فولاد صادر شود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: