مشاهده مطلب

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۱      ۰             1667      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران ( شاتا) ، دكتر “مهدي غضنفري” ، در سخناني گفت: ريشه و بنيان اقدامات انجام شده بر دو موضوع خود باوري و خود اتكايي قرار گرفته ، خود باوري به اين معناست كه ملت ايران پس از انقلاب اسلامي باور كرده اند كه با توانمندي خود مي توانند كارها را به انجام برسانند .
* خود اتكايي و خود باوري دوعامل اصلي دستاوردها
دكتر غضنفري ادامه داد: درباره خود اتكايي نيز بايد بگوييم كه با تحميل برخي تحريم ها، بايد به خودمان اتكا مي كرديم چرا كه كشورهاي صاحب تكنولوژي ما را همراهي نكرده از در اختيار قرار دادن تكنولوژي هاي نو به ما خودداري مي كردند ،‌ بنابراين ما جز به خودمان نمي توانستيم به ديگران متكي باشيم .
وي با تصريح براين موضوع كه با باور توانمندي هاي خود ، از كمك ديگران قطع اميد كرديم و اين شرايط باعث شد تا مجموعه اي از دستاوردها نصيب كشورمان شود، گفت: اين دستاوردها كه در مطلع و آغاز آن هستيم نصيب كشور شد و انشالله با تداوم آن روز به روز نتايج پرثمرتري را در اقتصاد كشورمان شاهد خواهيم بود .
* ابداع فناوري هاي نوين
دكتر غضنفري درادامه دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه هاي صنعت ، معدن و تجارت را در شش محور تقسيم بندي كرد و از “ابداع انواع فناوري هاي نوين ” به عنوان محور نخست نام برد .
وي توضيح داد : بسياري از دستاوردها همچون فناوري هاي نو، نانوتكنولوژي ها، سلول هاي بنيادي، پرتاب ماهواره به فضا، انرژي هسته اي، كاتاليست ها در حوزه پتروشيمي و يا ساير فرايندهاي شيميايي در كار آزمايشگاهي و تحقيقاتي بدست آمد كه تمام اينها نشانگر آن است محققان ما دراين عرصه ها به خوبي درخشيدند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به جايگاه علمي ايران در جهان و اينكه هم اكنون بسياري از متخصصان ايراني به ارايه مقاله در تراز جهاني مي پردازند ، گفت : آنها در تراز جهاني آزمايشات بسياري انجام مي دهند ، تركيبات و نوتركيبات را در حوزه دارو پزشكي مطرح مي كنند كه تمامي اين اقدامات براي جوانان آينده كشور اميد بخش است .
دكتر غضنفري ادامه داد: بايد توجه داشت كه بستر اصلي فناوري ها است ، پس از آن تجارت آغاز مي شود ، صنعت بر پايه آن شكل مي گيرد و به واقع دراين حوزه رشد بسيار خوبي داشته ايم .
* طراحي مهندسي و ساخت تجهيزات
وي در ادامه از ” طراحي مهندسي و ساخت تجهيزات پيچيده ” به عنوان محور دوم دستاوردهاي حوزه صنعت ، معدن و تجارت ياد كرد و گفت: “در آزمايشگاه نانو تكنولوژي ياد گرفته ايم ، بايد دستگاهي بسازيم كه از آن استفاده كنيم ، دراين حوزه نيز همچون طراحي و ساخت ماشين آلات پيچيده صنعتي ، طراحي و ساخت كارخانجات ،‌مهندسان ما بخوبي ظاهر شدند.”
وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: در گذشته توانمندي ساخت كارخانه را نداشتيم اما درحال حاضر كارخانجات متعددي همچون توليد محصولات صنعتي ، لوازم خانگي ، مواد غذايي ، طراحي و ساخت انواع سد و سيلو را بنا كرده ايم، اين شرايط كه غيراز توليد كالا ، ساخت ابنيه و تاسيسات مي باشد ، توان بالاي مهندسي كشور را نشان مي دهد.
* سرمايه گذاري و توليد محصولات صنعتي و معدني
دكتر غضنفري با بيان اينكه “سرمايه گذاري و توليد محصولات صنعتي و معدني ” محور سوم دستاوردهاي انقلاب اسلامي است ، افزود: درحالي كه ظرفيت توليد فولاد در ابتداي انقلاب اسلامي تنها ۵۰۰ هزارتن بود اما اين ميزان در اين سال ها روز به روز بيشتر شده و به ۲۰ ميليون تن در زمان كنوني رسيده است ، همچنين ظرفيت توليد سيمان از شش ميليون تن به ۸۰ ميليون تن رسيده است ، ظرفيت توليد خودرو نيز از ۱۵۰ هزارتن در ابتداي انقلاب اسلامي به ۲ ميليون دستگاه در زمان حاضر رسيده كه گوياي رشد صنعت در بخش هاي مختلف است .
وي با بيان اينكه رشد بالاي توليد مس كاتدي موجب شده كه جمهوري اسلامي ايران در سال ۹۰ در ميان ۱۰ كشور برتر توليد كننده مس كاتدي قرار گيرد ، افزود: ظرفيت توليد كشور به ۲۵۵ هزارتن رسيده است .
به گفته وي ، روند افزايشي توليد كاشي و سراميك در سال هاي اخير موجب شده تا ايران جزو پنج كشور برتر جهان قرار گيرد ، رشد چند برابري حوزه پتروشيمي نيز نشان از خود باوري و اهتمام متخصصان و توليد كنندگان داخلي به خود اتكايي دارد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت توضيح داد : آثار محور سوم را مي توان در بازار ، بورس و ساير فرصت هايي پيش روي مشاهده كرد ، كالاهاي ايراني در نمايشگاه هاي بين المللي جايگاه ويژه خود را نشان مي دهد و درسطح تراز خارجي مطرح است .
* عرضه كالا و خدمات فني ومهندسي
دكتر غضنفري از” عرضه كالا و خدمات فني و مهندسي ” در داخل و خارج كشور به عنوان محور چهارم اشاره كرد و گفت : اين محور ارتباط نزديكي با مسئله تحريم دارد .
وي با بيان اينكه صادرات غيرنفتي به دنبال جايگزين شدن نفت است ، اظهار كرد: ميزان صادرات كالا در ابتداي انقلاب اسلامي تقريبا نيم ميليارد دلار بود اما اين رقم به بيش از ۴۰ ميليارد دلار رسيده است و اگر خدمات فني و مهندسي را به صادرات كالا بيافزاييم ميزان صادرات غيرنفتي بيش از ۵۰ ميليارد دلار خواهد شد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت اين موضوع را نيز يادآور شد درحالي كه ايران پيش از انقلاب اسلامي يك كشور وارد كننده خدمات فني ومهندسي بود و تكنولوژي ماشين آلات خط توليد را وارد مي كرد ، اما هم اكنون مهندسان ايراني دربيش از ۳۵ كشور خطوط توليد نصب كرده به راه سازي وسد سازي اقدام مي كنند.
* مديريت فضاي كسب و كار
محور پنجم دستاوردهاي انقلاب اسلامي از نظر دكتر غضنفري ” مديريت فضاي كسب و كار است “، وي مي گفت :‌ درحال حاضر بيش از سه ميليون واحد صنفي و ۷۰ هزار بنگاه توليدي در كشور فعال است كه بايد با مجموعه اي از قوانين و مقررات روابط ميان آنها را تنظيم كرد ‌كه ما از آن به عنوان فضاي كسب و كار نام مي بريم .
وي ازخصوصي سازي به عنوان مهمترين اقدام انجام شده دراين باره نام برد و عنوان كرد: تشكل هاي بخش خصوصي بسيارفعال شده اند حال آنكه در گذشته چنين موضوعي وجود نداشت .
دكتر غضنفري با بيان اين جمله كه دردوران دفاع مقدس و به دليل شرايط خاص كشور، دولت ازطريق ۱۳ مركز تهيه و توزيع امور مربوط به واردات و توزيع را راسا مديريت مي كرد، گفت : اما درحال حاضر همه اين كارها به بخش خصوصي سپرده شده و دولت هيچ دخالتي نمي كند.
*يكپارچه شدن اطلاعات توليد و تجارت
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به يكپارچه سازي اطلاعات توليد ، تجارت با راه اندازي پرتال ارزي گفت : دراين پرتال كه در حال نهايي شدن است تمام اطلاعات حوزه توليد و تجارت ، بانك و گمرك قابل مديريت ، مشاهده و ارزيابي است .
وي سپس عنوان كرد : هر چند كه تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم اما از نقطه شروع به خوبي به سمت جلو رو به حركت هستيم و اميدواريم با اشتغالزايي بيشتر ديگر هيچ فرزند ايراني بيكار نباشد ، توليد ايراني ضمن حفظ قدرت رقابت خود با فناوري بالا در بازارهاي هدف ماندگار باشد .
* نقدينگي به سمت توليد ، سفته بازي را از بين مي برد
از نظر دكتر غضنفري ، در مديريت فضاي كسب و كار ، مديريت جريان نقدينگي به سمت توليد موضوعي بسيار مهم است كه تا حدي اين مديريت انجام شده اما اگر هرچه بيشتر جريان نقدينگي به سمت توليد حركت كند فضاي سفته بازي و سوداگري از بين خواهد رفت .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در باره محور ششم دستاوردهاي انقلاب اسلامي نيز گفت : مقابله با تحريم هاي ناجوانمردانه آخرين محور را در بر مي گيرد .
وي كه از تحريم هاي نخستين عليه جمهوري اسلامي ايران به عنوان تحريم هاي نقطه اي نام برد ، گفت : به عنوان مثال يك تكنولوژي يا خريد يك دستگاه خاص را بر ما تحميل مي كردند اما درمرحله دوم حوزه بانك حمل و نقل و بيمه مورد تحريم قرار گرفت.
* تحريم هاي نسل سوم عليه ايران
از نظر دكتر غضنفري ،‌ تحريم هاي كنوني عليه كشورمان ” تحريم هاي نسل سوم ” است كه كل اقتصاد را دربرگرفته و دراين عرصه دشمنان انقلاب اسلامي بانك مركزي و نفت را تحريم كرده اند و آنها به خيال واهي خود نوعي جنگ اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران را در پيش گرفته اند .
وي با بيان اين جمله كه مديريت اقتصادي كشور بسيار توانمند است و همه قوا در كنارهم به فائق آمدن بر تحريم ها كمك مي كنند ، افزود: آنها تصور مي كنند كه قادر به ايجاد مشكل براي اقتصاد ايران هستند ، اما در واقع اين طرز تفكر توهمي بيش نيست .
به گفته وي ، كشورهاي تحريم كننده ايران تصور مي كنند به دليل آنكه اقتصادهاي برتر جهان را دارند ، قادرهستند با يك اقتصاد تك به نام ايران مقابله كنند و به همين دليل تحريم ها را سخت تر كرده اند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در پايان با بيان اينكه دشمنان درك درستي از انقلاب اسلامي ايران ندارند و تصور مي كنند كه با فشارهاي تحريمي كه منجر به برخي گراني ها شده ، مي توانند مردم را از ارزش هاي انقلاب دور كنند ، افزود: درك آنها از انقلاب اسلامي ، درك اقتصادي است اما غافل از آن هستند كه انقلاب ما با مذهب و فرهنگ ايراني آميخته است ، مردم آن را جزيي از خود مي دانند و نمي توان آن را از مردم جدا كرد.//

وزير صنعت، معدن و تجارت معتقداست: اقدامات انجام شده طي سه دهه اخير در حوزه هاي مختلف اقتصادي بي نظير بوده و در حوزه صنعت ، معدن و تجارت نيز با شش دستاورد مهم همراه بوده است .

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: