مشاهده مطلب

      ۰۴ خرداد ۱۳۹۳      ۰             4507      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

سیاست دولت یازدهم توقف خام فروشی در حوزه صنعت و معدن است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم توقف خام فروشی در حوزه صنعت و معدن است، گفت: شکوفایی اقتصاد ملی در جلوگیری از خام فروشی و مواد اولیه صنعتی و معدنی است. .

به گزارش شاتا، محمدرضا نعمت زاده در جمع مدیران و کارکنان شرکت فولاد ایرانیان در این شهرستان، اظهارکرد: شکوفایی اقتصاد ملی در جلوگیری از خام فروشی و مواد اولیه معدنی است و باید با تلاش مضاعف از خام فروشی جلوگیری و زمینه زنجیره تولید برای فولاد فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید بخش خام فروشی متوقف ودر ۳ شیفت کاری صنایع تبدیلی ایجاد شود تا ابتدا زنجیره تولید گندله سازی و سپس آهن اسفنجی و بعد از آن فولاد فراهم شود.

به گزارش خبرگزاري تسنيم وی از واگذاری معادن ۲ و ۴ گل گهر به بخش خصوصی خبر داد و گفت : شرکت‌های متخصص اهن و فولاد می‌توانند در مزایده آن شرکت کنند و امروز برای یک جهاد اسلامی در بخش توسعه آماده می‌شویم تا با روند مشخصی، موتور محرکه بخش صنعتی و معدنی کشور فعال شود.

نعمت زاده بیان کرد: زیربنای بخش صنعت و معدن کشور تولید فولاد است و امروز باید با افزایش این زنجیره راندمان تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و در نهایت فولاد شکل بگیرد که این مسئله مورد حمایت اساسی دولت است و در بحث خام فروشی نیز یکی از محدودیت‌ها کمبود صنعت گندله سازی است که باید به طور جدی کمک کرد تا این صنعت فعال شود.

وی افزود: به دنبال ذخائر جدید هم هستیم و سازمان زمین شناسی این کار را دنبال می‌کند که استان‌های کرمان، خراسان رضوی و یزد رتبه خوبی در زمینه اکتشاف معادن دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: یک هزارو سیصد میلیون تن ذخیره سنگ آهن گل گهر است که حدود دوسوم این معادن در زیر زمین هستند که مطالعات بهره برداری آنها اغاز شده است.

وی تصریح کرد: امروز معادن ۵ و ۶ برای شرکت‌های وابسته به فولاد به مزایده می‌رود و معدن ۲ و ۴ هم  از طریق مزایده واگذار می‌شود.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: ۴۵ در صد مجموعه فولاد فعال و معادن وابسته در استان کرمان قرار دارد که عمده آن در منطقه سیرجان و بقیه آن در یزد و خراسان رضوی است.

وی افزود: صنعت فولاد یکی از صنایع مهم است و باید زنجیره تولید این محصول با افزلیش کنتسانتره و کارخانه‌های گندله و آهن اسفنجی تکمیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمبود آب در حوزه صنایع استان کرمان خاطرنشان کرد : با انتقال آب از خلیج فارس این مشکل حل می‌شود و با نصب اب شیرین کن‌ها و لوله گذاری، منابع مالی طرح نیز تامین می‌شود.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: با خام فروشی مخالفیم و به دنبال صنایع تبدیلی و اجرای مراحل کنتسانتره، گندله و آهن اسفنجی و تولید فولاد در سیرجان و استان کرمان هستیم.

بیش از ۴۰ درصد صنایع کشور با رکود مواجه هستند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از کارخانه آلومینیوم هزار و لاوان تابلو کرمان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه واگذاری معادن بزرگ سنگ آهن کشور از طریق مزایده تا دو ماه آینده آغاز می‌شود،گفت: متاسفانه بیش از ۴۰درصد صنایع کشور به دلایل مختلف از قبیل بی‌تدبیری، رکود و تحریم با رکود مواجه هستند.

محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه طبق قانون واگذاری معادن بزرگ باید از طریق مزایده انجام شود، اظهار کرد: روند کند واگذاری برخی معادن به سرمایه‌گذاران را از طریق مزایده معادن سرعت خواهیم بخشید.

وی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم ذخایر معدنی کشور بی‌مصرف و راکد بماند، گفت: به طور مرتب پروانه‌هایی که از گذشته در حوزه معادن گرفته شده، بررسی  و به افراد برای فعالیت معدن مهلت داده می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر سرمایه‌گذاران یا مالکان پروانه‌های اکتشافی و بهره‌برداری، امکان رونق و تولید را نداشته باشند، پروانه کار آنها و یا معدن‌شان واگذار می‌شود.

نعمت‌زاده از برگزاری مزایده واگذاری چند معدن بزرگ استان کرمان در خردادماه خبر داد و تصریح کرد: ۱۲روز دیگر با برگزاری مزایده، معادن نیمه راکد و یا تعطیل استان کرمان را از طریق مزایده احیا می‌کنیم.

وی بیان کرد: استان کرمان مملو از معادن است و نیمی از ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات ناشی از دولتی شدن معادن در گذشته، افزود: معادن بسیار توانمندی در گذشته داشتیم که تاکید دولت این بوده که با توجه به اینکه معادن انفال محسوب شده‌اند، بهتر است در اختیار بخش دولتی باشند.

نعمت‌زاده اظهارکرد: پروانه‌های اکتشاف معادنی چون گل گهر در گذشته به نام سازمان‌های دولتی نظیر ایمیدرو صادر ‌شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به اصل ۴۴ و خصوصی سازی، سیاست‌گذاری بر واگذاری معادن به بخش خصوصی آغاز شده و بخش زیادی از معادن سنگ آهن کشور به زودی از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت سه تا چهار گروه بزرگ بخش خصوصی در حوزه معادن، افزود: مشکلات ما تنها در حوزه معادن نیست، بلکه به صنایعی نظیر لاوان تابلو که خوشبختانه ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و جمعیت جوان زیادی را مشغول به کار کرده است، باید توجه شود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه کسانی که در گذشته سرمایه‌هایی داشته و آن را به هر دلیل در امور غیر تولیدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید به حوزه سرمایه‌گذاری برگردند، گفت: رشته‌های صنعتی بسیار زیادی داریم که مرتبط با حوزه معادن در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: این صنایع تحت نام صنایع معدنی در زیرمجموعه صنایع بزرگی نظیر فولاد و مس در حال فعالیت هستند و می‌توانند حجم زیادی از تولید و صادرات محصول را به خود اختصاص دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اظهار رضایت از عملکرد شرکت لاوان تابلو کرمان که در صادرات کابل برق و سیم‌های برق سهم زیادی داشته است، گفت: این گونه صنایع باید تقویت شوند.

نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی درباره کمک وزارت به آن دسته از صنایعی که با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، افزود: متاسفانه بیش از  ۴۰درصد صنایع کشور به دلایل مختلف اعم از بی‌تدبیری، رکود و تحریم با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

وی تصریح کرد: ممکن است ظاهرا نبود سرمایه در گردش را مطرح کنند، در حالی که همه مشکلات صنعت با سرمایه حل نمی‌شود، بلکه به نظر بنده با مدیریت خوب برطرف می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت کشور از ابتدای سال با رشد خوبی روبرو بوده است، افزود: هم‌اینک صنایع از وضعیت رشد منفی و سیر نزولی فاصله گرفته و به زودی شاهد ارتقا فعالیت‌ها در این حوزه هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره نحوه پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی با شرایط صنعتی فعلی کشور گفت: اقتصاد مقاومتی با تولید امکان پذیر است و باید با تدبیر و مقاومت به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

نعمت زاده خواهان بازگشت سرمایه‌گذاران به فعالیت‌های صنعتی ومعدنی کشور شد و گفت: باید سرمایه‌های قبلی به صنعت بازگردد و بانک‌ها نیز علی‌رغم محدودیتی که در منابع مالی خود دارند به سرمایه‌گذاری کمک کنند.

وی بیان کرد: همان گونه که رهبر انقلاب تاکید کردند تمام توجهات باید در تولید توجه به اصل افزایش بهره‌وری باشد و معظم له این مسئله را در تشریح ۲۴ اصل و سیاست اقتصاد مقاومتی بیان کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هم‌اینک تعداد زیادی از معادن در دست افراد فاقد صلاحیت فنی است، افزود: یک به یک معادنی که در دست افراد راکد مانده، بازپس‌گیری می‌شود.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: باید یک به یک پروانه‌های اکتشاف و حتی بهره‌برداری شده را در شرایطی  که راکد هستند، باطل کرده و از طریق مزایده به افراد سرمایه گذار ومتخصص واگذار شوند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: