مشاهده مطلب

      ۰۹ تیر ۱۳۹۲      ۰             2496      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در اکتشاف معادن تا پایان سال ۹۰ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نقل از گسترش صنعت، «وجیه الله جعفری» در همایشی که به مناسبت دهه تولید ملی و گرامیداشت روز صنعت و معدن برگزار شده بود، با بیان اینکه بخش خصوصی در سال ۸۰ تنها ۳۰ میلیارد ریال در بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده بود، افزود: با حمایت از بخش خصوصی و حذف برخی از قوانین دست و پا گیر برای ورود بخش خصوصی به حوزه اکتشاف، میزان مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه، رشد قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه تا ۲ هفته آینده مشکل تامین ماشین آلات معدنی حل خواهد شد افزود: سعی کردیم برای حل این مشکل، از تشریفات اداری کاسته شود و ماشین آلات دست کم تا ۱۰ سال ساخت و دست دوم نیز اجازه ورود به کشور را داشته باشد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تغییر سریع قوانین مربوط به واردات تجهیزات و ماشین آلات معدنی و در نتیجه ارائه مشوق‌ها و معافیت‌ها همچون قوانین مربوط به خطوط تولید صنایع، باعث می‌شود تا سرمایه گذاران بخش معدن از فرصت‌ها به طور مطلوب بهره ببرند.

جعفری ادامه داد: قوانین فعلی ورود ماشین آلات معدنی، چالش معدن محسوب می‌شود و ما این مشکل را برای توسعه روز افزون بخش معدن تا ۲ هفته آینده برطرف خواهیم کرد. وی با بیان اینکه در گذشته موضوع به مزایده گذاشتن اکتشاف معادن مطرح شده بود، گفت: یکی از بحث‌ها بعد از تشکیل کارگروه توسعه بخش معدن این بود که از توان بخش خصوصی در اکتشاف بیشتر استفاده کنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد، در ابتدای سال ۹۲ پهنه هایی را برای اکتشاف مطرح کنیم که این پهنه‌ها از طریق بخش خصوصی اکتشاف شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز پهنه بندی در بیشتر استانها و پایان آن تا دهم تیر خبر داد و افزود : در حال حاضر، در سطح مقیاس یک میلیونیوم کار زمین شناسی انجام گرفته است، همچنین عملیات زمین شناسی در سطح یک ۲۵۰ هزارم در ۹۵ درصد کشور انجام شده، اما در سطح یک ۲۵ هزارم کاری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین برای تهیه نقشه هایی برای ابعاد عملیاتی و انجام عملیات‌های ژئوفیزیک و ژئوشیمی در مطالعات پایه، نیاز به ورود بخش خصوصی داریم و امیدواریم درمدت سه سال، مطالعات پایه و اکتشاف عمومی در کشور انجام شود. جعفری با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه بخش معدن، تصریح کرد: دولت، کارگروه توسعه بخش معدن را تشکیل داد و به دنبال آن، ستاد اجرایی با مسوولیت استاندار و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور تشکیل شد که در سه ماه امسال نزدیک به ۱۳ جلسه آن با حضور رئیس جمهور صورت گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این جلسات تصمیمات مناسبی در حوزه معدن و به‌خصوص در پشتیبانی از حوزه معادن گرفته شد.

جعفری با اشاره به اختصاص تسهیلات ریالی و ارزی به طرح‌های معدنی استانی، گفت: یکی از این مصوبات، موضوع در اختیار گذاشتن تسهیلات مالی از محل صندوق توسعه ملی به‌ خصوص تسهیلات ریالی به این بخش بود که در بخش ریالی تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان مصوبه داده شده است.

وی افزود: این تسهیلات برای تخصیص ریال به بخش اکتشاف، استخراج، فرآوری، تجهیز، نوسازی و بهره‌برداری استفاده می‌شود. در بخش ارزی هم محدودیتی نداریم و اگر بتوانیم در صنایع معدنی از آن استفاده می‌کنیم.
جعفری با بیان اینکه این حرکت باعث افزایش پشتیبانی از بخش معدن در استان‌ها شد، گفت: ستادها در استان‌ها به صورت واحد عمل کردند و با ورود استاندار، مشکلات بین دستگاهی کمتر شد؛ هرچند که در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون اصلاح معادن نیز پنجره واحد دیده شده بود، اما با تشکیل این کارگروه نه تنها شاهد همکاری دیگر دستگاه‌ها با این امر بودیم، بلکه در طول این مدت جزو برنامه‌های ستادی نیز قرار گرفت.

 برچسب ها :

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: