مشاهده مطلب

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵      ۰             6566      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

راه اقتصاد مقاومتی از معدن می‌گذرد

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: راه اقتصاد مقاومتی، از توسعه بخش معدن و صنایع معدنی می‌گذرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: بخش معدن با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال فراوان و تاثیرگذار در رفع بیکاری به عنوان یکی از معضلات کشور، جایگاه مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد و شاید بتوان گفت تبلور اقتصاد مقاومتی از معادن خواهد بود.

وی ادامه داد: هر واحد معدن ۳ واحد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و با در نظر گرفتن تنوع معدنی ایران و در صورت به‌کارگیری و استفاده دقیق و علمی از این ظرفیت، می‌توان گفت که معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارزآور در اقتصاد کشورمان است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه دولت در راستای کاهش خام‌فروشی مواد معدنی گام برداشته و سیاست‌هایی را در نظر دارد، گفت: این موضوع به معنای قطع کامل خام‌فروشی نبوده و باید قبول داشته باشیم که هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد. یکی از سیاست‌هایی که در این زمینه مطرح است موضوع تکمیل زنجیره تولید است چون اکنون نقیصه‌هایی در این زمینه وجود دارد و همین امر باعث خام‌فروشی خواهد بود.
وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها و طرح‌هایی که در دست اجرا قرار گرفته است در حوزه فولاد تا اواخر سال ۹۵ یا اوایل سال ۹۶ تقریبا خام‌فروشی به معنای صادرات سنگ‌آهن نباید داشته باشیم. این بحث به معنی صفر شدن بحث صادرات سنگ‌آهن نیست چون در مواردی مصلحت ایجاب می‌کند صادرات به صورت سنگ‌آهن صورت پذیرد، اما آنچه امروز می‌بینیم قطعا تکرار نخواهد شد و همین امر به عنوان موفقیت است. پس با توجه به مصالح و سیاست‌های دولت در برخی سنگ‌های آهنی ممکن است صادرات داشته باشیم.
کرباسیان با اشاره به اینکه اکنون با داشتن حدود ۷۰ ماده معدنی در کشور جزو ۱۵ کشور معدنی دنیا هستیم، تصریح کرد: این در حالی است که اگر تمام طرح‌های اکتشافی و تحقیقاتی در دست اقدام، به پایان برسند می‌توانیم جزو ۱۰ کشور برتر در بخش معادن باشیم.
وی ادامه داد: براساس آمار موجود، رشد بخش معدن ۶ درصد است و این رشد اگرچه نسبت به بسیاری از صنایع کشورمان بهتر است، اما نمی‌توان آن را برای بخش معدن کافی دانست و باید در راستای اقتصاد مقاومتی، برای اهداف بالاتر برنامه‌ریزی کنیم. به‌طور کلی، در بخش معدن یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم که می‌توان در برنامه ششم یک‌بار برای همیشه این معضل را برطرف کرد تا مشکلات موجود در بخش‌های اکتشاف و زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه معدن مرتفع شوند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: