مشاهده مطلب

      ۱۱ تیر ۱۳۹۳      ۰             4650      اخبار اصلی, روابط عمومی, مجتمع   Print This Post Print This Post
با برپايي نمايشگاهي از توانمندي هاي معدني استان يزد؛

دوازدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن برگزار شد

دوازدهمین اجلاس هیات مدیره نظام مهندسی معدن ایران با حضور اعضای هیات مدیره نظام مهندسی معدن،«جعفر سرقینی»معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «داریوش اسماعیلی» رئیس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی و« هرمز ناصرنیا» رئیس نظام مهندسی معدن کشور به میزبانی سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران، دوازدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در حالی در یزد برگزار شد که این تشکل، میزبان مهمانانی از مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ،شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و فعالان بخش خصوصی بود.

یزد؛ استان صنعتی و معدنی خودکفا، بدون تکیه بر دولت

بنا به این گزارش، این مراسم با خوش آمدگویی محمدرضا کارگران رییس نظام مهندسی معدن استان یزد آغاز شد و درادامه مهمانان شنونده ی سخنان محمدمهدی زارع رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد بودند.

زارع با اعلام اینکه در استان یزد هیچ یک از واحدهای صنعتی و معدنی وابسته به دولت نیستند، بیان کرد: ۳۴۰۰ فعال صنایع معدنی دراین استان حضوردارند که رتبه اول کشوری درحوزه کاشی و سرامیک و استخراج سنگ آهن از جمله افتخارات آنان است.

وی درگوشه ای دیگر از سخنان خود با انتقاد از به روز نبودن تکنولوژی و فناوری های مورداستفاده در صنایع معدنی کشوربه خصوص معادن زیززمینی، خاطرنشان کرد: نظام مهندسی معدن می تواند به عنوان اولین تشکل پیش قدم در به روز سازی تکنولوژی در معادن واردعمل شود.

درادامه، رییس سازمان نظام مهندسی معدن، به صورت رسمی دوازدهمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی معدن را آغاز کرد.به گفته ی هرمز ناصرنیا، بخش معدن مانند ریشه ای است که هرچند ممکن است کوچک باشد، اما نبود آن ضربه ی جبران ناپذیری بر پیکره کشور وارد خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه معادن جزو منبع تجدیدناپذیر طبیعت هستند که ازبین رفتنشان صدمات زیادی خواهد زد، ادامه داد: برای جلوگیری از این امر، سازمان نظام مهندسی معادن می تواند به عنوان ناظر بر استخراج از معادن وارد عمل شود.

ناصرنیا درپایان سخنان خود، حضور نظام مهندسی معدن را در سه وجه ارایه طرح های کاربردی، ابعاد اجرایی و ایمنی موفق اعلام کرد.

یزد، کم آب ولی پرتوان

سیدمحمدمیرمحمدی استاندار یزد با اشاره به اینکه این استان، همواره با کمبود آب مواجه بوده، اما از لحاظ معدنی در رتبه ی بالای کشوری قرارگرفته است، ذخایر احتمالی این استان را ۵ میلیاردتن بیان کرد و تاکید کرد: با توجه به این پتانسیل بالا، امیدواریم سرمایه گذاری بیشتری دراین استان داشته باشیم.

میرمحمدی گفت: برگزاری این همایش توسط سازمان نظام مهندسی معدن در محیط دانشگاهی، نوید بخش این است که معدنکاران و دانشگاهیان میتوانند با کمک هم، چرخه ی بهره برداری را کامل کرده و از ذخایر بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

ادغام وزارتخانه ها؛ معدن را به حاشیه کشانده است.

داریوش اسماعیلی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن کشور، سخران بعدی این همایش بود.

وی با اشاره به اینکه خود را در این جلسه، بیشتر عضو نظام مهندسی معدن می داند تا نماینده مجلس، بیان کرد: امروزه مهمترین مساله کشور، ابلاغیه مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی است و باید بدانیم نقش معدن دراین ابلاغیه کجاست و اگر بنا باشد روزی از درآمدهای نفت رهاشویم، مهمترین منبع درآمدی جایگزین، معدن است.

اسماعیلی ادامه داد: روح این ابلاغیه، اتکا به تولید داخل، خودباوری و استفاده از بخش خصوصی است و مجموعه نظام مهندسی معدن به عنوان بازوی توانمند فنی معدنکاران باید راهکارهای خود برای رسیدن به این مهم را بیان کند.

وی درادامه با انتقاد ازین که نظام مهندسی معدن برخلاف نظام های مهندسی دیگر، به هیچ عنوان در جایگاه خود قرارندارد، تاکیدکرد: می بایست در این اجلاس ها راهکارهایی جهت رسیدن به این اهداف درنظرگرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، از به حاشیه رفتن معدن در ادغام های پی در پی وزارت خانه ها پرداخت و تصریح کرد: درگذشته، معدن وزارت خانه ای جداگانه داشت که با ادغام در صنعت به حاشیه رفت؛ درسال اخیر نیز با ادغام وزارت صنایع و معادن با بازرگانی، هردو مبحث صنعت و معدن به حاشیه کشیده شدند.

ورودی دانشجو در رشته معدن بالاست!

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان آخرین سخنران این اجلاس بود، تا تکمیل کننده ی مباحث دیگران باشد.

ضرورت تجمیع معادن کوچک مقیاس و تبدیل آنها به معادن بزرگ مقیاس در شهرهای کوچک کشور جهت کاهش تخریب محیط زیست و پررنگ تر شدن نقش نظام مهندسی معدن، از اولین دغدغه های جعفر سرقینی بود که در این جلسه به آن اشاره کرد.

وی پذیرش بی رویه دانشجوی معدن دردانشگاهها را یکی دیگر از دلایل افت نقش نظام مهندسی معدن برشمرد و به این پذیرش غیراصولی انتقاد کرد.

وی با اعلام اینکه وزارت خانه ی متبوعش آماده است هرگونه اختیاری که مدنظر کارشناسان هست را به سازمان نظام مهندسی معدن تفویض کند، قول مساعدت داد تا ازین پس نقش نظام مهندسی در طرح های معدنی پررنگ تر شود.

سرقینی همچنین حمایت کامل و تمام قد خود را از جلوگیری خام فروشی مواد معدنی بیان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دردولت دهم، بازسازی آیین نامه اجرایی معادن، پیگیری جهت معافیت های مالیاتی، شفاف سازی قوانین معدنی و اجرای حقوق دولتی را از مهمترین فعالیت های این دولت در بخش معدن دانست.

همچنین در کنار این مراسم نمایشگاهی با عنوان توانمندی های معدنی استان یزد برگزار شد که در این نمایشگاه مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران با برپایی غرفه، عملکرد و توانایی های خود را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشت.

 

[slideshow_deploy id=’4649′]

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: