مشاهده مطلب

      ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴      ۰             5286      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بر اساس گزارش منتشر شده در مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۹۲، نشان می دهد که طی این مدت تعداد معادن در حال بهره برداری با ۱۲۹ مورد افزایش (۲٫۴ درصد) نسبت به سال ۹۱، به ۵۴۴۵ مورد رسیده است که از این میزان، ۳٫۱ درصد معادن در اختیار بخش «عمومی» و بقیه در اختیار بخش «خصوصی» بوده است.

ارزش سرمایه گذاری در معادن در حال بهره برداری طی سال ۹۲، ۱۲۹۸۰ میلیارد ریال بوده که از این مقدار، ۳۴٫۴ درصد توسط بخش عمومی و ۶۵٫۶ درصد توسط بخش خصوصی بوده است. در این میان، معادن سنگ آهن، مس و تزئینی به ترتیب با ۶۱۲۳، ۲۲۴۸ و ۱۱۸۷ میلیارد ریال بالاترین سرمایه گذاری را داشته اند. همچنین، در بین استان ها، کرمان، یزد و خراسان جنوبی به ترتیب با ۴۶۸۰، ۱۷۸۰ و ۱۳۳۰ میلیارد ریال بیشترین سرمایه گذاری سالانه را داشته اند.

نتایج آخرین آمارگیری معادن در حال بهره برداری سال ۹۲ مرکز آمار ایران حاکیست تعداد شاغلان این بخش ۹۴ هزار و ۶۴۰ نفر بوده که در مقایسه با آمار سال ۹۱ (۸۴ هزار و ۹۲۲ نفر)، ۱۱٫۴ درصد افزایش نشان می دهد. از این رقم، ۲۲ هزار و ۸۰۸ نفر «کارگر ساده»، ۲۶ هزار و ۲۵۸ نفر «کارگر ماهر»، ۳ هزار و ۹۰۴ نفر تکنسین، ۵ هزار و ۱۴۶ نفر مهندس، ۱۵ هزار و ۵۷۹ نفر شاغل امور حمل و نقل و ۲۰ هزار و ۹۴۶ نفر در بخش اداری و مالی فعال بوده اند.
افزون بر این، نتایج آمار یاد شده نشان می دهد که میزان تولید ماده معدنی در سال ۹۲ به ۳۵۵ هزار و ۸۴۸ تن رسید و ارزش کل این میزان تولید، ۱۲۶ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با ارزش کل تولید سال۹۱ (۱۰۱ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال)، ۲۵٫۲ درصد رشد نشان می دهد. طی سال ۹۲، در بین فعالیت معادن مختلف، معادن سنگ آهن، مس و تزئینی به ترتیب با ۷۳۷۵۹، ۱۹۰۳۸ و ۷۹۲۸ میلیارد ریال بالاترین ارزش تولید سالانه را داشته اند.
ارزش افزوده معادن در حال بهره برداری کشور نیز در سال ۹۲ حدود ۹۳ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۱ (۷۹ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال)، ۱۸ درصد افزایش داشته است.
همچنین، بهره وری نیروی کار در سال ۹۲ با رشد ۵٫۹ درصدی، از ۹۳۲ میلیون ریال در سال ۹۱ به ۹۸۷ میلیون ریال طی سال ۹۲ رسید.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: