مشاهده مطلب

      ۲۵ آذر ۱۳۹۱      ۰             1092      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
به بهانه سرمايه گذاري در کارخانه کنسانتره !!

تصرف غیرقانونی معدن سنگ آهن ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولتی

رئيس اسبق ايميدرو گفت هيچگونه قراردادي مبني بر واگذاري معدن گل گهر ۳ مبادله نشده است.

به گزارش روابط عمومي شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران؛ حسن پلارک (رياست اسبق ايميدرو) در رابطه با نحوه واگذاري معدن گل گهر ۳ گفت: در اواخر سال ۱۳۸۹ طرحي به نام طرح فراز با هدف توليد ۵۴ ميليون تن فولاد وارد مرحله اجرا گرديد. براي اجراي اين طرح نياز به جذب سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي بود لذا به منظور جذب سرمايه هاي بخش خصوصي در طرحهاي فولادي از سرمايه گذاران جهت حضور در اين طرحها دعوت بعمل آمد. يکي از اين شرکتهاي سرمايه گذاري، شرکت گهر زمين بود که از شرکت هاي اقماري شرکت سرمايه گذاري اميد مي باشد. اين شرکت با پشتوانه و ضمانت بانک سپه با ايميدرو وارد مذاکره شد.

در اين خصوص بين ايميدرو و شرکت گهر زمين تفاهم نامه اي به امضاء رسيد که بعداً به قراردادي تبديل شد که هيچ وقت ابلاغ نشد لذا به چند بند آن که حائز اهميت است اشاره مي نمايم:

۱- سرمايه گذار (شرکت گهر زمين) حداکثر ۳ ماه از زمان امضاء قرارداد فرصت دارد کار احداث کارخانه را در محل تعيين شده شروع نمايد در غير اينصورت اين قرارداد عملاً باطل است.

۲- ايميدرو متعهد گرديد در صورت اتمام سرمايه گذاري و تکميل کارخانه توسط شرکت گهر زمين در موعد مقرر، خاک مورد نياز کارخانه را تأمين نمايد. در اين خصوص ايميدرو مخير گرديد از شرکت گهر زمين و يا ديگر پيمانکاران بعنوان پيمانکار استخراج معدن استفاده نمايد. (اين بند قرارداد عملاً بايستي در سال ۹۳ مشخص و ابلاغ گردد)

۳- قيمت سنگ آهن تحويلي به شرکت گهر زمين معادل ۷% شمش فولاد تعيين گرديد.

۴- ايميدرو متعهد گرديد به مدت ۲۵ سال سنگ آهن مورد نياز شرکت گهر زمين را تأمين نمايد.

پلارک گفت: دقيقاً دو ماه بعد از امضاء اين تفاهم نامه و در حالي که مراحل تهيه و تنظيم قرارداد در حال انجام بود به بنده اطلاع دادند که شرکت سرمايه گذاري اميد با ارسال ماشين آلات معدني به معدن گل گهر ۳ ، درحال استخراج از معدن مي باشد. هر چند باور اين موضوع سخت بود ولي با اين حال با مديرعامل وقت شرکت معدني و صنعتي گل گهر۱ که از سرمايه گذاران آن شرکت نيز مي باشد تماس گرفته و موضوع را سئوال نمودم. ايشان ورود به معدن را تائيد کردند. از ايشان سئوال کردم طبق چه حکمي شما به معدن وارد شده ايد که ايشان در جواب گفتند بر اساس تفاهم نامه امضاء شده، اين کار انجام شده است:

من از اين موضوع بسيار ناراحت شدم چرا که در تفاهم نامه هيچ اشاره اي به واگذاري و تحويل معدن نشده بود لذا به ايشان گفتم تفاهم نامه در کار دولتي جنبه حقوقي ندارد و تا زماني که قرارداد تنظيم، مبادله و ابلاغ نشود شما حق ورود به معدن را نداريد. دقيقاً يادم هست که در همان تماس تلفني به مديرعامل مربوطه گفتم ظرف ۲۴ ساعت معدن گل گهر ۳ را تخليه و تحويل دهيد که ايشان نيز اينکار را انجام و معدن را تخليه نمودند.

حسن پلارک ادامه داد: قرار بود اين تفاهم نامه بعد از انجام تشريفات قانوني در قالب قرارداد تنظيم و در همايشي که تحت عنوان طرح فراز در سالن همايشهاي صدا و سيما برگزار مي گردد بين مديران عامل بانک و ايميدرو و در حضور رئيس جمهور مبادله گردد.

ولي اين قرارداد هيچگاه مبادله نگرديد . چرا که قبل از اين همايش اينجانب از رياست ايميدرو رفتم و بعد از من نيز نه همايشي برگزار گرديد و نه قراردادي مبادله گرديد. مضاف بر اينکه با خروج من از ايميدرو اين طرح به بهانه تناقض با طرح جامع فولاد منتفي گرديد. منتها شرکت گهر زمين از اين خلاء مديريتي در ايميدرو استفاده نمود و مجدداً معدن گل گهر ۳ را تصرف نمود.

وي گفت من اذعان مي کنم اگر بر اساس همان مفاد تفاهم نامه قضاوت شود عملاً اين تفاهم نامه باطل است و ارزش قانوني ندارد. و چنانچه ارزشي هم داشته باشد تعهد سرمايه گذاري مي باشد زيرا اصل تفاهم نامه و قرارداد با موضوع سرمايه گذاري در حوزه گل گهر مي باشد نه تحويل معدن شماره ۳، فلذا تصرف معدن گل گهر ۳ بر اساس آنچه اينجانب امضاء نموده ام قابل قبول نمي باشد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: