مشاهده مطلب

      ۰۱ دی ۱۳۹۴      ۰             5930      اخبار اصلی, مجتمع   Print This Post Print This Post
دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی ایران

ایمیدرو ۷۷۰ میلیارد ریال برای طرح های زیست محیطی صرف کرده است

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو گفت: ایمیدرو طی 2 سال گذشته، 770 میلیارد ریال برای طرح های زیست محیطی صرف کرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد کاظم نوری در «دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی ایران» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: از ۲ سال گذشته و با تاکید رئیس هیات عامل ایمیدرو بر مسائلHSE  (ایمنی، بهداشت و محیط زیست)، الزامات این حوزه همراه با استراتژی ها و اهداف سازمان را در قالب بخشنامه به شرکت ها و واحدهای تابعه ابلاغ کردیم.
وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته، آمار حوادث سال ۹۳ و شش ماهه نخست سال ۹۴ شرکت ها، مجتمع ها و واحدهای تابعه در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافت. همچنین، کمترین ضریب تکرار حوادث از سال ۸۲ تا ۹۳ مربوط به سال ۹۳ به میزان ۱٫۸۶ بوده است.  این ضریب  در سال۹۲ به میزان ۳٫۱۳ (کمترین عدد نسبت به سال های قبل از خود) و ضریب تکرار ۱۲ ساله حوادث ۵٫۵۹ ثبت شده است که این روند کاهشی در نیمه نخست سال ۹۴ نیز ادامه داشته است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی ۲ سال اخیر در این حوزه گفت: در بخش آموزش، سه اقدام شامل «آموزش ۸۰ نفر از مدیران HSE  و کارشناسان محیط زیست واحدهای تابعه»، «برگزاری دوره آموزشی سامانه پایش برخط و مداوم در صنایع آلاینده محیط زیست برای ۵۰ نفر» و نیز «برگزاری دوره ۶ ماهه آموزشی ارتقای سطح دانش و مهارت کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای ۳۰ نفر از مدیران» صورت گرفته است.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده، ترجمه و چاپ کتاب های درباره الزامات مدیریت محیط زیست، بهداشت و ایمنی در پروژه های «ذوب و پالایش فلزات اساسی»، «صنعت فولاد» و «معدن و معدن کاری» بر اساس راهنمای بانک جهانی و همچنین، شناسایی و کمی سازی انتشار دیوکسین و فوران در معادن و صنایع معدنی است. همچنین ۲ پروژه مطالعاتی مشتمل بر «مطالعات آلاینده های آلی پایدار» و «مطالعات پایش و ممیزی محیط زیستی و عوامل محیط زیستی و تهیه بانک اطلاعاتی نرم افزار محیط زیستی و آنالیزهای مربوطه در معادن و صنایع معدنی» در حال اجراست.
—    نوری به پروژه های انجام شده طی ۲ سال اخیر اشاره کرد و گفت: احداث شبکه جمع آوری، تصفیه خانه و انتقال فاضلاب انسانی مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران، بهینه سازی و تخلیه لجن های فرآیندی حوضچه های ترسیب شرکت زغال سنگ البرز مرکزی به منظور بازچرخانی آب به خط تولید با کیفیت و کمیت بالا و نیز احداث شبکه جمع آوری، تصفیه خانه و انتقال فاضلاب انسانی معدن سنگ آهن میشدوان از جمله این اقدامات است.
—    وی افزود: طی سال های ۹۳ و ۹۴، مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح های توسعه ای شامل معدن سنگ آهن آنومالی شمالی چاه گز (فلات مرکزی ایران)، طلای کوه دم، احداث بندر پارسیان، استحصال شورابه های ترود، زغالسنگ پروده شرقی، پترولیوم کک، زغالسنگ کردآباد، گندله سازی کنسانتره و سد باطله سنگان، منطقه ویژه اقتصادی کاشان و همچنین طلای گلوجه انجام شد. همچنین ۲ طرح تحقیقاتی درباره فناوری های نوین زیست محیطی شامل «مدل سازی و طراحی سیستم تصفیه غیرفعال زهاب کارخانه سرب و روی انگوران» و «کاربرد مدل بهینه سازی برای ارزیابی و تحلیل توسعه صنعت فولاد با توجه به محدودیت های آب و انرژی در کشور در سال ۹۳» صورت گرفته است.
—    مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو با بیان اینکه اکنون شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، آلومینیوم المهدی و آلومینیوم اراک (ایرالکو) به سامانه پایش برخط و مداوم مجهز هستند، تصریح کرد: مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند در حال ساخت تجهیزات این سامانه است و شرکت آلومینای ایران با شرکت خدمات دهنده قرارداد نصب منعقد کرده و  منطقه ویژه خلیج فارس نیز این سامانه را در حال اجرا دارد.
—    وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته درباره پیاده سازی نظام مدیریت سبز در ساختمان ستاد مررکزی ایمیدرو، صرفه جویی قابل توجهی در زمینه آب، برق و گاز حاصل شد که اجرای این الگو در سطح کلان می تواند صرفه جویی عظیمی را برای بخش انرژی ایجاد کند.
—    نوری با اشاره به اینکه ایمیدرو، حمایت از همایش ها و پایان نامه های دانشجویی مرتبط را به عنوان یکی دیگر از برنامه های خود برای ارتقای ایمنی، بهداشت و محیط زیست طی ۲ سال اخیر مدنظر داشته است، گفت: این سازمان طی ۲ سال اخیر، از ۳ همایش (نخستین اجلاس حامیان محیط زیست با رویکرد نقش HSE، نخستین کنفرانس مهندسی معدن، فرآوری معدنی، متالورژی و محیط زیست  وسومین کنفرانس بین المللی ایتک، رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی) و همچنین از ۶ پایان نامه دانشجویی حمایت مالی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویانی که پروژه ها و پایان نامه های مرتبط با HSE  دارند می توانند از امکانات مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واقع در کرج استفاده کنند.
همچنین در مراسم افتتاح دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی در سال ۹۴ ، تعداد ۱۰ دستگاه آمبولانس مجهز و استاندارد به ارزش ۲٫۵ میلیارد تومان اهداء شد.
براساس این گزارش، در این همایش به صورت نمادین اسناد و مدارک پنج دستگاه آمبولانس از آمبولانس های مورد اشاره به مدیران مجتمع های سنگ آهن سنگان، جلال آباد،  فلات مرکزی ایران، سیرجان و طلای زرشوران تحویل شد.
در این مراسم همچنین به سه نفر از مدیران و کارشناسانی که دوره های آموزشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست را با موفقیت طی کرده بودند، لوح تقدیر اعطا شد.
این گزارش می افزاید، نفرات برتر دوره های آموزشی که توسط ایمیدرو در ۷ استان کشور برگزار شد، به ترتیب علی آخوند سلمانی مدیر HSE شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال رتبه اول ، محمدعلی کیانی قومنجان کارشناس  HSE طرح فولاد قائنات رتبه دوم و حسین فلاح کارشناس HSE مجتمع فسفات اسفوردی رتبه سوم را کسب کردند.
یادآور می شود: ایمیدرو همچنین برای ارتقاء ایمنی در معادن زغالسنگ ۴۰۰ دستگاه “گاز سنج ” را از کشورهای پیشرفته جهت توزیع در تمام معادن زغالسنگ به ویژه معادن بخش خصوصی وارد کرده است که در مراسم امروز سه دستگاه از آن به صورت نمادین به نمایندگان شرکت های معدنی تحویل شد.
دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی که روز سه شنبه اول دی ماه ۹۴ در سالن اجتماعات ایمیدرو افتتاح شد، تا روز چهارشنبه به کار خود ادامه می دهد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: