مشاهده مطلب

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵      ۰             7414      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
هاشمی رفسنجانی:

ایمیدرو نیازهای جذب سرمایه خارجی را به مجمع ارائه دهد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایمیدرو نکات مورد نیاز برای تسهیل ورود سرمایه گذاری خارجی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با تاکید بر این مطلب اظهار داشت: از آقای کرباسیان خواستم آن نکاتی که در جلسات با شرکت های خارجی برای رفع محدودیت ها و تسهیل شرایط جذب سرمایه خارجی مطرح می شود را به مجمع ارایه دهد تا بررسی روی آن ها انجام شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه میدان حضور در بخش معدن ایران برای سرمایه گذاران خارجی باز است، گفت: مطالعات زیادی در داخل و خارج صورت گرفته و این نکته حاصل شده است که ایران جزو کشورهای معدن دار دنیاست و کلکسیونی از معادن را در اختیار دارد که خیلی از آن کشف نشده و برخی از آنهایی هم که کشف شده فعال نشده و بالاتر از آن صنایعی مورد نیاز است که بهره وری از معادن عملی کند.

وی ادامه داد: شرکت های داخلی و خارجی و دولت های خارجی که مایل باشند در این میدان وسیع یک میلیون ۶۰۰ هزار کیلومتر مربعی با ما در بخش معدن همکاری کنند، میدان باز است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه محدودیت های توسعه روابط با دیگر کشورها برداشته شده گفت: اصول و سیاست های کلی که به امضای رهبری رسیده، محور زندگی ماست و قابل تغییر نیست که از جمله بندهای این اصول، دستیابی به فناوری های نوین، ارتقای سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین شناسی بنیادی، اقتصادی، محیطی دریایی برای بهره برداری مناسب از ذخایر معدنی است.

میدان همکاری باز است

وی ادامه داد: ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی و اولویت دادن به مواد معدنی و فرآوری آن ها، از دیگر بندهای مورد نظر است. اکنون میدان باز است تا سهم خود را در تولید ناخالص ملی به حد مطلوب برسانیم. هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: جلوی صدور مواد معدنی را نگرفتیم اما اولویت را به فرآوری دادیم و در این باره باید اذعان کرد که برای شرکت های خارجی، فرآوری در ایران بسیار ارزان تر از جاهای دیگر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به امکانات موجود کشور برای توسعه بخش معدن، تصریح کرد: در سراسر کشور گاز و برق به اندازه کافی داریم و سرمایه گذاران با اطمینان به این منابع تکیه کنند. همچنین، نیروی ارزان برای کشورهای پیشرفته، در ایران وجود دارد و مهمتر اینکه نیروهای تحصیلکرده جوان و پر انرژی داریم.

وی ادامه داد: نزدیکی به دریا، وجود بنادرمتعدد در وسعت بیش از ۲ هزار کیلومتر درجنوب و شمال کشور، فرودگاه ها، حمل و نقل آسان، انرژی، نزدیکی به بازارها و نیروگاه های برق، از جمله این مزیت ها هستند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اکنون در حال تکمیل کریدور شمال و جنوب هستیم تا مسیر مناسب حمل کالا و نیروی انسانی در نقاط مختلف کشور باشد.

وی ادامه داد: جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینه اکتشافات معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و مصرفی، تعیین اولویت مناطق دارای ظرفیت مواد معدنی و ایجاد زمینه های رشد منابع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها، عناصر کمیاب معدنی و تولید مواد پیشرفته از دیگر مواردی است که جمهوری اسلامی ایران در بخش معدن مشخص کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماده قطران به عنوان یکی از مواردی که کم استفاده شده اشاره کرد و گفت: قطران مربوط به صنایع مختلف از جمله فولاد است که ۵ هزار محصول از آن تولید می شود و زمینه خوبی برای سرمایه گذاری در داخل و خارج دارد و نیروهای ماهر برای آن جذب کرد.

هاشمی رفسنجانی درباره اولویت توسعه دانش بنیان در زمینه معدن گفت: طی ۲ سال اخیر ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد تاسیس شده که روی تحقیقات دانشجویان و استادان دانشگاه یا طرح های شرکت های این بخش کار می کند و پس از مرحله پایلوت، تجاری سازی می شود. در این زمینه، ۴۵۰ واحد دانشگاه آزاد در سراسر کشور فعالند و در کنار امکانات (زمین، برق، گاز و مشاور)، وام برای فعالیت های کوچک ارائه می شود.

وی درباره اکتشاف معادن اظهار داشت: توسعه اکتشاف در اولویت قرار دارد و از بخش خصوصی دعوت می کنیم به صورت مستقل یا با مشارک خارجی، در بخش معدن وارد فعالیت شوند.

هاشمی رسنجانی افزود: با توجه به سند چشم انداز، باید تا سال ۱۴۰۴ به مقام نخست منطقه در بخش معدن برسیم، هر چند از نظر مواد طبیعی این مقام را داریم و از نظر بهره وری، میدان برای دستیابی به این شاخص باز است.

وی تاکید کرد: درسیاست اصلی ما، خام فروشی در درجه دوم قرار دارد اما تعامل با بازارهای جهانی نیز برای ما مهم است.

به گقفته وی، موضوع حفاظت از محیط زیست با توجه به آموزه های دینی و تمدن کهن ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر برای حفظ محیط، همچون همه کشورها توافقنامه مربوطه را امضا کردیم و به آن متعهد شده ایم. علاوه بر این در مورد ریزگردها در نظر داریم که با سیستم بیولوژیک آن را تثبیت کنیم و این آلودگی را حذف کنیم.

منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو )

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: