مشاهده مطلب

      ۲۸ مهر ۱۳۹۴      ۰             5661      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

ایمیدرو زمینه های مشترک همکاری معدنی ایران و افغانستان را اعلام کرد

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: طی اعلام اولین فراخوان عمومی برای سرمایه گذاری در معدن طلای نیکوئیه، تا پایان امسال 10 تا 12 فراخوان عمومی دیگر در حوزه های معدنی مختلف از سوی ایمیدرو اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان در نخستین اجلاس سرمایه گذاری و تجارت بخش معادن و نفت  ایران و افغانستان گفت: ۱۲ هزار کیلومتر کار اکتشافی در حوزه سنگان انجام شده که کارهای ژئوفیزیک و اکتشافات مقدماتی آن به اتمام رسیده و نقاط امیدبخش آن نیز شناسایی شده است.
وی افزود: تا پایان امسال تعدادی از زون های منطقه سنگان نیز برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی به صورت فراخوان عمومی اعلام خواهد شد.
کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو فعالیت های اکتشافی در بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع را شروع کرده است، از آمادگی ایمیدرو برای انتقال تجارب به افغانستان خبر داد و گفت:  ایمیدرو می تواند از مرحله اکتشاف تا بهره برداری معادن با افغانستان همکاری کند و تجارب و تخصص خود را در اختیار افغانستان قرار دهد.
وی افزود: در حوزه سنگان رگه معدنی مشترک در داخل ایران و افغانستان وجود دارد و می توانیم در این حوزه با سرمایه گذاری مشترک ، در افغانستان کارخانه های گندله و کنسانتره احداث کنیم .
کرباسیان با بیان اینکه ایران می تواند در حوزه های مس، کرومیت و دیگر بخش های معدنی با افغانستان همکاری کند، ادامه داد: افغانستان برای  بازسازی نیازمند سیمان است که ایران می تواند در این زمینه به صورت گسترده همکاری داشته باشد و با توجه به نیاز این کشور به فولاد، پیشنهاد احداث یک کارخانه یک میلیون تنی فولاد در افغانستان را داریم که شرکت های معتبر ایرانی می توانند طرح های فولادی افغانستان را انجام دهند.
وی همچنین از فعالیت های اکتشافی ایمیدرو در امتداد خط مرزی دو کشور به پهنای ۲۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این کار موجب ایجاد اشتغال در نقاط مرزی و همچنین امنیت می شود که در اینجا هم می توانیم با افغانستان همکاری مشترک داشته باشیم.
کرباسیان بااشاره به بازدید وزیر معادن و نفت افغانستان و هیات همراه از مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران اظهار کرد: ایمیدرو آماده است آموزش نیروی انسانی افغانستان در معادن و صنایع معدنی را در ایران داشته باشد تا این نیروها جایگزین نیروهای خارجی در معادن افغانستان شوند.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور تصریح کرد: به جز معادن، ایران در همه حوزه ها از جمله تجارت و کشاورزی درهایش برای همکاری با افغانستان باز است و می تواند به این کشور کمک کند.
کرباسیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که اقتصاد کشور بر محوریت بخش خصوصی باشد، افزود: ایمیدرو آماده است در کنار بخش خصوصی و با بخش خصوصی و یا حتی به صورت مستقل در بخش معدن و صنایع معدنی با افغانستان همکاری کند.
وزیر معادن و نفت افغانستان نیز در این اجلاس از در حال بازنگری بودن قانون معادن این کشور خبر داد و گفت: از حضور سرمایه گذاران کشورهای همسایه به ویژه ایران در حوزه معادن کشورمان استقبال می کنیم.
داوود شاه صبا با توجه به اینکه محوریت اقتصاد افغانستان بر بخش خصوصی است، افزود: در مرحله نخست توجه ما بیشتر بر فعالیت در معادن کوچک و متوسط است و معتقدیم از این طریق می توانیم تجارب خود را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: افغانستان بر روی کمربند آهن و مس قرار دارد و علاوه بر این دارای معادن بزرگ طلا، مولیبدن، سرب و روی و … است و به دلیل داشتن انرژی فراوان نفت و گاز ، بخش خصوصی ایران می تواند در معادن ایران سرمایه گذاری کند.
شاه صبا از پیشنهادات ایمیدرو برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان استقبال کرد و گفت: از پیشنهادات ایران در همه زمینه ها بخصوص در حوزه آموزش  برای تربیت کارآموزان افغانستان حمایت می کنیم.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: