مشاهده مطلب

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵      ۰             6600      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
مدرس دانشگاه هلند:

ایران توان تولید فولادهای نوین با استحکام بالا را دارد

دوره آموزشی معرفی فولادهای نوین با استحکام و شکل پذیری بالا با حضور نمایندگانی از شرکت های فولادسازی کشور در ایمیدرو برگزار شد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر فریده سادات حاجی اکبری مدرس دانشگاه دلفت هلند (Delft) در خصوص برگزاری این دوره گفت: هدف از برگزاری این دوره آموزشی، آشنایی با انواع فولادهای نسل جدید که در صنعت خودروسازی (به عنوان مهمترین مصرف کننده فولاد) است

وی افزود: در این دوره آموزشی ، فولادهای نسل قدیم و جدید مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص امکان سنجی تولید فولادهای نسل سوم در ایران مواردی همچون تکنولوژی این نسل از فولادها و همچنین مزیت و منافع آن برای کشور مطرح شد.
حاجی اکبری ادامه داد: فولادهایی که اکنون در صنعت خودرو استفاده می شود را می توان به سه دسته تقسیم کرد یکی نسل اول که خواص خوب و قیمت پایینی دارند؛ دیگری نسل دوم که خواص فوق العاده خوب اما گران هستند اما نسل سوم که در این دوره مورد بررسی قرار گرفت، به لحاظ خواص نسبت به نسل اول کیفیت بالاتر و در مقایسه با نسل دوم قیمت کمتری دارند.
وی با بیان اینکه فولادهای نسل سوم هم سبک تر و هم محکم تر هستند، اضافه کرد: منظور از خواص، استحکام بالای آن است که می تواند به حفظ جان سرنشینان خودرو کمک کند ضمن اینکه شکل پذیری بهتری دارند و علاوه بر این سبب کاهش مصرف سوخت خودرو نیز می شوند.
مدرس دوره آموزشی «معرفی فولاد نوین» گفت: فولادهای نسل سوم اکنون که در شرکت هایی مانند تاتااستیل و نیپون استیل به صورت آزمایشگاهی و در شرکت آرسلور میتال در مقیاس صنعتی تولید می شود، در سال های پیش رو، ۱۰ تا ۲۰درصد از وزن خودرو را تشکیل می دهند. به گفته دکتر حاجی اکبری برخی از شرکت های بزرگ در نظر دارند این نوع فولادها را تا سال ۲۰۱۷ به صورت صنعتی وارد بازار کنند.
حاجی اکبری در پاسخ به این سوال که آیا توان تولید فولادهای نسل جدید در ایران وجود دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر ترکیب شیمیایی موجود در فولادهای نسل جدید در ایران موجود است و توانمندی تولید آن در کشور وجود دارد و تنها باید خط تولید آن در کشور ایجاد شود.
وی افزود: با توجه به اینکه تولید فولادهای نسل جدید اکنون حتی در کشورهای همسایه مانند ترکیه هم تولید نمی شود، تولید آن در ایران و رقابتی که ایران با سایر کشورها خواهد داشت، می تواند شروع خوبی باشد ضمن اینکه نه تنها برای خودروهای داخلی بلکه برای خودروهای کشورهای همسایه مورد نیاز است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۵۰ درصد وزن خودروها از این نوع فولاد استفاده شود ؛ از همین رو فولاد نسل، جدید هم در ایران و هم در خارج ایران کاربرد خواهد شد.
حاجی اکبری تصریح کرد: پیدایش نسل سوم فولاد مربوط به ایده ای بوده که سال ۲۰۰۳ توسط یک امریکایی مطرح کرد اما اکنون شرکت های فولادسازی در برخی کشورهای جهان تیم تحقیقاتی دارند و در این زمینه کار می کنند.
وی اظهار کرد : ترکیب شیمیایی و مواد اولیه فولادهای نسل جدید، در ایران وجود دارد ضمن اینکه تکنولوژی پیچیده ای هم ندارند؛ پس بنابر این فقط باید در خصوص نوع کوره ها مورد بررسی های لازم صورت گیرد.
حاجی اکبری ادامه داد: همچنین خرید تکنولوژی آن دور از دسترس نیست وشرکت های آلمانی، چینی از جمله سازندگان خط تولید این نوع فولادها هستند.
به گفته وی برخی از شرکت کنندگان در این دوره که از شرکت های مختلف فولادی ایران حضور داشتند، نیز توان خود را برای تولید فولادهای نسل سوم خوب ارزیابی کردند .
بر اساس این گزارش، ایمیدر در چارچوب برنامه استفاده از امکانات و فرصت های خارجی در بسط دانش فنی و انتقال تجارب مهندسی موفق خارجی با همکاری دانشگاه ها و شرکت های معتبر بین المللی، دوره آموزشی معرف فولادهای نوین با استحکام و شکل پذیری بالا را برگزار کرد.
فریده سادات حاجی اکبری مدرس دوره مذکور دارای دکتری مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی دلفت هلند است که در این دوره یکی از جدیدترین متدهای تولید نسل جدید فولادهای استحکام بالا ( کویینج و پارتشنینگ ) را معرفی کرد

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: