مشاهده مطلب

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳      ۰             4350      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومي ايميدرو، دكتر مهدي كرباسيان در نخستين همايش سالانه انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن گفت: فراخوان ايميدرو براي توليد پنج ميليون تن گندله و ۴/۲ ميليون تن كنسانتره در سنگان خواهد بود كه به صورت ۴۹ درصد و ۵۱ درصد با سرمايه گذاران بخش خصوصي مشاركت خواهد شد.

وي با بيان اينكه ايران در رده نهم توليدكنندگان سنگ آهن جهان قرار دارد، از اجرا نشدن طرح جامع فولاد در سال هاي گذشته انتقاد كرد و افزود: طرح جامع فولاد اكنون در حال به روز رساني است و تا شهريور ماه امسال نهايي خواهد شد.
كرباسيان ادامه داد: همچنين در سال هاي گذشته به اكتشاف معادن جديد در كشور توجهي نشد و اين در حالي است كه در حوزه معدن، بحث اكتشاف بايد يك موضوع اساسي تلقي شود.
وي اظهار داشت‌: با داشتن ۵/۲ ميليارد تن ذخيره قطعي ، در سال گذشته ۲۳ ميليون تن سنگ آهن  به خارج كشور صادر شد در حالي كه به دليل  اجرا نشدن طرح جامع فولاد و نبود توازن در تامين زنجيره آن ، در تامين كنسانتره و گندله مشكل داشتيم اما از اين پس ” برنامه ” جايگزين تصميم هاي موردي خواهد شد.
كرباسيان با انتقاد از صدور مجوزهاي بي رويه احداث كارخانه فولاد در گذشته گفت: در گذشته براي بيش از ۱۰۰ ميليون تن ظرفيت فولاد مجوز صادر شد ؛ بدون اينكه براي تامين  مواد اوليه آن فكري شود. در صورت داشتن برنامه مي توانيم به هدف سند چشم انداز براي ايجاد ظرفيت ۵۵ ميليون تن فولاد دست پيدا كنيم.
رييس هيات عامل ايميدرو در ادامه به برنامه هاي ايميدرو براي اكتشاف معادن اشاره كرد و اظهار داشت:  ايميدرو برنامه ۲۰۰ هزار كيلومترمربع اكتشاف را تعريف كرده كه اكنون عمليات اجرايي ۱۲ هزار كيلومتر مربع در سنگان آغاز شده و در سفر رييس جمهوري به سيستان و بلوچستان نيز براي ۴۸ هزار كيلومتر مربع برنامه ريزي و شروع شد.
كرباسيان با بيان اينكه ايميدرو رقيب بخش خصوصي نيست، افزود: با تسريع در اكتشافات مي توانيم به منابع جديد سنگ آهن دست پيدا كنيم و در اين زمينه ايميدرو آماده است تا با بخش خصوصي به صورت مشاركت و يا تضمين بهره برداري همكاري كند.
وي گفت : در سال هاي گذشته  به نام خصوصي سازي، اموال ايميدرو به سازمان هاي غيرتخصصي به عنوان رد ديون واگذار شد و از محل اين واگذاري ها به ايميدرو بازنگشت كه سبب ايجاد مشكل براي تامين بودجه ايميدرو در زمينه سرمايه گذاري هاي جديد شده است.
كرباسيان صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني  را يك صندوق حمايتي براي بخش معدن خواند و افزود: اين صندوق كه در فهرست واگذاري ها قرار گرفت، با پيگيري ها از  فهرست خارج شد و حتي افزايش سرمايه آن از ۱۰ ميليارد تومان به ۲۲۰ ميليارد تومان در دست انجام است كه در جهت تقويت معدنكاران كوچك و متوسط به كار گرفته مي شود.
وي با بيان اينكه دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين ايميدرو حمايت از سرمايه گذاري در توليد و صادرات را وظيفه خود مي دانند ، تصريح كرد: ايميدرو آماده دريافت پيشنهادات بخش خصوصي بر اساس اصول و منافع ملي است.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: