مشاهده مطلب

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵      ۰             6508      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

مهدی کرباسیان در مراسم بهره برداری از نخستین کارخانه استحصال شمش آنتیموان سفیدابه سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب گفت: این استان ظرفیت بالایی در توسعه معدن و صنایع معدنی دارد که می توان با توسعه آن و راه اندازی واحدهای تولیدی، ارزش افزوده بالایی ایجاد و زمینه توسعه منطقه و اشتغال را فراهم کرد تا استان به جایگاه اصلی خود برسد.

وی ادامه داد: افتخار می کنم که با تلاش مضاعف همکاران و حمایت مسئولان منطقه، توانستیم یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی را به مرحله عمل برسانیم.
کرباسیان با اشاره به اینکه طرح استحصال شمش آنتیموان ۱۰۰ درصد ایرانی است، تصریح کرد: ساخت ماشین آلات این طرح توسط همکاران ما در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران(وابسته به ایمیدرو) صورت گرفت و به محل معدن منتقل شد.
وی ادامه داد: گزارش های اکتشافی از ۳ برابری  ذخایر معدن نسبت به آمار موجود (۲۵ هزار تن) خبر می دهد که این امر، زمینه برنامه ریزی برای احداث کارخانه صنعتی تولید شمش آنتیموان را مساعد کرده است.
کرباسیان با بیان اینکه فلز آنتیموان در دنیا محدود و جزو عناصر نادر است، گفت:آنتیموان یکی از ۶۸ عنصر شناخته شده از جدول مندلیف است که البته از این میزان کمتر از ۲۰ عنصر در کشور به تولید رسیده است.
وی گفت: با این میزان عناصر، اکنون در رتبه پانزدهم کشورهای معدنی جهان هستیم که  بدون تردید با اکتشافات جدید، عناصر بیشتری اکتشاف خواهد شد و به رتبه دهم ارتقا خواهیم یافت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در حوزه عناصر نادر خاکی باید کار وسیعی انجام شود، گفت: ارزش افزوده این عناصر در مقایسه با عناصر فعلی نظیر آهن بسیار بالاست. به عنوان مثال، قیمت هر تن آهن ۳۰ تا ۴۰ دلار است، اما هر تن شمش آنتیموان حدود ۶۲۰۰ دلار یعنی ۲۰ برابر آهن است که با توسعه این صنعت، درآمد بالایی برای کشور به همراه دارد.
وی همچنین خبر داد که در مرکز تحقیقات فراوری علاوه بر عنصر یاد شده، ۶ عنصر دیگر از عناصر نادر نیز استحصال شده است.
اکتشافات سیستان و بلوچستان
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان با همکاری مسئولان منطقه، اکتشاف ۴۵ هزار کیلومتر مربع را در حال انجام دارد، گفت: در منطقه مرزی ۲۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف انجام شده و ۱۴۳محدوده امیدبخش نیز کشف شده است. وی با بیان اینکه در منطقه اکتشافی سیاه جنگل محدوده های طلا کشف شده است گفت: امیدواریم تا پایان امسال، خبرهای خوشی از ذخایر  معدنی این استان اعلام کنیم.
وی ادامه داد: برنامه احداث کارخانه ۳ میلیون تنی فولاد در چابهار را داریم که تاکنون برنامه ۱٫۶میلیون تن آن عملیاتی شده است. به گفته کرباسیان، معدن مس چهل کوره در مهر یا آبان جاری به بهره برداری می رسد. این معدن در سال های گذشته، عملیات باطله برداری را آغاز کرده بود.
کرباسیان به ارتباط مطلوب دولت با شرکت های خارجی اشاره کرد و گفت: از نتایج این امر، مذاکره با کشورهای آلمان، روسیه، کانادا و گرجستان برای  دریافت فناوری در حوزه معدن و صنایع معدنی است. به عنوان مثال، اکنون آلمانی ها در عمق ۱۰ هزار متری معادن حفاری می کنند، در حالی که قبلا عمق حفاری ها در کشور ما هزار متر بود و ما باید بتوانیم از فناوری ها برای دستیابی به معادن زیرزمینی استفاده کنیم.
وی درباره همکاری معدنی با افغانستان ادامه داد: با این کشور برای ایجاد واحدهای فراوری معادن تفاهم نامه منعقد شده است.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: