مشاهده مطلب

      ۱۹ مهر ۱۳۹۱      ۰             424      اخبار اصلی, دانلود ها, مقالات تخصصی   Print This Post Print This Post
آشنایی با صنعت آهن و فولاد-قسمت سوم

تکنولوژی های تولید آهن اسفنجی

در فاصله سالهاي ١٩٥٠ تا ١٩٧٥ كه توليد جهاني فولاد از ١٩٠ ميليون تن به ٦٥٠ ميليون تن در سال افزايش يافت، حدود ١٠٠ روش احياء مستقيم توسط توليد كنندگان آهن و فولاد مورد بررسي و تحقيق قرار گرفت كه بيش از ١٠ تاي آنها از آزمايشهاي مقدماتي در سطح Pilot Plant موفق بيرون آمدند.

در سومین مقاله تخصصی معدن که توسط سایت طرح تجهیز معادن سنگ آهن مرکزی ایران انتشار یافته است در مورد تکنولوژی های تولید آهن اسفنجی و روش های احیای مستقیم سنگهای آهن توضیح داده شده است.
مقدمه
بیش از ۵۰۰ سال است که آهن خام به روش سنتی در کورۀ بلند با استفاده از کک به صورت مذاب تولید می شود و سیر تکاملی آن ادامه داشته است به طوری که اکنون تلاش هایی برای کاربرد مستقیم زغال، مازوت و گاز طبیعی برای کاهش مصرف کک در کوره بلند، افزایش تولید، کاهش آلودگی محیط زیست از طریق حذف فرایندهای کک سازی و کلوخه سازی، کامپیوتری کردن روند تولید و غیره صورت گرفته است. در دو دهه اخیر روشهای متعددی برای تولید آهن خام، ابداع شده که بر اساس احیای مستقیم کانه های آهن با گاز طبیعی یا زغال، استوارند. در این فاصله ی زمانی صدها روش تولید آهن بر اساس امکانات محلی کشورها از نقطه نظر مواد اولیه در دسترس، نوع و فناوری کار کوره ها و راکتورها و غیره در سطوح آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی پیاده شده اند. حتی در دهۀ اخیر در کشورهای متعددی مجتمع های فولاد سازی بر اساس روشهای احیای مستقیم تاسیس شده اند که هم اکنون در حال تولید هستند. اخیرا روشهای متعددی ابداع شده اند که سنگ آهن مستقیما احیا، ذوب و به فولاد تبدیل می شود. تولید آهن در کلیۀ روشها بر اساس احیای کانه ها یا سنگ های آهن است که معمولا هماتیت و ماگنتیت می باشند و مقدار کمی ناخالصی دارند. مع هذا تحقیقات بسیاری برای ابداع و توسعه روشهای مختلف به منظور استفاده از زغالهای غیر کک شو برای احیا، ذوب و پالایش، ادامه دارد.
در فاصله سالهاي ١٩٥٠ تا ١٩٧٥ كه توليد جهاني فولاد از ١٩٠ ميليون تن به ٦٥٠ ميليون تن در سال افزايش يافت، حدود ١٠٠ روش احياء مستقيم توسط توليد كنندگان آهن و فولاد مورد بررسي و تحقيق قرار گرفت كه بيش از ١٠ تاي آنها از آزمايشهاي مقدماتي در سطح Pilot Plant موفق بيرون آمدند. تا كنون مقالات علمي متعددي براي تحليل مراحل تكامل، بكارگيري و مزاياي اين روشها به چاپ رسيده است.
در اغلب روشهای احیای مستقیم، سنگهای آهن که معمولا اکسیدی هستند پس از استخراج و کانه آرایی به صورت نرمه و یا گندله مصرف می شوند. پس از بار کردن گندله ها در کوره، در اغلب روشهای احیای مستقیم آنها در حالت جامد احیا می شوند. نرمه پرباره سنگ آهن معمولا از طریق بسترهای سیال، احیا می شود. اجسام احیا کننده می تواند گازهای تولید شده از گاز طبیعی یا زغال و کک باشند. محصول این واحدها بترتیب، گندله و یا نرمه ی آهن اسفنجی است که در کوره های الکتریکی و کنورتور به فولاد تبدیل می شود و از آنها مصالح فولادی تولید می گردد.


برای دریافت مقاله به صورت کامل مقاله را دانلود نمایید.  دانلود مقاله تکنولوژی های تولید آهن اسفنجی

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: