مشاهده مطلب

      ۰۳ بهمن ۱۳۹۱      ۰             1552      اخبار اصلی   Print This Post Print This Post
مدير طرح تجهيز معادن سنگ آهن مركزي ايران اعلام کرد؛

ایجاد ارزش افزوده، راهبرد مشترک معادن سنگ آهن کشور است

با توجه به اينكه اغلب معادن سنگ آهن با عيار بالا راه اندازي شده و چنانچه معادن پر عياري در كشور وجود دارد در عمق زمين واقع شده است، براي استخراج آن بايد تكنولوژي هاي نوين وارد كنيم.

مدير طرح تجهيز معادن سنگ آهن مركزي ايران با تاكيد بر اينكه تنها راهبرد ما در قبال معادن سنگ آهن كشور، ايجاد ارزش افزوده در آن است، معتقد است: با توجه به اينكه اغلب معادن سنگ آهن با عيار بالا راه اندازي شده و چنانچه معادن پر عياري در كشور وجود دارد در عمق زمين واقع شده است، براي استخراج آن بايد تكنولوژي هاي نوين وارد كنيم.
سايت خبري «ايميدرو» با محمد مرشد زاده گفت و گويي انجام داده كه مشروح آن را در ادامه مي خوانيد:
درباره معدن چاه گز توضيح دهيد؟
معدن چاه گز در فاصله ۶۵ كيلومتري بافق و ۵۴ كيلومتري چغارت استان يزد واقع شده است. طبق آخرين اكتشافات، ميزان ذخيره قطعي اين معدن، ۸۳ ميليون و ۱۰۰ هزار تن با عيار متوسط ۵۳ درصد است.
معدن چاه گز از ۲ توده شرقي و غربي برخوردار است كه در حال حاضر، مناقصه فاز اوليه آن برگزار شده و پيمانكار در حال اجراي كار است. طبق قرارداد، طي ۲ سال ميزان سنگ آهن استخراجي بايد به ۶ ميليون و ميزان باطله برداري به ۲۴ ميليون تن برسد.
با توجه به استخراج معدن و در عين حال، زمان بر بودن استقرار سنگ شكن با ظرفيت بالا، فعلا مناقصه اي برگزار كرديم كه پيمانكار مربوطه در حال تجهيز كارگاه است و با يك سنگ شكن موبايل با ظرفيت ماهانه ۵۰ تا ۵۷ هزار تن، از يك ماه و نيم آينده كار خود را آغاز مي كند.
همچنين، درصدد تجهيز معادن چاه گز و ميشدوان به سنگ شكن ثابت و احداث كارخانه فرآوري با ظرفيت ۵ /۱ ميليون تن سنگ آهن دانه بندي بوده و منتظر كسب تكليف كميته سرمايه گذاري ايميدرو در اين خصوص هستيم.
از چه سالي، باطله برداري معدن آغاز شده است؟
از سال ۸۸، تجهيز كارگاه شروع شده و اجراي فاز يك مناقصه به اتمام رسيد. همچنين، مناقصه قرارداد فاز دوم استخراج اين معدن برگزار و عمليات استخراج آغاز شده است. مدت اين قرارداد، ۲ ساله بوده و تا ۵ سال ديگر قابل تمديد است. گرچه به دليل مسائل زيست محيطي، اين قرارداد با تاخير اجرا شد اما با حمايت ايميدرو و شركت تهيه و توليد مواد معدني، مجوز محيط زيست نيز دريافت شد.
درباره برنامه فرآوري سنگ آهن توضيح دهيد؟
از جمله برنامه هاي مربوط به فرآوري معدن، احداث كارخانه «خردايش و پرعيار سازي» و نيز يك كارخانه «توليد كنسانتره» با ظرفيت هر كدام، ۵ /۱ ميليون تن است.
علاوه بر معدن چاه گز، ۴ معدن ديگر شامل آنومالي شمالي، زاغيها، آنومالي ۵ A و آنومالي ۲A در اين منطقه وجود داردكه در مرحله اكتشاف تكميلي يا بهره برداري است.
آيا ذخيره معدن قابل افزايش است؟
بلي. معدن چاه گز شامل ۵ آنومالي است كه اكنون روي ۳ آنومالي، فعاليت باطله برداري صورت مي گيرد و ۲ آنومالي ديگر در حال اكتشاف است كه پس از قطعي شدن ذخيره، طرح بهره برداري آن آغاز خواهد شد.
ميزان سرمايه گذاري انجام شده در معدن چاه گز چقدر است؟
در حال حاضر، سرمايه گذاري چنداني صورت نگرفته و تنها سرمايه گذاري انجام شده، مربوط به هزينه هاي جاري شامل جاده ۱۰ كيلومتري دسترسي به معدن است كه براي آن، ۱۰ ميليارد تومان قرارداد منعقد شده است.
براي احداث كارخانه هاي فرآوري، ۱۵۶ ميليون دلار در نظر گرفته شده است. همچنين، برنامه اجرايي معادن ديگر نيز به همين روال است. به طوري كه اكنون اقدامات اوليه فاز نخست معدن آنومالي شمالي شروع شده و مناقصه آن براي استخراج و فرآوري برگزار خواهد شد.
ميزان اشتغال اين معدن در حال حاضر چقدر است؟
اكنون نيروهاي اماني و پيمانكار فعال در معدن چاه گز و معادن اطراف حدود ۴۰۰ نفر هستند. عمليات اجرايي معادن اطراف، تحت پوشش اين مجتمع انجام مي شود كه اكنون، اقدامات اوليه آن انجام شده است به طوري كه بيشتر معادن گشايش يافته است. از جمله اين معادن «زاغيها» است كه بيش از ۵۲ ميليون تن ذخيره دارد و متوسط عيار آن ۳۳ درصد است. ذخيره «آنومالي ۲» نيز ۴ ميليون تن با عيار متوسط ۴۹ درصد و ميزان ذخيره معدن «آنومالي شمالي»، ۲۵۶ ميليون تن با عيار متوسط ۲۸ /۴۷ درصد است.
با توجه به عيار پايين معادن، با يك شركت اكرايني در خصوص تحويل ۳ /۱ ميليون تن سنگ هماتيت و دريافت ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن هماتيت با عيار ۵۵ درصد و ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجي مذاكره شده و بررسي هاي فني اقتصادي آن نيز به اتمام رسيده است و منتظر دريافت نظر ايميدرو هستيم.
با توجه به معادن موجود در استان يزد، چه تحولاتي در اين منطقه قابل تصور است؟
آنچه ايميدرو پيگير است اينكه در آينده نزديك، معادن تحت پوشش اين سازمان تا يك سال آينده راه اندازي و تعيين تكليف شود. بدون شك، همه اين معادن پس از راه اندازي، نيازمند كارخانه هايي در جوار معدن نظير كنسانتره، گندله، آهن اسفنجي و فولاد است.
در اين ميان، با توجه به برنامه هاي توسعه اي فولاد، اميدواريم سريع تر طرح احداث كارخانه هاي مذكور اجرايي شود تا علاوه بر اشتغال زايي قابل توجه براي منطقه، از خام فروشي سنگ آهن جلوگيري به عمل آيد.
آينده سنگ آهن ايران را چگونه مي بينيد؟
تنها راهكار ما اين است كه محصول توليدي را در داخل كشور مصرف و با فرآوري آن، ارزش افزوده ايجاد كنيم. در اين زمينه، با توجه به اينكه اغلب معادن سنگ آهن با عيار بالا راه اندازي شده و چنانچه معادن پر عيار وجود دارد در عمق زمين بوده و استخراج آن، نيازمند استفاده از تكنولوژي هاي نوين است.
علاوه بر اين، فرآوري سنگ آهن با عيار پايين (۳۰ درصد) و سنگ هاي پلاسري، نيازمند چنين تكنولوژي هايي براي ايجاد ارزش افزوده است.
آيا شرايط به گونه اي هست كه انگيزه ايجاد كند تا به سمت استخراج و فرآوري سنگ آهن با عيار پايين برويد؟
بلي. اكنون معادن آنومالي شمالي با ذخيره ۲۵۶ ميليون تن با عيار را اجرا مي كنيم كه گرچه با توجه به ارزش فني اقتصادي صورت گرفته، ممكن است مورد دلخواه شركت هاي خصوصي نباشد اما اگر در كنار آن، كارخانه هاي كنسانتره، گندله و فولاد احداث شود، اقتصادي خواهد بود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: