به گزارش روابط عمومی مجتمع، به همت واحد اموزش مجتمع یک دوره ی آموزشی با عنوان “رانندگی تدافعی” ویژه پرسنل مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی در محل دانشگاه آزاد اسلامی بافق برگزار شد.
“عباس سلیمی” استاد این دوره آموزشی با بیان تعریف رانندگی تدافعی گفت: رانندگی تدافعی نوعی از رانندگی است که با وجود شرایط اطراف و اعمال راننده های دیگر جان و سرمایه انسان ها را نجات می دهد.
وی در ادامه قوانین و تکنیک های رانندگی تدافعی را با شرح مثال، بیان کرد و آموزش داد.
برخی از قوانین و تکنیک های مربوط به رانندگی تدافعی جهت استفاده و بهره برداری:
- صحیح نشستن روی صندلی ماشین را بیاموزید.
- فرمان را درست بگیرید.
اگر فرمان خودرو را به شکل یک ساعت فرض کنید، حالت صحیح فرمان گیری در ساعت ۹:۱۵ و ۱۰:۱۰ دقیقه تعریف می شود. - یکی از قانون های مهم رانندگی تدافعی این است که کمربند ایمنی خود را ببندید.
- کودک خود را به طور صحیح و در مرکز خودرو نگاه دارید.
ایمن ترین مکان برای کودکان، نشاندن آن ها درون صندلی محافظ، در وسط صندلی عقب به طوریکه صورت کودک رو به سمت شیشه عقب باشد. - اشیاء آزاد و سست داخل خودرو را محکم ببندید.
- در حین رانندگی به هیچ وجه از تلفن همراه استفاده نکنید، استفاده از هندزفری ممنوع ( خطر استفاده از هندزفری به مراتب بیشتر از تلفن همراه می باشد)
- از خودروی خود مراقبت کنید.
به صورت روزانه از عملکرد صحیح چراغ ها، روغن موتور، دینام، ترمز، بوق و … اطمینان حاصل کنید. - از لاستیک های خودرو نگهداری کنید.
لاستیک ها را از لحاظ تنظیم باد بررسی کنید. اگر لاستیک ها شیارهای زیادی ندارد، آن ها را تعویض کنید. - وسایل ایمنی کافی تهیه و استفاده کنید.
وسایل ایمنی در خودروها عبارتند از: صندلی محافظ کودک، ترمزهای ABS و کیسه هوا (Air bag). - بسته ایمنی خودرو
بسته ی ایمنی شامل جعبه کمک های اولیه، کپسول آتش نشانی، زنجیر چرخ، مثلث خطر، ظرف آب کوچک و … می باشد. - توجه داشتن در رانندگی.
اولین صفت لازم یک راننده ایمن، هوشیاری و مهمترین وظیفه راننده، توجه داشتن است. - به هیچ کس اعتماد نکنید.
به رانندگی سایرین اعتماد نکنید و اشتباهاتی که آن ها ممکن است مرتکب شوند را پیش بینی کرده و برای آن ها آماده شوید. - در هر حال راه خود را واگذار کنید.
اگر شما درباره ی این که حق عبور با چه کسی است، در شک و تردید هستید، آن را به دیگری واگذار کنید. - با سرعت نرانید.
سرعت خود را با سرعت ترافیک تنظیم کنید. - برای داشتن رانندگی تدافعی و حرفه ای بیهودگی تعجیل را باور کنید.
- با هوشیاری کامل برانید.
- از چراغ قرمز عبور نکنید.
وقتی وسیله ی شما بعد از قرمز شدن چراغ، به تقاطع برسد باید بدانید تقاطع از کجا شروع شده و مرز آن کجاست!
این مرز بسیار قبل تر از جایی است که شما تصور می کنید و بخش بزرگی از مشکل همین جاست. - دقیق رانندگی کنید.
آمار می گوید: راننده ها معمولاً در هر کیلومتر رانندگی ۲٫۵ خطای ترافیکی انجام می دهند. - نرم برانید.
در مفاهیم رانندگی تدافعی و حرفه ای، بهترین راننده ها کسانی هستند که نرم و یکنواخت می رانند.
در واقع کمترین شوک را به خودرو و سرنشینان خود وارد می کنند. - آرام باشید.
- رانندگی قابل پیش بینی داشته باشیم.
در زمان استفاده از خروجی های آزاد راه باید خطوط خود را مدت ها قبل از رسیدن به راه خروجی مورد نظر تغییر دهید.
در این صورت سایر راننده ها وقت و فضای کافی برای عکس العمل و راه دادن به شما دارند. - همیشه قصد خود را با چراغ راهنما نشان دهید.
قبل از اینکه شروع به گردش یا تغییر مسیر نمایید راهنما بزنید، در غیر این صورت اگر در میانه راه این کار را کنید فایده چندانی نخواهد داشت. - نقاط کور خود را بشناسید.
نقطه کور به مدل وسیله ی نقلیه بستگی دارد.
عمدتاً نقطه کور هر خودرو در انتهای دو طرف آن است.
نقاط کور در اکثر وسیله های نقلیه آن قدر بزرگ هستند که وسیله های دیگر را پنهان می کنند. - توجه به دور دست ها در هنگام رانندگی
- میدان دید خود را گسترش دهید.پیوسته آنچه را که در اطرافتان اتفاق می افتد، به دقت بررسی کنید تا زمان کافی برای عکس العمل در هنگام رانندگی داشته باشید.
- کنترل حرکت چشم هنگام رانندگیعلاوه بر چشم انداز مرکزی (نگاه روبرو و مستقیم)، به چشم انداز جانبی (دو سوی محدوده دید مرکزی) توجه کافی داشته باشید.
- دور ماندن از گره های ترافیگیایجاد فاصله مناسب و ایمن از چهار طرف البته مهمتر از همه، روبرو (رعایت قانون ۲٫۵ ثانیه) در واقع با اینکار برای موارد غیر منتظره آماده خواهید بود.
- اطمینان یافتن از اینکه دیده شده اید.
- جاهایی که رانندگان بیشترین ترمز را می زنند، معمولا لغزنده و لیزترین مکان در خیابان و جاده ها می باشد.
- حفظ رعایت فاصله ایمن با خودروی جلویی.
در زمستان فاصله بین دو خودرو باید دو برابر بیشتر از تابستان باشد.
۳۰٫در زمستان نباید کلاچ و ترمز را با هم فشار دهید چون در این صورت ممکن است چرخ ها قفل کنند.
۳۱٫ در زمان مه هیچ وقت از نور بالا استفاده نکنید، بهتر است از نور پایین یا چراغ مه شکن استفاده کرد.
۲۳٫ در یک جاده یخ زده باید با دنده بالاتر ( دنده ۴ و ۵) حرکت کرد.
۲۴٫ استفاده از آینه ها
آینه چشم سوم راننده است، آینه را طوری تنظیم کنید که حداکثر دید را در عقب اتومبیل داشته باشید.
از گذاشتن اشیاء و یا چسبانیدن علامتها به شیشههای عقب و جلو خودداری کنید. این عمل دید و تشخیص شما را در رانندگی کاهش میدهد.
2- از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.