- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

گزارش بلومبرگ از تلاش ایران برای جذب سرمایه خارجی به معادن

به نقل از بلومبرگ [1]، مهدی کرباسیان،‌ معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران گفته است:‌ «رئیس جمهور ایران، در ماه نوامبر به منظور امضای توافقنامه توسعه در برخی از پروژه‌ها به فرانسه و ایتالیا سفر خواهد کرد. مناقصه‌ها برای توسعه ۱۵ پروژه در چهار ماه آینده برگزار می‌شود که اولین آن در ماه اکتبر به منظور تاسیس معدن طلای نیکوئیه در غرب تهران خواهد بود.»
بر اساس آمار موسسه زمین شناسی آمریکا پیش بینی می‌شود تولید طلای ایران درسال آینده با رسیدن به ۱۰ هزار کیلوگرم نسبت به سال ۲۰۱۳ سه برابر شود و همچنین میزان تولید سنگ‌آهن، فولاد، کروم، آلومینیوم،‌بوکسیت ، مس و قلع نیز افزایش یابد.کرباسیان اعلام کرد: «ما هیچ‌گونه محدودیتی برای همکاری با شرکت‌های خارجی علاقمند به صنعت معدن ایران نداریم. شرکت‌های علاقمند می‌توانند با مالکیت صد درصدی یا مشارکت با ما وارد عمل شوند.»

موافا تایب تحلیلگر معادن در منطقه در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد:‌ «در خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران و مراکش بزرگترین معادن فلزات را در اختیار دارند. تولید آلومینیوم ایران سال آینده به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت و میزان تولید مس نیز به ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ بیش از دوبرابر خواهد شد.»
بر اساس اظهارات تایب، تولید سنگ آهن ایران (برای استفاده در تولید فولاد) از ۳۸ میلیون در سال ۲۰۱۳ ‌به ۴۰ میلیون تن در سال آینده افزایش خواهد یافت.
کرباسیان در گفتگو با بلومبرگ در ماه گذشته اعلام کرده بود: «میزان تولید فولاد از ۲۲ میلیون در سال جاری به ۵۵ میلیون تا سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت.»وی افزود: پروژه‌های آلومینیوم و فولاد مورد علاقه شرکت‌های ایتالیایی قرار گرفته است؛ در حالیکه شرکت‌های فرانسوی به دنبال همکاری تکنیکی و تولید آلومینیوم هستند. ایران همچنین به دنبال همکاری با شرکت‌های بین‌المللی فعال در عرصه فلزات کمیاب است. امکان اکتشاف تیتانیوم و اسکاندیوم بسیار محتمل است.»