- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

کشف ۴۰۰ میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن در ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که در مراسم هجدهمین سمپوزیوم فولاد در سالن همایش های جزیره کیش سخن می گفت به دستاوردهای اکتشاف معادن اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ میلیون تن از این میزان ذخایر مربوط به ناحیه فلات مرکزی و ۲۰۰ میلیون تن نیز به ناحیه سنگان در شمال شرق کشور مربوط است.

وی تصریح کرد: تاکنون میزان ذخایر قطعی سنگ آهن کشور نزدیک به ۳ میلیارد تن بود که انتظار می رود با اتمام فعالیت های اکتشافی که این سازمان از دو سال گذشته آغاز کرده میزان ذخایر قطعی سنگ آهن در ایران حداقل ۵۰درصد افزوده شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: انجام فعالیت های اکتشافی یکی از برنامه های معطل سال های گذشته بود این در حالی است که باید برای دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ ذخایر کافی برای ایجاد ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد برخوردار باشیم.

وی گفت: با توجه به پیش بینی های جهانی، تا سال ۲۰۳۰ روند تولید فولاد صعودی است و این امر نشان از اهمیت ظرفیت سازی در صنعت فولاد می دهد هرچند تا یکی دو سال آتی نیز کما بیش رکود بر بخشی از بازارهای جهانی حکمفرما است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به همکاری مشترک ایمیدرو با سازمان انرژی اتمی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از مناطق ممنوعه که در دهه های گذشته اجازه فعالیت های اکتشافی در آن ها وجود نداشت به تازگی با مساعدت سازمان انرژی اتمی آماده انجام فعالیت های اکتشافی شده است.

ایران؛ بازار نوظهور
وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که اکنون ایران در چه جایگاهی در دنیا ایستاده خاطر نشان کرد: به تازگی ایران یکی از بازارهای نوظهور دنیا شناخته شده است که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار دارد از همین رو باید از این شرایط خلق شده برای رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، توسعه اشتغال و ارتقای صنایع به ویژه صنعت فولاد بهره ببریم.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت های خارجی از اروپا و به ویژه ژاپن نیز خواهان سرمایه گذاری وسیع در زنجیره فولاد ایران شده اند که در این میان اخیرا یک شرکت ژاپنی علاقه وافری به سرمایه گذاری در ایران دارد.

وی ادامه داد: ژاپنی ها از تعیین قیمت ها و انحصاری عمل کردن شرکت های استرالیایی ناخرسند شده اند و خواهان سرمایه گذاری در کشور ما هستند تا بخشی از نیاز خود به سنگ آهن را از بازار ایران تامین کنند.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره وضعیت سال آتی گفت: در سال آینده تعداد بیشتری کارخانه های تولید سنگ آهن، گندله و فولادسازی وارد مدار تولید می شوند که گام بزرگی برای ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد محسوب می شوند.

به گفته کرباسیان، فولاد نقشی اساسی در بازار نوظهور ایران ایفا خواهد کرد که نیاز است چالش هالی فعلی صنعت فولاد و توسعه در کشور برطرف شود. وی افزود: مشخص نبودن وضعیت نرخ انرژی برای سرمایه گذاران، نیازمندی بخش معدن به توسعه خطوط ریلی برای ارایه قیمت رقابتی، به روز شدن فناوری تولید و تامین نقدینگی به عنوان مهمترین چالش های فعلی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و حتی تمامی صنایع آهنی و غیرآهنی است.

رییس هیات عامل ایمیدرو به پایین بودن تقاضا در کشور اشاره کرد و گفت: تحریک تقاضا به ویژه بخش مسکن می تواند بخش بزرگی از مشکلات پیش روی فولادسازان و صنایع وابسته و معدن را برطرف کند.

وی در عین حال تهاتر کالا در مقابل بدهی را راه حل مناسبی برای حل مشکلات فولاد ندانست و اظهار داشت: اقدام بانک مرکزی برای صدور مصوبه خرید دِین، یکی از راهکارهای مناسب این بخش است. وی یادآور شد: در حالی که تحریک تقاضا از بخش خودرو آغاز شده بهتر بود از بخش فولاد آغاز شود که به عنوان صنعت مادر، بسیاری از صنایع زیربخشی را فعال می کرد.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: واگذاری های غیراصولی و غیر کارشناسی شرکت های معدنی و فولادی آسیب فراوانی به این بخش وارد کرده به طوری ورود شرکت های غیرمتخصص به این حوزه، سبب از هم گسستگی این بخش شده است.