- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

چه کسانی از «پایان دنیا» سود بردند؟

۲۱ دسامبر قرار بود دنیا به آخر برسد، آسمان‌ و زمین جابه‌جا شود، کوه‌ها فرو ریزد، دریاها طغیان کند، آتشفشان‌ها فعال شود و اثری از حیات روی کره خاکی باقی نماند، پیشگو اینگونه پیشگویی کرده بود و دنیا هم در عصر تکنولوژی با تمام ادعاهای روشنفکریش آن را با تمام وجود باور کرده بود. در این محشری که به قول غربی‌ها «مایان» پیشگویی کرده بود قرار بود چند منطقه در چند کشور خاص از گزند حوادث آخرالزمان در امان بماند و در آن مناطق آب از آب تکان نخورد.

به گزارش شبکه ایران به نقل از میرور، ۲۱ دسامبر آمد و گذشت و نه تنها در آن مناطق خاص بلکه در تمام دنیا آب از آب تکان نخورد و پیشگو دروغگو از آب درآمد. این شایعه بی‌اساس و خرافی اگر برای مایان عزیز غربی‌ها آب نداشت برای خیلی‌ها که نان داشت.

فرانسه، روسیه، انگلیس، صربستان، ترکیه و ایتالیا کشورهایی بودند که از این بازار مکاره «پایان دنیا» سودهایی به جیب زدند. هر چند حساب و کتاب‌های مالیشان آنطور که تصور می‌کردند از آب در نیامد و منافع هنگفتی که برایش خواب‌های رنگارنگ دیده بودند در حد رویا باقی ماند اما باز هم کاچی بهتر از هیچی بود.

روسیه
در روسیه موزه‌ای که در زیرزمین آرامگاه ژوزف استالین، دیکتاتور شوروی سابق قرار دارد تنها مکان امن در روز ۲۱ دسامبر معرفی شده بود و بلیت ورودی این موزه در روز «پایان دنیا» ۱۵۰۰ دلار بود که صاحبان این موزه قول داده بودند در صورت نابود نشدن دنیا ۵۰ درصد هزینه بلیت را به مشتریانشان پس دهند. این موزه با ترفندهایی که به کار گرفته بود بیش از ۱۰۰۰ بلیت فروخت.

فرانسه
در فرانسه نیز شایعه‌ای مبنی بر اینکه کوه مقدسی به نام بوگاراچ مردم را از گزند حوادث پایان دنیا مصون می‌دارد در اینترنت منتشر شده بود که این شایعه نه تنها سودی برای منتشرکنندگانش نداشت بلکه دردسرهایی را هم به وجود آورد زیرا ساکنان روستای همجوار این کوه که ۲۰۰ نفر بودند از اینکه آرامششان بهم خورده شکایت داشتند و پلیس امنیتی مجبور شد در ورودی‌های این منطقه به حالت آماده باش درآید و از ورود غیربومی‌ها به منطقه جلوگیری کند.

 

انگلیس
منطقه‌ای به نام استون هنگ در انگلیس قرار بود در روز پایان دنیا امن‌ترین مکان باشد و آرتور اتهر پندراگون معروف‌ترین کشیش انگلیس نیز پیشگویی کرده بود که در سال ۲۰۱۲ این منطقه بیشترین میزان گردشگر را خواهد داشت. این کشیش و دیگر کشیش‌های دنباله‌رو او با رد کردن شایعه پایان دنیا در روز ۲۱ دسامبر، افزایش میزان گردشگران استون هنگ را بی‌ارتباط به این موضوع دانستند و ‌گفتند ۲۱ دسامبر نه تنها پایان دنیا نیست بلکه یک شروع و امید جدید است.

صربستان
صرب‌ها هم کوه رتانج را به گردشگران توصیه می‌کردند و امن بودن کوه مقدس فرانسه را انکار و در عوض کوه رتانج را بهترین پناهگاه می‌دانستند. آنها یک افسانه محلی را ملاک صحت سخنان خود برمی‌شمردند و می‌گفتند: کوه رتانج در گذشته‌های دور یک جادوگر شیطانی را بلعیده و این جادوگر در روز پایان دنیا به صورت گلوله‌ای از آتش از درون کوه به بیرون می‌آید و پس از آن، داخل کوه مکان امنی برای مخفی شدن از حوادث آخرالزمان خواهد بود.

ترکیه
روستای کوچک سیرینج در غرب ترکیه نیز قرار بود مردم را از مرگ و نابودی در روز پایان دنیا نجات دهد. اهالی این روستا بویژه کسانی که میهمانخانه‌دار، رستوران‌دار و فروشنده سوغاتی بودند خود را برای سرازیر شدن خیل عظیم مسافران آماده کرده بودند و خبرنگاران داخلی و خارجی، پلیس امنیت، آتش‌نشانی، اورژانس و … همه در این روستا مستقر بودند اما در روز ۲۱ دسامبر این روستا آرام بود و خبری از مسافران زیاد نبود تنها چیزی که در گوشه گوشه روستا بیش از روزهای عادی به چشم می‌خورد تعداد قابل توجه نیروهای پلیس و خبرنگاران بود.

ایتالیا
در جنوب ایتالیا نیز منطقه‌ای به نام «سیسترنینو» منطقه امن شناخته شده بود و مسئولان محلی این منطقه میهمانی عظیم بالن و موزیک ترتیب داده بودند و در این میهمانی گردشگران تا صبح بیدار می‌ماندند تا مبادا در روز ۲۱ دسامبر که دنیا نابود می‌شود آنها هم خواب به خواب بروند و نتوانند خود را نجات دهند.