- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

چشم‌انداز مثبت بازار سنگ آهن

حمزه قوچي فر در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به اقدامات کشور چين براي سر پا نگه داشتن اقتصاد آن اظهار کرد: اين کشور براي جلوگيري از روند نزولي رشد اقتصادي سياست‌هاي انبساطي در پيش گرفته که در کوتاه مدت تقاضاي فولاد را افزايش داده است که در نهايت در رشد قيمت سنگ آهن نيز تاثير‌گذار خواهد بود.
او با اشاره به اينکه کاهش قيمت نفت در سال‌هاي گذشته هزينه معادن را کاهش داده بود، افزود: با کاهش هزينه تمام شده توليد، قيمت در بازار روند کاهشي گرفته بود که با بازگشت قيمت نفت به روند صعودي، شاهد تغيير قيمت سنگ آهن و فولاد خواهيم بود. از سوي ديگر در يک دوره زماني تقاضاي فولاد تحت تاثير افت رشد اقتصادي چين قرار گرفت. با اين حال روند کنوني در کوتاه مدت مثبت خواهد بود.
قوچي فر با بيان اينکه در بلند مدت شاهد مازاد عرضه سنگ آهن در بازار خواهيم بود، افزود: در شرايط کنوني معادن سنگ آهن استراليا عرضه خود را متعادل کرده‌اند اما با رشد قيمت سنگ آهن عرضه نيز افزايش خواهد يافت از سوي ديگر در ميان مدت سياست اقتصادي چين تغيير خواهد کرد و بار ديگر ضمن کاهش تقاضاي مصرف فولاد اين کشور در توليد اين محصول نيز تغييراتي به وجود خواهد آمد که منجر به مازاد عرضه سنگ آهن در بازار خواهد شد.
به گفته وي، با اين شرايط بازار سنگ آهن با نوسانات همراه خواهد بود هرچند ممکن است اين شرايط تحت تاثير عوامل ديگري قرار بگيرند با اين حال روند کنوني در کوتاه مدت مثبت است.