- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

پیگیری ایمیدرو برای حل اختلاف صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان ، با بیان این مطلب اظهار داشت: حمایت از تولید داخل اصل است و در حوزه صنعت فولاد؛ تولیدکنندگان فولاد، لوله سازان، خودروسازان و بقیه صنایع از نظر ما دارای اهمیت هستند و معتقدیم در شرایط فعلی، همه صنایع بالادستی و پایین دستی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که قیمت جهانی فولاد بر خلاف سال گذشته که افت زیادی پیدا کرده بود، امسال کمی افزایش پیدا کرده اما با این حال باز هم نسبت به قیمت سال ۹۳ پایین‌تر است و به این ترتیب، با افزایش فعلی قیمت، شرکت‌های فولادساز تنها از زیان‌دهی خارج شده‌اند.

وی افزود: اکنون بین تولید‌کنندگان داخلی فولاد و برخی صنایع پایین‌دستی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنایع اختلاف هایی مبنی بر فروش محصولات فولادی به خارج از کشور با قیمتی پایین‌تر از قیمت فروش داخلی وجود دارد. برای این منظور، در هفته جاری، قرار است ۲ جلسه برگزار شود و من از فولاد مبارکه خواسته‌ام که این موضوع را مطرح کند که به نظر من در این موضوع برخی حرف‌های فولاد مبارکه قانع‌کننده است و بخشی نیز تولید‌کنندگان لوله و پروفیل حق دارند که باید با تفاهم مشکل حل شود.
کرباسیان با بیان این‌که باید با جلسات کارشناسی و تفاهم، نیاز داخل را از مسیر‌های مختلف تامین کرد، اظهار داشت: باید منافع هر دو طرف سنجیده شود که برای این امر ۲ راهکار وجود دارد که در مورد اول، تولید‌کنندگان داخلی فولاد همچون فولاد مبارکه باید تولیدات جدید خود را برحسب نیاز داخل ایجاد کنند. این کار در دستور کار فولاد مبارکه قرار دارد و ما به طور جدی از آنها این موضوع را خواسته‌ایم و آنها نیز کار را شروع کرده‌اند که باید طبق زمان‌بندی، عمل کرده و تعهدات خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: باید حواسمان باشد که مثل سال گذشته که بیش از ۲ میلیون دلار فولاد به کشور وارد شد، به صنعت فولاد کشور ضربه وارد نشود. چرا که این مساله، هم تولید‌کنندگان داخلی را متضرر و هم رانت ایجاد کرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره‌ تعرفه‌های وضع شده برای واردات فولاد نیز اظهار کرد: اعتقاد داریم باید نظارت بیشتری بر نحوه‌ ورود کالا به کشور انجام شود که در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت، کمیته‌ای را برای رسیدگی به این قضیه تشکیل داده است.