مشاهده مطلب

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴      ۰             5718      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

وبگاه تحلیلی «یوراسیا ریویو» در گزارشی تحلیلی پیرامون «پرتاب موشک عماد و پیام‌های آن» نوشت: ایران اخیرا موشک «عماد» را آزمایش کرد. عماد موشکی سطح به سطح، هدایت شونده با بردی میانگین ۱۷۰۰ کیلومتر و گنجایش حمل ۷۵۰ کیلوگرم مواد منفجره است. هر موشکی که بالای ۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل کند، موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در نظر گرفته می‌شود. عماد با سوخت مایع کار می‌کند و میزان هدف گیری و مانور آن برای گریز از سامانه‌های دفاعی دشمن ارتقا یافته که موردی بسیار مهم است. عماد مجهز به موتور پیشرانه برای اصلاح مسیر است و گفته می‌شود این موشک ارتقا یافته موشک «شهاب» است.

یوراسیا ریویو در ادامه این گزارش به تحلیل پیرامون زمان انجام این آزمایش موشکی اشاره کرده و نوشت: شاید یکی از دلایل این آزمایش موشکی که درست پیش از تصویب برجام صورت گرفت تایید این نکته باشد که تحت هیچ شرایطی توافق هسته‌ای نمی‌تواند پیشرفت برنامه‌های موشکی ایران را متوقف کند. با وجود تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۳، برنامه‌های توسعه موشک‌های هدایت شونده‌ ایران پیشرفت کرده است. این کشور در اوائل سال جای موشک هوشمند برد بلند «سومار» را نیز آزمایش کرد.

ایران امسال همچنین موشک ارتقا یافته «فاتح» را که اینک بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر دارد ، آزمایش کرد. با وجودی که قابلیت‌های موشکی ایران از دید چند رقیب این کشور تهدید محسوب می‌شود اما جمهوری اسلامی مدعی است که اهدافش در این مسیر تدافعی می‌باشد.

شلیک قدر

در ادامه این مطلب با اشاره به پیشرفت ایران در ساخت موشک‌های بالای دو هزار کیلومتر  آمده است: ایران هم چنین تمرکز بر موشک با سوخت جامد با برد ۲۵۰۰ کیلومتر سجیل را در دستور کار دارد. این کشور نه تنها در حال پیشرفت در تولید سامانه‌های موشکی است بلکه موشک‌هایش قادر به دور زدن سامانه‌های دفاعی دشمن می‌باشند. این امتیاز می‌تواند سامانه موشکی اروپا، آمریکا موسوم به  (EPAA) را تهدید کند. آمریکا نیز بر این اساس تصمیم گرفته این سامانه موشکی و قطعاتش را به کشورهای عضو ناتو بفرستد تا با تهدیدها از ناحیه موشک‌های بالستیک ایران مقابله نماید.

این اندیشکده در خاتمه با تاکید بر عدم تاثیرگذاری برجام در برنامه‌های موشکی ایران نوشت: آزمایش موشکی چندی قبل ایران موجی از انتقادهای بین‌المللی از ناحیه اسرائیل و آمریکا را موجب شد. در حالی‌که بسیاری از تحلیلگران پیشنهاد گنجاندن موضوع موشک‌های بالستیک را در توافق هسته‌ای داشتند، اما این موضوع شامل توافق هسته‌ای نشد. در برجام هیچ محدودیتی به طور مستقیم برای بهبود موشک‌های بالستیک ایران شامل نشده و تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد است که تحریم‌هایی را علیه ایران در این زمینه وضع کرده است. بنابر این چنین آزمایش‌های موشکی نباید مانعی در مسیر پیشرفت برجام که از سوی جامعه بین‌الملل ستوده شده و واقعا از معاهده عدم گسترش سلاح‌های ‌هسته‌ای حمایت کرده است ،باشد. اگر قرار باشد برنامه توسعه موشک بالستیک ایران سنجیده شود، باید چارچوب منطقه‌ای جداگانه‌ای در ممنوعیت توسعه برنامه موشکی در غرب آسیا موجود باشد.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: