- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

پروژه ها،‌پس از سودآوری در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرند

«پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی ابتدا باید سودآور شوند و پس از آن در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند».

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ رییس هیات عامل این سازمان در نخستین جلسه مشترك با اعضای هیات مدیره فرابورس با تاكید بر مطلب فوق افزود:‌ ایمیدرو در كنار نقش نظارتی و سیاستگذاری خود، رسالت توسعه ای نیز دارد از همین رو زمانی می تواند به وظایف محوله عمل كند كه منابع كافی در اختیار داشته باشد .

مهدی كرباسیان ادامه داد: با در اختیار داشتن منابع مالی ،‌می توان طرح ها را راه اندازی و سودآور كرد و بعد از آن به بخش خصوصی سپرد . این در حالی است كه واگذاری های غیركارشناسانه، منابع درآمدی ایمیدرو را كاهش داده است.

وی در عین حال با اعلام اینكه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران زیرساخت های معادن از جمله انرژی ،‌راه و … را برای سرمایه گذاران مهیا می سازد ، از مدیران بازارسرمایه خواست توجه بیشتری به حوزه معدن داشته باشند.
كرباسیان با اشاره به مشوق های ایمیدرو به سرمایه گذاران اظهار داشت: بهره مندی از فاینانس ،‌ منابع صندوق توسعه ملی ،‌ تضمین تامین خوراك ،‌ تامین زیرساخت ها ،‌واگذاری استخراج،‌ پوشش بیمه ای در اكتشاف،‌ امكان خرید واحدهای بالا و پایین دستی ،‌ عدم دخالت این سازمان در توزیع و صادرات و … بخشی از امتیازات ایمیدرو به سرمایه گذاران است.
وی خاطر نشان كرد:‌ در صورتی كه سرمایه گذاری در بخش معدن با برنامه ریزی همراه باشد حوزه بسیار باثباتی خواهد بود.
در این نشست رسول سعدی عضو هیات مدیره فرابورس از آمادگی بازار سرمایه برای افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن خبر داد و گفت: شركت های فعال در بازار سرمایه ، علاقمند به تامین سرمایه طرح های معدنی و صنایع معدنی هستند.
وی یادآور شد: تعدادی از شركت های سرمایه گذاری در بورس ، ‌تامین سرمایه طرح های معادنی همچون چادرملو و گل گهر را برعهده داشته اند این در حالیست كه هم اكنون شركت های متعدد تامین سرمایه ، علاقمند به ورود به این حوزه شده اند.
سعدی همچنین به سوابق مدیریتی كرباسیان اشاره و اظهار امیدواری كرد كه با مدیریت جدید ایمیدرو بخشی از سرمایه گذاری ها به بخش معدن معطوف شود.
از سوی دیگر در این جلسه كه مدیران عامل و ارشد شركت های سرمایه گذاری بورس از جمله كارگزاری بانك كشاورزی،‌ سرمایه گذاری خوارزمی ، سرمایه گذاری بانك مسكن ،‌ تامین سرمایه امین ،‌ فرابورس ایران،‌ بورس تهران،‌ توسعه صنایع معدنی امید،‌ توسعه صنایع بهشهر،‌ گروه بهمن ،‌ سرمایه گذاری بانك پارساگاد ،‌ گروه مالی آیندگان ،‌سرمایه گذاری امید و … حضور داشتند از آمادگی شركت های خود به منظور توسعه همكاری با بخش معدن و صنایع معدنی خبر دادند.