- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

پرفروش‌ترین شرکت‌های فولادسازی کشور معرفی شدند

پرفروش‌ترين شرکت‌هاي فولادسازي کشور در سال ۱۳۹۰ معرفي شدند که براين اساس شرکت فولاد مبارکه اصفهان با فروش بيش از ۴۵ هزار ميليارد ريالي رده نخست را به خود اختصاص داد.
به گزارش معدن نيوز، براساس تازه‌ترين رده‌بندي اعلام شده از سوي سازمان مديريت صنعتي شرکت فولاد مبارکه اصفهان با فروش ۴۵۱۰۱٫۰ ميليارد ريال عنوان پرفروش‌ترين شرکت فولادسازي کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد.
شرکت فولاد خوزستان با ۲۴۲۴۰٫۴ ميليارد ريال و شرکت ذوب آهن اصفهان با ۲۳۶۵۲٫۶ ميليارد ريال نيز در رده‌هاي دوم و سوم پرفروش‌ترين شرکت‌هاي فولادسازي ايران قرار گرفتند.
همچنين شرکت‌هاي مجتمع فولاد خراسان، فولاد کاويان، فولاد آلياژي ايران، فولاد آذربايجان و فولاد اکسين خوزستان نيز از نظر فروش در رده‌هاي بعدي جاي گرفتند.
کمترين ميزان فروش در بين شرکت‌هاي فولادسازي کشور متعلق به شرکت فولاد اکسين خوزستان به ميزان پتروشيمي آبادان به ميزان ۲۲۳۸٫۵ ميليارد ريال بوده است.
همچنين آمار نشان مي‌دهد که در سال گذشته فروش تمامي شرکت‌هاي فولادسازي کشور با رشد مواجه شده است. همچنين جمع فروش ۸ شرکت پرفروش فولادسازي کشور در سال گذشته به حدود ۱۱۱ هزار ميليارد ريال رسيد.
البته به غير از اين ۸ شرکت فولادسازي شرکت‌هاي فولادسازي بزرگ و کوچک ديگري نيز در کشور وجود دارند که البته آن‌ها نتوانسته‌اند در رده‌بندي ۴۰۰ شرکت برتر ايران قرار بگيرند که به همين دليل اطلاعاتي از فروش آن‌ها در دست نيست. اگرچه قريب به اتفاق توليد فولاد ايران در اختيار همين هشت شرکت است.
رشد فروش شرکت‌هاي فولادسازي کشور در سال گذشته در حالي رقم خورده که وزير صنعت، معدن و تجارت چندي پيش گفت که “حجم واردات فولاد و محصولات فولادي کشور در سال‌هاي ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به ترتيب به ۹٫۸ و ۸٫۹ ميليارد دلار بود و پيش‌بيني مي‌شود در صورت ادامه روند فعلي واردات فولاد تا سال ۱۳۹۴ به ۲٫۵ ميليارد دلار کاهش يابد. همچنين برنامه‌ريزي شده تا همين سال صادرات صنعت فولاد بالغ بر ۲٫۵ ميليارد دلار شود.”
ميزان فروش شرکت‌هاي فولادسازي کشور در سال ۱۳۹۰ به شرح زير است:
(اعداد به ميليارد ريال است)
۱- فولاد مبارکه اصفهان، ۴۵۱۰۱٫۰
۲- فولاد خوزستان، ۲۴۲۴۰٫۴
۳- ذوب‌آهن اصفهان، ۲۳۶۵۲٫۶
۴- مجتمع فولاد خراسان، ۶۲۸۶٫۴
۵- فولاد کاويان، ۳۴۸۲٫۶
۶- فولاد آلياژي ايران، ۳۰۳۶٫۸
۷- فولاد آذربايجان، ۲۸۴۸٫۱
۸- فولاد اکسين خوزستان، ۲۲۳۸٫۵