- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

وین ۸ و انتظار جهانی برای نتایج مذاکرات

این دور که از دیروز (سه شنبه) آغاز و تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه ایران، مذاکرات جاری را بهترین فرصت برای پایان دادن به پرونده هسته ای ایران دانست و تأکید کرد که راه حل های مناسبی روی میز مذاکرات چیده شده است که در صورت وجود اراده جدی قدرت های طرف مذاکره با تهران، می توان به توافق نهایی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری ها، ظریف پس از ورود به وین در فرودگاه این شهر با بیان اینکه وارد مرحله آخر مذاکرات شدیم، گفت: همان طور که از ابتدا گفتیم در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است.

ظریف افزود: این پیشنهادها می تواند یک راه حل یا راه حل های متعدد بسیار مناسبی را ارائه دهد. لذا هنوز این امکان هست در صورتی که طرف مقابل، اراده سیاسی جهت اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد، این موضوع به نتیجه برسد. ارائه خط قرمزهای بی معنا که برای خوشامد گروه های فشار است، کمکی به حل مشکل نمی کند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما با این هدف به وین آمده ایم که ان شاء الله با تلاش تا روز آخر به نتیجه مناسب که منافع مردم ایران در آن لحاظ شده باشد و حقوقشان محترم شمرده شود به این راه حل برسیم و اگر نگرانی مشروعی هم جامعه بین المللی دارد، رفع شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، تصریح کرد: «یقین دارم مردم ایران؛ چه کسانی که در گفته ها و نوشته هایشان از مذاکرات حمایت کردند و چه آنها که نقد می کنند، در دلشان امید سربلندی کشور از این مذاکرات بوده است. یقین دارم حتی منتقدین، ما را از دعای خیرشان محروم نکرده اند و امیدوارم این روش ادامه داشته باشد.»

وی تصریح کرد: اطمینان می دهم اگر بتوانیم به راه حلی برسیم که منافع کشور و مردم را لحاظ کند به توافق می رسیم. اگر بر اثر زیاده خواهی طرف مقابل، راه حل به دست نیاید، دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست برنمی دارد.

وزیر امور خارجه گفت: «لازم است که با اعتماد به نفس، همه گروه ها و افراد، همدلی و وحدت ملی را نشان دهند. نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، ان شاءالله روز سوم آذر به پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم؛ دست یابیم. در صورتی که توافق امکانپذیر باشد، به دنبال توافقیم و در غیر این صورت عزم ایران برای پیگیری حقوقش بر اساس اصول تعامل، همکاری و مقاومت در برابر زیاده خواهی شان خواهیم داد.»

وی در پاسخ به سؤالی درباره موارد اختلافی و اینکه آیا اجلاس در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد؟ گفت: بر اساس توافق تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشده باشد، روی هیچ موضوعی توافق نشده است. همه موضوعات مورد اختلاف است اما بحث اصلی که مدت ها وقت همه ما را گرفته، حدود غنی سازی یعنی میزان و نحوه اوج گرفتن غنی سازی به سمت تأمین نیازهای صنعتی و سوخت نیروگاه بوشهر بوده است نه اصــــــل غنی سازی. در مورد تحریم ها نیز گرایشی در کشورهای غربی بویژه مقامات امریکایی بوده که فکر می کنند تحریم ها برایشان منفعتی داشته و راه حل است، لذا تحریم ها هم مورد اختلاف طرفین است.

ارزیابی مثبت ظریف پس از دیدار با اشتون

ظریف و اشتون روند پایانی مذاکرات را در خلال ناهارکاری روز گذشته خود بررسی کردند.

این نشست حدود دو ساعته در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد. ظریف پس از این دیدار مذاکرات مقدماتی خود با کاترین اشتون هماهنگ کننده کشورهای ۱+۵ را خوب ارزیابی کرد و گفت: صحبت های خوبی داشتیم و تصمیم گرفتیم در روزهای آینده چگونگی کار را پیش ببریم. بقیه موارد، بستگی به اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه دارد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز با اشاره به مذاکرات دو جانبه ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: ایران پیشنهادها و ایده های زیادی را همواره برای رسیدن به نتیجه ارائه کرده است و اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده ها کفایت می کند.

*شرمن: باید کار را تمام کنیم

مقامات مذاکره کننده ۱+۵ همزمان با آغاز مذاکرات جاری وین ابراز امیدواری کردند که در نشست پیش رو با حل و فصل چالش هسته ای ایران، به توافقنامه جامع دست یابند.

وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره کننده امریکا در آغاز دیدارهای جاری، گفت: «هم اکنون وقت آن رسیده است که کار را تمام کنیم».

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پس از دیدار با فیلیپ هاموند، همتای انگلیسی خود گفت که امیدواریم توافق هسته ای نهایی با ایران حاصل شود، اما ایران باید با توسل به همه راهکارهای ممکن صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش را ثابت کند.

کری قبل از عزیمت به انگلیس گفته بود مذاکره با ایران وارد دوران کلیدی شده است. همچنین وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت: مذاکره کنندگان در هفته های گذشته مقدار کمی انعطاف از خود نشان داده اند.

فیلیپ هاموند، با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران گفت: ما بسیار مایلیم تا به توافق دست یابیم اما نه به هر قیمتی. طرف های مذاکره کننده در هفته های گذشته کمی بیشتر که البته جزئی بود از خود انعطاف نشان داده اند که ثابت می کند نباید دورنمای دستیابی به توافق از بین رود. او تأکید کرد که ما در مسیر دستیابی به یک توافق تلاش می کنیم.